Hej!
Har två motoriserade markiser. På den ena har motorn börjat gå trögt vilket yttrar sig så att den rullas in långsammare än tidigare och behöver hjälp att komma igång genom att jag trycker på markisen så att duken inte är spänd när motorn startar.

Kort sagt tror jag att motorbyte är aktuellt. Min fråga är hur jag avgör vilken motor jag ska köpa? Det enda jag vet är att markiserna styrs av en fjärrkontroll som heter Somfy Telis 4 RTS. Se bild.
 
  • Somfy Telis 4 RTS fjärrkontroll för motoriserad markis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju ett antal leder som kan behöva smörjning, så inspektera dessa först.
 
Alla leder är smorda men det hjälpte inte.
 
P peroande skrev:
Hej!
Har två motoriserade markiser. På den ena har motorn börjat gå trögt vilket yttrar sig så att den rullas in långsammare än tidigare och behöver hjälp att komma igång genom att jag trycker på markisen så att duken inte är spänd när motorn startar.

Kort sagt tror jag att motorbyte är aktuellt. Min fråga är hur jag avgör vilken motor jag ska köpa? Det enda jag vet är att markiserna styrs av en fjärrkontroll som heter Somfy Telis 4 RTS. Se bild.
Det b
P peroande skrev:
Hej!
Har två motoriserade markiser. På den ena har motorn börjat gå trögt vilket yttrar sig så att den rullas in långsammare än tidigare och behöver hjälp att komma igång genom att jag trycker på markisen så att duken inte är spänd när motorn startar.

Kort sagt tror jag att motorbyte är aktuellt. Min fråga är hur jag avgör vilken motor jag ska köpa? Det enda jag vet är att markiserna styrs av en fjärrkontroll som heter Somfy Telis 4 RTS. Se bild.
Den enda informationen man får ut av fjärrkontrollen är att det är en flerkanalers fjärr som går på RTS-protokollet. Din motor är sannolikt en Somfy Altus, men det finns en uppsjö av olika Altusmodeller. Ofta har de en beteckning som ”Altus 10/17” där 10 står för vridmoment i Nm och 17 står för rotation per minut. Ring till Somfy, de kan vägleda dig ganska bra om hur du tar reda på rördimension och vilket vridmoment som rekommenderas för markisens bredd och utfall. Var väldigt noga med att säga att du vill ha en RTS och inte en IO motor, det är olika protokoll och inte kompatibla med varandra.
 
Kan det räcka med att byta lager? Har aldrig tagit isär just markismotorer men värt att undersöka?
Har fått känslan av att väldigt många motorer slängs i onödan...
 
V Vukken skrev:
Det b


Den enda informationen man får ut av fjärrkontrollen är att det är en flerkanalers fjärr som går på RTS-protokollet. Din motor är sannolikt en Somfy Altus, men det finns en uppsjö av olika Altusmodeller. Ofta har de en beteckning som ”Altus 10/17” där 10 står för vridmoment i Nm och 17 står för rotation per minut. Ring till Somfy, de kan vägleda dig ganska bra om hur du tar reda på rördimension och vilket vridmoment som rekommenderas för markisens bredd och utfall. Var väldigt noga med att säga att du vill ha en RTS och inte en IO motor, det är olika protokoll och inte kompatibla med varandra.
Tack. Jag har gjort lite mätningar nu. Motorn på den andra (hela) markisen snurrar med 17 varv/minut. Rördimensionen (på röret som tyget är lindat på) är 70 mm. Bredden på markisen är 4,2m och utfallet 2,3m.

Den del av motorn som syns ser ut så här:
Del av markismotor och röret med lindat tyg i förgrunden, monterat under träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en markis motor med synliga fästanordningar och delar av motorns hölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P peroande skrev:
Tack. Jag har gjort lite mätningar nu. Motorn på den andra (hela) markisen snurrar med 17 varv/minut. Rördimensionen (på röret som tyget är lindat på) är 70 mm. Bredden på markisen är 4,2m och utfallet 2,3m.

Den del av motorn som syns ser ut så här:
[bild] [bild]
Du kan ju koppla ur strömmen, skruva ut bultarna och dra ut motorn för att sedan koppla in strömmen och testa att motorn funkar som den ska. Eftersom du har en till markis så kan du göra samma sak och montera in den i den felande markisen och testa. Inget roligt jobb, men ett sätt att veta innan man chansar på att slänga ut pengar på något som inte är fel.
 
Ringde och snackade med en lokal markisfirma som sa att det med stor säkerhet är motorn som behöver bytas. Plockade ur den och identifierade den som Somfy Altus 50 RTS 25/17.

Fick tag på en ny hos markisfirman och nu funkar allt som det ska igen. 25/17 var slut så jag fick en starkare motor, 40/717 till samma pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.