Hej,

Jag har en lite fråga runt isolering under golv i mellanbjälklag.

Vi har lågt i tak och plus ett grym genomhörning i mellanbjälklaget. Nu finns det inget i hålrummet mellan golv och tak.

Jag skulle nu vilja "blotta"/ta fram mellanbjälkarna, delvis för att det bli lite fräckt att lyfta fram dom plus att det get lite mer "takhöjd". Tänkte lägga in ett nytt golv i rummet på övervåningen och funderade på om det var någon isoleringsplatta jag kan lägga först och sedan golvet för att få lite ljuddämpning mellan rummen? Golvet kommer lägga flytande!

ALL HJÄLP ÄR ÖNSKVÄRD!!!

Sunemangs
 
Är det främst stegljud eller allmännljud såsom tal, TV o.s.v. som hörs mellan över- och undervåning? Vad är det för material i innertak/mellanbjälklag/golv i dagsläget?
 
Det är både och men mest stegljud.

Så som det är nu har jag (ovanifrån) trägolv, spånskiva, reglar, spont, vävtapet som är målad. Emellan aer det tomt.

Jag vill alltså a bort sponten för att ge lite mer känsla av rymd i bottenvåningen så utrymmet mellan reglarna ska inte fyllas. Då funderade jag på om man kunde lägga något på spånskivan och sedan lägga tillbaka trägolvet flytande. Jag har möjlighet att bygga på cirka 3-4 cm på golvet i övervåningen utan att det blir några problem.

Sunemangs
 
Tyvärr så är det viktigaste utrymmet för ljudisolering, mellanbjälklaget, precis det du vill ta bort så jag tror nog inte att du kan göra så mycket mer än att lägga på ett lager underlagsfoam och sedan en vända golvspån till. Sedan trägolvet som vanligt med underlagsfoam mellan det och det nya spångolvet. Jag skulle ha tagit det underlagsfoam som heter "Selitac plus" och är 5 mm skivor istället för det som oftast kommer på rullar. Alltså litet tjockare och stadigare. I alla fall mellan det gamla och nya spångolvet. Mellan nya spångolvet och trägolvet hade jag nöjt mig med t.ex. Selitac PS som är 2 mm på rulle.

Viktigast är att inte på något sätt fästa det nya spångolvet genom foamet och i det gamla utan det måste flyta helt. Sedan får det nya spångolvet inte gå hela vägen in till väggen utan ska avslutas en halv cm in från väggen runt om och det utrymmet ska fyllas ordentligt med latex eller liknande mjuk och tät utfyllnad.

Med denna lösning bygger du runt 3 cm och får en hel del ny "dödvikt" (kolla så att bjälklaget klarar det!) som dämpar stegljud och flera lager foam som dämpar upp ordentligt. Det kommer dock inte hjälpa så jättemycket mot det luftburna ljudet för där är det bara lufttäthet såsom täta dörrar mellan över- och undervåning och "död luft" i isolering som hjälper.

Att bara lägga tjock underlagsfoam på det gamla spångolvet och sedan trägolv hjälper förståss men inte alls lika mycket. Här gäller det att avväga krav mot arbete/pris.

Lycka till och berätta gärna hur det gick.
 
Glömde att skriva att "Selitac" hittar du bland annat (bara?) på Bauhaus. Det är det "mintgröna" underlagsfoamet som är mera som tät cellplast än fluffig "bubbelplast". Materialet i sig heter också "depron" och finns som 3 och 6 mm skivor på en del kakelfirmor, men då mycket dyrare än "Selitac" på Bauhaus. Det viktigaste är hursomhelst att det inte sjunker ihop för mycket av tyngden vilket jag är rädd att den "bubbelplast" som ofta används som underlagsfoam kan göra.
 
OlaF skrev:
Glömde att skriva att "Selitac" hittar du bland annat (bara?) på Bauhaus. Det är det "mintgröna" underlagsfoamet som är mera som tät cellplast än fluffig "bubbelplast". Materialet i sig heter också "depron" och finns som 3 och 6 mm skivor på en del kakelfirmor, men då mycket dyrare än "Selitac" på Bauhaus. Det viktigaste är hursomhelst att det inte sjunker ihop för mycket av tyngden vilket jag är rädd att den "bubbelplast" som ofta används som underlagsfoam kan göra.
Sen när man snackar stegljud och en sådan lätt konstruktion som här så kan mer fjäder göra massa sattyg för egenfrekvenser som skapar ännu mer bekymmer...om fjädern svarar mot egenvikten i golvet... Tänk gå med fullt vattenglas...Men men det där brukar vara uträknat av leverantören....
 
Vad föreslår du för lösning zankan? Du har ju inte direkt litet koll på ämnet och jag skulle gärna höra dina tankar. Denna "dubbelgolvsidé" fick jag från en studiobyggare jag känner men det betyder ju inte att det är bästa lösningen i detta fall.
 
Tack för hjälpen!!!!

Jag kan lätt ta bort den gamla spånskivan om det skulle hjälpa att lägga något på mellanbjälkarna typ gummilist för att sedan lägga det första spångolvet flytande på denna? Vad tror ni?

Sunemangs
 
Jag *tror* inte att du tjänar på lägga gummilist mellan bjälklag och undre spångolvet. Kanske kan det t.o.m. bli värre eftersom det som agerar "högtalare" mot undervåningen kan röra sig friare. Detta är dock bara en gissning.
 
sunemangs skrev:
Tack för hjälpen!!!!

Jag kan lätt ta bort den gamla spånskivan om det skulle hjälpa att lägga något på mellanbjälkarna typ gummilist för att sedan lägga det första spångolvet flytande på denna? Vad tror ni?

Sunemangs
Du borde som Ola påpekat ha en fast skiva någonstans. Dock kan man fixera skivan på olika sätt. EPDM gummi på reglar och skruva fast fläckvis samt limma för att göra en "stor" fjädrande yta. Men det kan ju bli så att det blir en klangbaffel effekt där spånet kommer i egensvängning.
Jag kan lova att du aldrig kan få tillräckligt bra isolering mot stegljud med denna lätta, tunna konstruktion, massa och avståndslagen gör sig gällande.....
 
Skulle du få för mycket stegljud efter att du lagt om golvet på ovanvåningen så får du slutligen helt sonika välja mellan stegljud eller undertak. Då med isolering i bjälklaget och gärna undertak upphängt i, uhm, vad heter "resillient channels" på svenska? http://www.maxxon.ca/drawings/TEST7.jpg Fast det kanske är overkill. Det handlar ju alltid om pris/arbete kontra uppnådd effekt.

Ska du förresten lägga om golvet på ovanvåningen av annan anledning? Eller är det "bara" för stegljudets skull? Hur du än gör så kommer du aldrig få ens i närheten av lika bra isolering som om du gör om mellanbjälklaget så är det bara för ljudets skull så är isolering av golvet "mycket liv för litet ull" tror jag. Ska golvet ändå göras om kan det vara motiverat att prova med någon åtgärd.
 
Vi har för övrigt "vanligt" mellanbjälklag hemma. Alltså spångolv/isolering/undertaksskivor och det är inte speciellt mycket stegljud som kommer genom. I alla fall inte jämfört med det ljud som tar trappen ner från övervåningen så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.