...med tanke på att det är så jävla fult?

:)
 
Har googlat lite, och det verkar ju som att det gör det trots allt.
 
Vore bra med litet hårda data på denna fråga.

Personligen skulle jag värdera en fastighet med solcellsinstallationer lägre än fastigheter utan, av många skäl.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vore bra med litet hårda data på denna fråga.

Personligen skulle jag värdera en fastighet med solcellsinstallationer lägre än fastigheter utan, av många skäl.
Vilka är skälen?
 
Skälen är osäkerheter i om de fortsatt kan finansieras via skattesubventioner, även att det varit litet vilda västern med dessa installationer och jag skulle kräva en ordentlig dokumentation om jag fick detta på halsen. Ett ytterligare skäl är estetisk värdeminskning.

Jag ser detta som en riskkonstruktion rent tekniskt med tveksam ekonomi i grunden, och även säkerhetsrisker som behöver hanteras. Dessa komplikationer gör att jag inte skulle se detta som värdehöjande utan snarare det motsatta.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Skälen är osäkerheter i om de fortsatt kan finansieras via skattesubventioner, även att det varit litet vilda västern med dessa installationer och jag skulle kräva en ordentlig dokumentation om jag fick detta på halsen. Ett ytterligare skäl är estetisk värdeminskning.

Jag ser detta som en riskkonstruktion rent tekniskt med tveksam ekonomi i grunden, och även säkerhetsrisker som behöver hanteras. Dessa komplikationer gör att jag inte skulle se detta som värdehöjande utan snarare det motsatta.
Då är det nog så att du borde köpa en annan fastighet för det kommer garanterat att finnas spekulanter som ser det som värdehöjande. Det är väl lite som med pool, vissa ser det mer som en belastning.

Jag har väldigt svårt att se att ett hus som till att börja med sänker elkostnaden med tusentals kronor/år och som högst troligt ger 0,1% extra rabatt på bolånet oavsett hur jävla hårt man redan prutat inte skulle kunna vara värdehöjande.

Det kom väl nån rapport från nån jävla jöns som hade statistik på att solceller skulle höja värdet 15% eller nåt sånt. Ja tack, det skulle plötsligt kicka upp mitt hus drygt en miljon men det behöver väl knappast nämnas att det bara är trams.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då är det nog så att du borde köpa en annan fastighet för det kommer garanterat att finnas spekulanter som ser det som värdehöjande. Det är väl lite som med pool, vissa ser det mer som en belastning.

Jag har väldigt svårt att se att ett hus som till att börja med sänker elkostnaden med tusentals kronor/år och som högst troligt ger 0,1% extra rabatt på bolånet oavsett hur jävla hårt man redan prutat inte skulle kunna vara värdehöjande.

Det kom väl nån rapport från nån jävla jöns som hade statistik på att solceller skulle höja värdet 15% eller nåt sånt. Ja tack, det skulle plötsligt kicka upp mitt hus drygt en miljon men det behöver väl knappast nämnas att det bara är trams.
Vad menar du med att man får rabatt på lån? Vad har det med solceller o göra?
 
I ibrakadabra skrev:
Vad menar du med att man får rabatt på lån? Vad har det med solceller o göra?
"Gröna" bolån. Ganska många banker ger dig 0.1% rabatt om du har bra energideklaration eller solceller på taket.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Skälen är osäkerheter i om de fortsatt kan finansieras via skattesubventioner, även att det varit litet vilda västern med dessa installationer
Jag kan förstå om det gör dig obenägen att betala mer för ett hus med solceller men jag ser inte riktigt hur det kan vara ett skäl att betala mindre. Kan du förklara?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F
I ibrakadabra skrev:
Vad menar du med att man får rabatt på lån? Vad har det med solceller o göra?
Det har inget med solcellerna att göramen med solceller har man möjligheter att göra en betyldigt bättre energideklaration och då får man hos flera banker rabatt på lånen. Antar att dom har nån intern policy om miljömål eller nåt. Man kan såklart få den rabatten även utan solceller men då får man ha ett jävligt energieffektivt och relativt nytt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.