Hej, nedanstående bild är våra olika fönster på framsidan av vårt framtida hus. Vi kommer ha spröjs på fönsterna. På det större fönstrerna går inte spröjsen i linje med de andra fönstrernas spröjs och för att få till en bättre symmetri har vi av vår husleverantör fått 4 olika alternativ:

Alt. 1 Ha det som fönster leverantören har ritat dvs osymmetri med spröjs

Alt. 2 Flytta upp det övre spröjset så det livar med de på de andra fönsterna och flytta ned de undre lika långt så symmetrin finns kvar på fönstret.

Alt. 3 Flytta upp båda spröjsen så de livar med resterande fönster och lämna en större glipa i botten

Alt. 4 Flytta upp båda spröjsen så de livar med resterande fönster och stoppa in ett nedtill som livar med UK på de andra fönsterna

Vilket alternativ tycker ni? 1, 2, 3 eller 4??
 
  • Ritning av en husfasad mot nordväst med markerat fönster där spröjsen inte är i linje med övriga fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av husfönster med olika spröjsdesignalternativ för symmetri.
Det viktiga är att smårutorna har samma proportioner. Det spelar mindre roll om de varierar något i storlek.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur menar du? Vilket alternativ tycker du?
 
Personligen tycker jag att utanpåliggande spröjs är ruskigt fult. Äkta spröjs är däremot riktigt snyggt. Jag förutsätter att du talar om falska spröjs. I så fall tycker jag du skall ta fönster utan spröjs så slipper du hela problemet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du kan också fundera på om inte det blir mycket snyggare om alla de höga fönsterna har samma höjd.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag beskrev en princip men tänkte att du skulle få jobba lite själv. Mät upp någon av rutorna om du tycker är bäst och uttryck proportionerna i form av förhållandet mellan sidorna, t.ex. 1:1,5. Aternativet är att du hittar på en rutstorlek som går att kombinera ihop till de fönster du behöver. Jag tycker inte att leverantörens lösning på ritningen är bra. De rödmarkerade skulle nog behöva ha fyra rutor i höjd för att harmoniera med resten
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag beskrev en princip men tänkte att du skulle få jobba lite själv. Mät upp någon av rutorna om du tycker är bäst och uttryck proportionerna i form av förhållandet mellan sidorna, t.ex. 1:1,5. Aternativet är att du hittar på en rutstorlek som går att kombinera ihop till de fönster du behöver. Jag tycker inte att leverantörens lösning på ritningen är bra. De rödmarkerade skulle nog behöva ha fyra rutor i höjd för att harmoniera med resten
Har provat lite olika alternativ, vilket ser bäst ut?
 
  • Fyra ritningar av en husfasad som visar olika placeringar av ett fönster med röd ram för att jämföra designalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dr Jumping Jack skrev:
Du kan också fundera på om inte det blir mycket snyggare om alla de höga fönsterna har samma höjd.
Här är lite olika alternativt. Vad ser snyggast ut?
 
  • Fyra arkitektoniska ritningar av ett enfamiljshus visar olika fönsterplaceringar med en markerad ram runt ett fönster på varje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 3 eller 4 tycker jag, beroende på hur stort ni vill ha det rödmarkerade fönstret.
Husleverantörens förslag tyckte jag inte var bra.
 
Redigerat:
Alternativ 4 om ni klarar den låga bröstningshöjden, annars alternativ 3.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Alternativ 3 eller 4 tycker jag, beroende på hur stort ni vill ha det rödmarkerade fönstret.
Husleverantörens förslag tyckte jag inte var bra.
Vi har matplatsen där vid dubbelfönstrerna. Då kanske det är trevligt med större fönster. Tror ni alternativ 4 blir bra trots många olika fönsrerstorlekar?
 
J justusandersson skrev:
Alternativ 4 om ni klarar den låga bröstningshöjden, annars alternativ 3.
Vi har matplatsen där vid dubbelfönstrerna. Då kanske det är trevligt med större fönster. Tror ni alternativ 4 blir bra trots många olika fönsrerstorlekar?
 
Har du funderat på flaggspröjs?
Ser ut så här:
Ett fönster med flaggspröjs uppdelat i fyra lika stora rutor.
Fungerar visserligen inte på alla fönster du har tänkt ha på huset men det är snyggt när det inte blir så "rutigt" som du visat exempel på.
 
Keiller Keiller skrev:
Har du funderat på flaggspröjs?
Ser ut så här:
[bild]
Fungerar visserligen inte på alla fönster du har tänkt ha på huset men det är snyggt när det inte blir så "rutigt" som du visat exempel på.
Vi har funderat på det men föredrar "vanligt" spröjs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.