Grönfärgad träregel med mögelskador bredvid oskadade bruna träbjälkar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverar ett fritidshus byggt ca -70, ev är den delen jag renoverar nu tillbyggd. Det har luktat illa i rummet, inte bara stugdoft utan mer åt mögel. Har hittat lite svartmögel på insidan på gipsskivor på väggar samt vit mögel i pappen som legat under isoleringen/glasull i trossbotten. Samt en jäkla massa musbon i isoleringen. Vi har rivit ut allt ner till plintgrunden för att byta några ruttna bjälkar. Men funderar nu på denna regel som är i botten på väggregeln. Den är klart grön. De andra är inte det. Svårt att urskilja om just den luktar. Ska byta den oavsett, men kan det vara så att den är av gammalt tryckt virke? Har hört att det kan lukta illa också.
 
Om den skall bytas oavsett är det väl inte så stor nytta med informationen annat än när du skall sortera den på återvinningscentralen.

Jag tycker att det gröna på bilden ser ytligt ut. Regeln har legat där länge och du har redan sett bevis för att där varit fuktigt. Det kan vara påväxt eller andra fuktskador som är gröna. Om du hyvlar eller sågar i regeln och det är grönt i snittet är det troligen tryckimpregnerat.
 
Nä, sant, men jag försöker bara hitta alla källor som kan tänkas till dålig lukt. Just på den här regeln har pappen legat över, och det hade den inte på de andra. Så det kan absolut vara påväxt. Men tack för tipset om att göra ett snitt i den för att se!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.