Är det värt att köpa hus nu, sommar 2021?

  • Antal röster
    210
MickeTyr MickeTyr skrev:
150-200k fritt för att köpa förlängningssladdar
Hönshus på gång? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Avatar86 och 4 till
  • Laddar…
I själva köpprocessen kom ihåg:

Ni äger inte huset förren ni har skrivit på papperna, alltså fram tills att bägges signaturer sitter på pappret.

En "Vunnen" budgivning betyder ingenting.

Vänta inte med att lägga bud, ring mäklaren direkt om ni är intresserade, försök att få till en förhandsvisning och lägg ett bud direkt. Mäklaren är skyldig att framföra alla bud.

Mäklaren är inte "oberoende", den är på säljarens sida.

I renoveringen om det blir en sån, orden " detta borde inte ta så lång tid"..... ta vad ni tror det skall ta och dubblera det, speciellt om ni har barn.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Köp inte ett för litet hus. Eller ”fel” hus. Flyttskatterna är rätt så höga.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Massor med bra tips ovan. Ett extra tips - lyssna på ljudnivån på tomten. Helst i rusningstid. Stora vägar, tåg, flygplatser osv i närheten är inte kul. Om det är en fin tomt så vill ni ju kunna vara ute på den utan alltför mycket störande ljud. Att bo med buller är en klar stressfaktor, skulle jag säga.
 
  • Gilla
maer031 och 3 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Hej allesammans.

Denna tråd är såklart inte ute efter att hänga ut någon. I ärligheten så är det jag som är lite okunnig och hoppas på att få ta del av er vishet, för att slippa göra bort mig inför vårt första husköp. (Köpa sitt första hus).

Saker som Ex. Köp inte för litet. Köp inte ett renoveringsobjekt om ni har tummen mitt i handen. Räkna med 200.000 i renoveringspengar efter inflytt osv.

Vår situation & önskemål: Bor i hyres nu och ska ta första steget in i huslivet. Familj med en 2åring, kanske kan bli nån till. Budget 5M, Söker Villa, 4 rum, min 120 kvm boyta, hus från tidigast 1970.

Nu har vi läst på alla mäklar- & banksidor och mycket här på forumet om hur det går till när man köer hus och vad man ska tänka på, men nu vill vi höra det dem INTE säger.

Vi är supertacksamma för alla (domedags) tips ni kan ge :D
Mvh // Mikael

Tidigast 1970 varför ? Jag hade valt tvärtom var ju efter 70 som husen började fuskbyggas med värsta var på 80talet 90talet
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
Två saker till jag just komme på

Undvik hus med enstegstätade fasader!

Alla andra hustyper må ha sina egna problem ... men just enstegstätade spelar i mitt tycke i en helt annan liga.

samt
Om det är källare kolla när senaste omdränering är gjord.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en sak att tänka på är hur det är att ta sig till och från huset. Om man ska köra tio minuter på en liten skogsväg enkel väg bara för att ta sig till huset (på visningen) får man tänka på att man ska åka den vägen varje dag, t. Ex på hala och oskottade vägar under vintern. Jag far ganska mycket på den typen av vägar i jobbet och det är inte ovanligt att det kan ligga små tråd över vägen m.m under blåst. Är man redo för det ifall man bott i lägenhet hela sitt liv?

För att låta lite mer positiv: man vänjer sig. Personer som jag pratat med som exempelvis bor nära större vägar, järnvägar eller skolor vänjer sig vid ljudet. Sedan är ser en fråga ifall man vill vänja sig eller inte, men man är nog extra fientligt inställd till oljud under en visning men tänker man nyktert på hur man själv har det idag så kanske man ofta hör grannar på ett eller ett annat vis utan att man tänker på det.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Överväg att bygga nytt!

Enklare att göra allt nytt och slutresultatet blir bättre än att renovera ett gammalt hus.
Lägre driftskostnader.
Bättre komfort.
Ingen fastighetsavgift/fastighetsskatt i 15år.
Perfekt när man har småbarn att se fram emot minst 10 bekymmersfria år utan renoveringar och reparationer.
Lycka till
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
undine
Hur kan så många ha svarat "Ja absolut!" på denna fråga.
Har folk sovit under en sten det senaste året? :crysmile:
 
  • Gilla
TVRS och 1 till
  • Laddar…
undine undine skrev:
Hur kan så många ha svarat "Ja absolut!" på denna fråga.
Har folk sovit under en sten det senaste året? :crysmile:
När är det värt att köpa hus då?
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Precis som flera har skrivit här så titta bortom ytskikten. Det är de som är lätta att åtgärda. Ett tokfult hus invändigt (undantaget badrum) men som har nylagt tak, dränerat och isolerat, nymålat/ny panel, bergvärme med nya radiatorer osv är otroligt mycket mer värt än det som ser ut som en dröm på insidan, men som inte har gjort något av de stora sakerna. Att byta tapeter och måla om är lätt, billigt och går snabbt om man jämför med en dränering.

Sen har ni ett litet barn. INGENTING går enkelt att göra i ett hus när man har små barn. Allt tar minst tre ggr så lång tid och oftast mer än så. Och renoverar ni något så gör endast EN sak i taget och låt det vara små projekt. Typ måla om ett rum. Man lockas av allt man skulle kunna göra med sitt nya hem, men blir snabbt varse om brist på tid, brist på ork och inser att allt kostar typ 1000, 10000 eller 100000. Ingenting är billigt med ett hus.

Lyckas man hålla det (vilket nästan ingen gör och vi var inget undantag) så kommer det att vara härligt att bo i hus trots vad det kräver och kostar. För det ÄR fantastiskt för väldigt många, men det ska inte kosta hälsa och förhållandet.
 
  • Gilla
RalleB och 3 till
  • Laddar…
Sånt underbart engagemang och fantastiskt delgivande av olika erfarenheter och tips! Mycket värdefullt :D

Tack! <3

Allt skrivs ner och noteras ;) för framtida husköp. Kul att andra uppskattat tråden med.

Jag vill passa på att önska alla en härlig sommar :)

Kommer ni på fler tips så skriv vidare bara. Mycket välkommet!
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Jag ångrar två saker med mitt hus (köpte för 15år sedan).
1) Skulle sett över ventilationen innan renoveringar påbörjades. Svårt få in ventrör snyggt med två våningar + källare, skulle varit lättare i tidigt skede.
2) Trädgården. Av förklarliga skäl inte på högst prio, men hade varit bra att utnyttja 10år för att få saker att växa eller inte bli vildvuxna.
 
J
Nu gör jag som man inte ska, och svarar utan att ha läst alla inlägg så du får ursäkta om det kommer dubbelt svar.

Läget! Underskatta inte läget! Nästan allt annat går att ändra på med ett hus. Vi tyckte inte vi hittade bra hus i orten vi ville bo i, så när det ”perfekta” huset dök upp i grannkommunen slog vi till på det. Nu är vi och tittar på betydligt sämre hus än vi har, bara för att läget inte känns helt rätt för oss.

Sen får man så klart ha rimliga krav på vilket läge som är perfekt. Jag vill ha 2km till närmsta granne och min hustru vill kunna doppa tårna i havet när hon öppnar dörren. Försök hitta något som kombinerar dessa krav i Skåne… :lying:
 
Det finns massor av bra tips och råd, men jag tycker att det bästa är = Allt tar mycket längre tid än vad man tror.:) Den vetskapen är ganska bra att ha med sig, men jag tror också att man inte förstår det innan man väl står där. Jag köpte mitt första hus för åtta år sen och trodde att det skulle ta max två år att renovera i ordning det. Jag är inte färdig ännu :crysmile: Allt tar tid, speciellt om man jobbar heltid osv osv. Nånstans måste man ju leva/vara ledig också, inte bara fixa med huset.

Sen tycker inte jag att det är köpläge just nu, iallafall inte där jag bor (kring Uppsala ute på landet). Corona har drivit på priserna ordentligt och just nu känns det ännu mer som luftslott än tidigare. Vi har gått på visningar sen i början av detta år.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.