Hej, ska bygga en fristående pergola till vårt pool-område. Pergolan ska mäta 3x4 meter. Är på jakt efter en smart taklösning med infällbara solskydd. Har tittat på olika hemsidor och det enda som verkar finnas är olika lösningar med tyger som dras över vajrar eller hela pergolas i aluminium med olika taklösningar i allt från 100.000 sek och uppåt eller färdiga aluminiumpergolas i sannolikt dålig kvalitet från postorder sidor som jag inte litar på. Jag vill helst ha en lösning som är motordriven eller som vevas. Min tanke är att bygga en pergola i limträ med rektangulärt tak och fästa en markis i den bakre ”bjälken”. Någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av sina ideér. Annan bättre lösning?
 
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Hej, ska bygga en fristående pergola till vårt pool-område. Pergolan ska mäta 3x4 meter. Är på jakt efter en smart taklösning med infällbara solskydd. Har tittat på olika hemsidor och det enda som verkar finnas är olika lösningar med tyger som dras över vajrar eller hela pergolas i aluminium med olika taklösningar i allt från 100.000 sek och uppåt eller färdiga aluminiumpergolas i sannolikt dålig kvalitet från postorder sidor som jag inte litar på. Jag vill helst ha en lösning som är motordriven eller som vevas. Min tanke är att bygga en pergola i limträ med rektangulärt tak och fästa en markis i den bakre ”bjälken”. Någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av sina ideér. Annan bättre lösning?
Hej, utan att göra någon reklam för det man både säljer och monterar så låter det som att en takmarkis är det du är ute efter. Precis som du säger så är pergolas väldigt dyra, så vi rekommenderar ofta att man bygger upp en själv, sedan monteras enbart skenorna på takstolarna. Själva kassetten med väven skjuts på dessa skenor. Monteringen är besvärlig om man inte gjort det innan. Tänk bara på att inte snåla med virket, en sådan markis väger en hel del. Mätning är som alltid extremt viktigt, du bör korsmäta och även se så att allt är i våg. Om skenorna inte är det så kan det bli problem i framtiden med exempelvis lina som hoppar ur position, krånglande motor m.m. Hoppas detta hjälper dig på vägen.
 
Tack för tipset. Skulle du kunna tipsa om något märke som säljer den typ av markis du beskriver? De jag har tittat på är mer av typen vanlig markis som mer fälls ut. Har du någon uppfattning om jag behöver ha lite lutning på bjälke fram kontra bak om jag sätter markis eller om jag kan ha dem i samma höjd? Markisen ställer man ju så att den lutar lite. Jag hade tänkt att överdimensionera stolpar och bjälkar. Dock osäker på om jag kommer behöva tre stolpar bak för att klara tyngden av markisen. Tänker mig ju att bjälkarna ska vara 4 meter långa.
 
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Tack för tipset. Skulle du kunna tipsa om något märke som säljer den typ av markis du beskriver? De jag har tittat på är mer av typen vanlig markis som mer fälls ut. Har du någon uppfattning om jag behöver ha lite lutning på bjälke fram kontra bak om jag sätter markis eller om jag kan ha dem i samma höjd? Markisen ställer man ju så att den lutar lite. Jag hade tänkt att överdimensionera stolpar och bjälkar. Dock osäker på om jag kommer behöva tre stolpar bak för att klara tyngden av markisen. Tänker mig ju att bjälkarna ska vara 4 meter långa.
Du kan söka på ”Selt Veranda” på youtube så lär det dyka upp en del resultat, det är den takmarkisen som vi sålt och monterat. Finns flera olika fabrikat, en sökning på Google efter ”takmarkis” ger dig flera olika resultat som du kan jämföra. Gällande lutning så är det alltid bra att ha för att regn ska rinna av, men visst funkar en sådan lösning för ett rakt tak. I skenorna har du linor som är fjäderspända virad runt rullen som motorn driver. Gällande vikten så tror jag nog att ditt bygge klarar av vikten, en sådan markis är inte så mycket tyngre än en terrassmarkis med samma mått.
 
Stort tack. Jag kollade in den där Selt veranda, och det är ju precis ett sånt system jag letar efter för ett rimligt pris. Hittar tyvärr ingen svensk återförsäljare, utan bara sida från Polen och USA. Vet du var de kan köpas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.