Hej alla,
Jag hoppas på att få lite vägledning i vad som är möjligt eller inte utan att kanske behöva betala för en konsultation med rörmockare.

Jag har planer på att renovera köket i min bostadsrätt och skulle då vilja flytta bänkskåpet med diskhon i sidled. Problemet är då vattenledningar (utlopp) samt el (se bild). Jag skulle vilja flytta skåpet så den vänstra väggen hamnar strax höger om eluttaget. Vi har kollat med elektriker att eluttaget går att flytta (förlänga elledningen som går inne i betongväggen/bakre väggen) .

Min fundering är då mest gällande anslutningen till avloppet som går under golvet . Är det lag/standard att det ska vara lokaliserat i diskhon-skåpet eller skulle det vara möjligt att göra en förgrening från nuvarande utlopp (som i den nya planlösningen skulle ligga nere i sockeln under angränsande vänstra bänkskåpet) och leda det in i diskhon-skåpet för anslutning till diskho? I så fall är utloppet väldigt svårt att nå vilket jag antar är ett problem.

Tacksam får lite vägledning här.

Mvh Christian

FÖR FÖRTYDLIGANDE (BILD TVÅ) :
Utloppet som leder ner i golvet skulle hamna under grannskåpet (röd cirkel). Jag tänker då en L-formad grenkoppling (grön) för att lättare styra om och ansluta slangen (blå) till. Går det?
 
  • Vy under diskbänk med synliga vattenrör och avlopp, elledningar och bakre vägg där en flytt av eluttaget planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under diskhon med rörsystem och föreslagna markeringar för omkonfigurering av vatten- och avloppskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Den kökstillverkare du har valt borde kunna hjälpa dig med den typen av frågor. En del kök har en sockel på bara 8 cm och då är det svårt att få plats med något bakom sockeln medan andra har t.ex. 15 cm.

C Christian Nordborg skrev:
Är det lag/standard att det ska vara lokaliserat i diskhon-skåpet eller skulle det vara möjligt att göra en förgrening från nuvarande utlopp (som i den nya planlösningen skulle ligga nere i sockeln under angränsande vänstra bänkskåpet) och leda det in i diskhon-skåpet för anslutning till diskho? I så fall är utloppet väldigt svårt att nå vilket jag antar är ett problem.
Som jag har uppfattat det så brukar försäkringsbolagen anse att det ska finnas golvskydd eller bänkskåpsskydd under alla vatten- och avloppskopplingar på ett sånt sätt att det går att upptäcka om det droppar vatten från någon koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.