Hej,

Ska påbörja ett altanbygge med tillhörande pergola.
Efter att ha byggt en brygga upptäckte jag att jag hade svårigheter att få bärlinorna parallella samt i våg.
Jag försökte kryssmäta men fick inte till det helt ändå, sen planka+ vattenpass för att få bärlinorna i våg. Jag undrar om ni sitter på några andra tips och trix för att få det så bra som möjligt.

Den kommer byggas i en stenig sluttning. Infästning blir i stolpskor i berggrund samt ankarmassa.
Nedan ser ni bilder på altan samt placering.

3D-modell av en altan med pergola som planeras att byggas på en stenig sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en altanstruktur med bärlinor och tvärgående reglar, planerad för en sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flygbild av stuga med tänkt plats för altanbygge i stenig sluttning omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Pythagoras för att få räta vinklar är ett bra tips. Om du mäter ut 4 m längs ena sidan, och 3 m längs sidan som ska vara vinkelrät, så blir diagonalen (hypotenusan) 5 m.
Eller multiplar därav (2, 1.5 och 2.5 m funkar t.ex också)
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
janwide
Nu vet jag inte hur sned din brygga blev men lite skevhet är inget som märks på ett trädäck. Använd vattenpass och Phytagoras enligt ovan så blir det bra. Om det lutar någon cm hit eller dit spelar ingen roll.

Jag byggde själv nyligen en trapp som blev ganska så ordentligt skev för att passa på en tidigare utbyggnad som sjunkit och satt sig genom åren. Tänkte att det får väl bli som det blir med det här förutsättningarna. När man tittar på den nu går det knappt att uppfatta att den är sned och att måtten är olika i olika kanter!
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
B b8q skrev:
Pythagoras för att få räta vinklar är ett bra tips. Om du mäter ut 4 m längs ena sidan, och 3 m längs sidan som ska vara vinkelrät, så blir diagonalen (hypotenusan) 5 m.
Eller multiplar därav (2, 1.5 och 2.5 m funkar t.ex också)
janwide janwide skrev:
Nu vet jag inte hur sned din brygga blev men lite skevhet är inget som märks på ett trädäck. Använd vattenpass och Phytagoras enligt ovan så blir det bra. Om det lutar någon cm hit eller dit spelar ingen roll.

Jag byggde själv nyligen en trapp som blev ganska så ordentligt skev för att passa på en tidigare utbyggnad som sjunkit och satt sig genom åren. Tänkte att det får väl bli som det blir med det här förutsättningarna. När man tittar på den nu går det knappt att uppfatta att den är sned och att måtten är olika i olika kanter!
Ja men pythagoras använde jag mig av också. Kan hända att dock att jag inte helt fick till det.
Bryggan byggde jag genom att fästa den bärlina som skulle komma högst för att sedan rätta i kommande med kryssmätning samt vattenpass och pythagoras. Bryggan byggdes på berg/sten med i princip samma utmaning som för altanen nu.

Överliggande reglar passades in med kryssmätning som bild nedan med överhäng. Det gjorde konstruktionen mer förlåtande då jag kapade av det som blev utstick på en bärlina.

Byggprojekt vid vattenkant med mätverktyg, träreglar och stenar, arbete med bryggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en brygga med träreglar monterade på bergig grund vid en sjö, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet jag tror jag har nu, är att pergolans stolpar även bär upp yttre bärlinor samt staket.
Jag tror inte det blir lika förlåtande nu, vilket jag oroar mig för.


3D-modell av en träkonstruktion för altan med bärlinor och kryssmönstrade reglar i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan använda tillfälliga kortare stolpar för att få bjälklaget i rätt höjd och rätvinkligt. Sedan kan du byta ut stolparna en efter en.
Jag brukar använda en krysslaser på ett stativ som kan rotera för att mäta in höjder på alla stolpar. Man får vänta till kvällen så man ser laserlinjen ordentligt dock.
 
Det du kan göra är att sätta upp snören som du mäter och väger in. Sen är det lätt att mäta höjd och läge på regelverket utifrån dessa. Funkar väldigt smidigt, men omaket är att du måste hitta/bygga någonstans att fäst snörena så att de inte är i vägen senare. Vi satte upp små torn utanför varje hörn, men då var det också ett helt hus som skulle byggas.
 
Palmis Palmis skrev:
Du kan använda tillfälliga kortare stolpar för att få bjälklaget i rätt höjd och rätvinkligt. Sedan kan du byta ut stolparna en efter en.
Jag brukar använda en krysslaser på ett stativ som kan rotera för att mäta in höjder på alla stolpar. Man får vänta till kvällen så man ser laserlinjen ordentligt dock.
Det är inte en dum idé.
Det kanske är läge att införskaffa en krysslaser då det ändå ligger en del pengar i projektet.
Tittade lite på Bosch GLL 2-10.

hobbs hobbs skrev:
Det du kan göra är att sätta upp snören som du mäter och väger in. Sen är det lätt att mäta höjd och läge på regelverket utifrån dessa. Funkar väldigt smidigt, men omaket är att du måste hitta/bygga någonstans att fäst snörena så att de inte är i vägen senare. Vi satte upp små torn utanför varje hörn, men då var det också ett helt hus som skulle byggas.
Kan du beskriva lite närmare du gjorde tornen? som sagt är det bara sten och berggrund som infästning sker i.
Men det är klar att kan man få ut ramen med snöre och sen placera bärlinorna utefter så kan det underlätta!
 
MKAR mattias_karlsson skrev:
Det är inte en dum idé.
Det kanske är läge att införskaffa en krysslaser då det ändå ligger en del pengar i projektet.
Tittade lite på Bosch GLL 2-10.



Kan du beskriva lite närmare du gjorde tornen? som sagt är det bara sten och berggrund som infästning sker i.
Men det är klar att kan man få ut ramen med snöre och sen placera bärlinorna utefter så kan det underlätta!
Borra hål och sätt i ett armeringsjärn som du kan knyta snöret i. 10mm går snabbt att borra med en vanlig slagborr.
 
Kan också tipsa om att göra pergolan lite grövre. Det ger ett mer gediget intryck. Jag tog tre 45x120 till stolpar och två 45x195 som bärlina. Såhär:
Gedigen pergola byggd med tjocka trästolpar och bärlinor, med ett vit segeldukstak, på en trädäcksterrass med sittmöbler och utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Kan också tipsa om att göra pergolan lite grövre. Det ger ett mer gediget intryck. Jag tog tre 45x120 till stolpar och två 45x195 som bärlina. Såhär:
[bild]
Tack för tipset, den bilden sparades direkt ned till inspo-mappen!
Just nu är den dimensionerad med 95x95-stolpe. Din pergola var väldigt fin och ser gedigen ut.
Jag hade en fundering på att köra limträ, men klart kostnaden springer iväg lite då också.

Vad har du för dim på reglarna i taket?

Något du skulle gjort annorlunda idag om du byggt den?
 
MKAR mattias_karlsson skrev:
Kan du beskriva lite närmare du gjorde tornen? som sagt är det bara sten och berggrund som infästning sker i.
Men det är klar att kan man få ut ramen med snöre och sen placera bärlinorna utefter så kan det underlätta!
Försökte formulera mig i text, men det var omöjligt. Här kommer istället en liten CAD-bild. Våra snören skulle sitta ett tag, så vi skruvade fast tornen i berget. Kanske skulle det fungera för dig att tynga ner dem med stenar eller nått så de står ordentligt. Eller om det finns träd i närheten att knyta fast dem i?

Poängen med de liggande reglarna som snörena sitter fast i är att det är lätt att justera i sidled med skruvar som man drar snöret runt. Även uppåt är lätt att justera, genom att lägga distansklossar. Sen om det kanske är overkill för ditt bygge får du avgöra, men det är i alla fall ett sätt att göra det på. Lycka till! :)

CAD-ritning av reglar och snöre för justering i byggprojekt, fäst i berg och trädstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MKAR mattias_karlsson skrev:
Tack för tipset, den bilden sparades direkt ned till inspo-mappen!
Just nu är den dimensionerad med 95x95-stolpe. Din pergola var väldigt fin och ser gedigen ut.
Jag hade en fundering på att köra limträ, men klart kostnaden springer iväg lite då också.

Vad har du för dim på reglarna i taket?

Något du skulle gjort annorlunda idag om du byggt den?
Reglarna i taket är 45x120. Pergolan är 3x4m.

Ver inte om jag hade gjort något annorlunda faktiskt. Jag är en sån som funderar i veckor på allting innan jag sätter igång. Jag hade velat runda av alla stöttorna i hörnen, men jag ville bli klar innan semestern. Stolparna är också gjorda så att den mittersta regeln har en 3cm fåra i sig för att kunna dra el där till uttag och belysning. Så det är bara att borra ett hål var som helst längs med stolpen och dra en kabel där ner under altanen.
 
hobbs hobbs skrev:
Försökte formulera mig i text, men det var omöjligt. Här kommer istället en liten CAD-bild. Våra snören skulle sitta ett tag, så vi skruvade fast tornen i berget. Kanske skulle det fungera för dig att tynga ner dem med stenar eller nått så de står ordentligt. Eller om det finns träd i närheten att knyta fast dem i?

Poängen med de liggande reglarna som snörena sitter fast i är att det är lätt att justera i sidled med skruvar som man drar snöret runt. Även uppåt är lätt att justera, genom att lägga distansklossar. Sen om det kanske är overkill för ditt bygge får du avgöra, men det är i alla fall ett sätt att göra det på. Lycka till! :)

[bild]

Tack för bilden! Kan helt klart vara värt att fundera ett par extra här. Känns alltid lite svårare när grunden berg/sten.

ingenmansland ingenmansland skrev:
Reglarna i taket är 45x120. Pergolan är 3x4m.

Ver inte om jag hade gjort något annorlunda faktiskt. Jag är en sån som funderar i veckor på allting innan jag sätter igång. Jag hade velat runda av alla stöttorna i hörnen, men jag ville bli klar innan semestern. Stolparna är också gjorda så att den mittersta regeln har en 3cm fåra i sig för att kunna dra el där till uttag och belysning. Så det är bara att borra ett hål var som helst längs med stolpen och dra en kabel där ner under altanen.
Jag uppdaterade konstruktionen med dina förslag. Tror nog jag kör på det.
Gjorde även så att pergolans stolpar endast fäster i bärlina/överliggare och inte går ned i backen som jag först tänkte.

Det blir nog en väldans massa kryssmätning och ögonmått för att passa in dem yttre bärlinorna. Tror det ska bli bra.
3D-rendering av en träpergola-konstruktion med stolpar som inte går ner i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
MKAR mattias_karlsson skrev:
Tack för bilden! Kan helt klart vara värt att fundera ett par extra här. Känns alltid lite svårare när grunden berg/sten.



Jag uppdaterade konstruktionen med dina förslag. Tror nog jag kör på det.
Gjorde även så att pergolans stolpar endast fäster i bärlina/överliggare och inte går ned i backen som jag först tänkte.

Det blir nog en väldans massa kryssmätning och ögonmått för att passa in dem yttre bärlinorna. Tror det ska bli bra.
[bild]
Kul att kunna inspirera. Jag fäste också stolparna i bärlinorna. Var dock tvungen att ha stöttorna för att den skulle bli riktigt stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.