galento
Nu har vår 330 från 2015 börjat strula, vi har märkt att den har haft svårt att hitta in i laddstationen ibland . De senaste dagarna har den stått still på gräsmattan med meddelande "följer ut" och även tomt batteri.
Idag har den stått och laddat i 3 Tim och det ser inte ut att hänt nåt på batteri symbolen.
Får nog lämna in den , slingan verkar ok.
 
galento
Kan väl fylla på med att klipparen lämnades in förra
veckan och man trodde att batterierna var slut eftersom
den gått i 6 säsonger . Men p.g.a Covid var det visst lite
svårt att få tag på nya delar så vi får se hur länge det tar.
 
Jag har tyvärr inte mycket att hjälpa dig med, men vi har också en 330X av 2015års modell (de döpte om den till 430X 2016)
Driftade vår 2016 och har fått den servad vintrarna 18/19 samt 20/21.
Tycker inte jag kan se att klipptiden blivit kortare på vår, men då det är samma modell och årgång blir det intressant att höra hur det går för dig.
 
330X här med.
Kört utan guider sedan dag 1, har den här säsongen noterat att den inte hittat hem och fått strömslut fler gånger på kort tid, men sedan några dagar har den funkat felfritt igen.

Fortsätter det ska jag ner med en guide eller två.
 
galento
På verkstaden så de att batteriernas livslängd beror på hur gräsmattan ser ut.
Ju fler öar och dylikt tar extra på batteriet.
Vi har en 320 på en annan gräsmatta och kunde flytta över denna trodde vi men tydligen måste även laddstationen flyttas med så vi får se , det finns företag som åker
runt och klipper om det skulle bli aktuellt.
De berättade även att det fanns piratbatteri men det skulle kunna finnas risk att elektroniken kunde skadas. Tydligen behövde kontakterna också modifieras för att passa de nya batterierna :thinking: . Vi har inte haft 330x på service eller uppdatering nån gång, nätdelen fick bytas annars har den gått bra.
Återkommer med mer info sen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
galento
Verkar vara svårt att få tag på batterier och " kanske" inkommer
under juli månad. Kostnaden för batteribyte skulle bli strax under
6 tusen iallafall. Vi få se hur lång tid det tar.
 
galento
Det senaste budet är att batterier inkommer den 27 juli men vi får väl se. En satans tur att vi kan flytta över den andra roboten.
Lånade en gräsklippar traktor för några veckor sen och man hade nästan glömt vad mycket snyggare gräsmatta det blir med en robot som dessutom kommer åt att klippa under buskar och dylikt. Man blir fort bortskämd :D
 
Vilket pris för batterier, huvaligen.

Vår 330X bestämde sig igår kväll för att krocksensorn skulle gå sönder, med nygödslad och sedan regnad på gräsmatta vill jag ha igång klipparen så fort som möjligt, men lokala HQ-repen hade inte delen hemma så jag får vänta på ny.

För övrigt kan du köpa orignalbatterier något billigare här:
https://www.gplshop.se/sv/batteri-automower-li-ion-320330x420
Jobbet är inte svårt, maskinen är lätt att jobba med.
Öppen robotgräsklippare som visar inre komponenter och kablage på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bytte själv till batteri från Amazon, det gick snabbt att byta och batteriet kom efter två dagar. Glöm inte att detta in förseglingen bara. Det finns fettfria förseglingar, men då måste man byta packningen varje gång...
 
galento
Tack för tipsen , :) i priset jag nämde tidigare ingick några andra delar som var slitna också samt uppgradering av programvaran.
 
galento
Beställde nya batterier av GPLshop och de var snabba att leverera så dom kändes väldigt seriösa (y) (y)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.