Vi har fått besök av en säljare som vill sälja takbyte till oss. Huset är 45 år gammalt och kan tänka mig det behövs (vi har inte haft problem med taket än). De gav oss ett pris som ligger mellan 50 och 100 tusen lägre än andra bolag, nämligen 98 tusen + moms, allt inkluderat (Benders pannor). De använder arbetslag från Litauen, verkar det som. De påstår sig lämna 10 års garanti och jobbar snabbt, grannens tak bytte de på mindre än en vecka. Huset tar upp 120 kvadrat av tomten, 1,5 plans.
Jag har kollat upp bolaget (https://www.ratsit.se/5592795248-Bonama_Bygg_AB) och det registrerades i december 2020. Ena styrelseledamoten ingår i sjukt många styrelser för små bolag runt om i landet, verkar det som (https://www.allabolag.se/what/Diriba, Zoya Petra Diana).
Är det en varningssignal med folk som har så många styrelseuppdrag eller vanligt, typ styrelseproffs? Är det annars ett sjukt bra erbjudande man inte bör missa? De andra som bytt verkar nöjda, å andra sidan har de haft sina nya tak i ett par veckor bara.
 
  • Gilla
Ubbe8
  • Laddar…
Det är ju tråkigt att vara negativ men generellt skulle jag påstå att säljare som utför hembesök och har fantastiska erbjudanden genom historien varit försvinnande få, däremot har det funnits många försäljare av dammsugare, asfalt eller vad-som-helst som varit bra på att få kunderna att tro att det är ett fantastiskt erbjudande.
Om dom gör ett bra jobb till pris långt under övriga aktörer så skulle jag tro att dom inte behöver söka upp kunder utan tvärtom kommer det vara kunderna som söker upp dom.
 
  • Gilla
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
Skulle inte över huvud taget ens överväga att anlita en sån firma.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Han sa att de är i området redan och kan ta takbytena på löpande band så att säga, ytterligare en granne på parallellgatan har nappat och de ska sätta upp ställningen idag, för de blev precis färdiga med en till här i byn.
 
Karlia
En bra firma behöver inte ragga kunder. Jag skulle aldrig anlita någon som ringer på dörren.

Firma startad dec - 20, ledamot som är i många styrelser.

Nej, nej, nej!
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
NEJ !

en kvalificerad gissning är att företaget går i konken om ett år , så står du utan garantier.
 
Den som sitter i en bunt byggbolagsstyrelser behöver inte vara skum, men visst finns det risk att det är någon form av målvakt. Lite googling visar att hennes sambo är dömd för något. Kan vara en slump, men jag skulle verkligen inte chansa.
 
S Simon Traktor skrev:
Han sa att de är i området redan och kan ta takbytena på löpande band så att säga
Det är något alla hantverkare säger för att försöka få dig på kroken.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Den som sitter i en bunt byggbolagsstyrelser behöver inte vara skum, men visst finns det risk att det är någon form av målvakt. Lite googling visar att hennes sambo är dömd för något. Kan vara en slump, men jag skulle verkligen inte chansa.
Nu blev även jag ännu mer övertygad om att hoppa över erbjudandet. Bra hittat det där sista, himla bra det här forumet så man slipper gå på en mina. Tack allihopa!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Om någon nappar på upplägget så se till att få en detaljerad beskrivning på vad som ska göras.
 
S Simon Traktor skrev:
ytterligare en granne på parallellgatan har nappat och de ska sätta upp ställningen idag, för de blev precis färdiga med en till här i byn
Då är det väl bara att åka dit och titta och prata med den som äger huset?

(...men jag hade inte heller köpt tak av en dörrknackare)
 
  • Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
Jag fick upp den här i ”Liknande trådar” och bestämde mig för att googla företaget.
https://www.byggnadsarbetaren.se/startade-nytt-byggforetag-stoppades-direkt/

Visst visade det sig vara ett oseriöst företag.
Hittade förvisso inga klagomål på utfört arbete, och de drog in 8,5 MSEK 2021, så några tak blev det.
Men enligt länkade artikeln så gick de under jorden någon gång under 2022 så eventuella garantiärenden kan bli svåra.
 
  • Wow
Simon Traktor
  • Laddar…
Upplägget att de "redan arbetar i området" är standard. Jag blir uppringd ibland av företag som vill göra det ena eller det andra på huset. De är alltid redan aktiva i omreådet.

Det påståendet (som oftast är lögn) fyller två syften för säljaren som kontaktar dig. Dels antyder det att de kan vara billigare, de är redan med maskiner osv. i området. Dels invaggar det dig i trygghet, andra har redan anlitat dem (påstår de).

Som flera redan varit inne på, erbjudanden från dörrknackare/telefonförsäljare är i princip aldrig något bra.
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.