Hej!

Jag har nyligen flyttat in i en villa (i Norrbotten) som har en Nibe F750 Frånluftsvärmepump som värmekälla. Pumpen har precis blivit 10 år gammal. Jag går just nu i tankar om vi proaktivt ska konvertera till Fjärrvärme innan FLVP börjar haverera, och därmed undvika att bli tvungna att köpa en ny FLVP runt 80.000kr (exklusive installationskostnader).

Jag har begärt en offert från vårt lokala energibolag, och priset lyder följande:
- Anslutningsavgift: 94.125 kr
- Fjärrvärmecentral: 32.700 kr
- FTX ventilation: 10.000kr - 15.000kr (Inte spikat än var priset landar)
- Totalpris: ~140.000kr

Vad som talar för Fjärrvärme (enligt mig):
- Hög komfort, familjen har alltid tillgänglig varmvatten. Behöver inte känna oss begränsade. Varmvattnet har vid några tillfällen tagit slut efter två duschar direkt efter varandra (runt 10-15 min per dusch). Vi har två små döttrar som säkerligen kommer förbruka en del varmvatten då de växer upp (känner en viss oro runt detta).
- Knappt någon driftskostnad för Fjärrvärme, inget krångel. FLVP behöver driftas och underhållas.
- FLVP låter illa då kompressorn kör igång (har fått gummifötterna bytta, blev inte nöjd ändå).
- Vi har inte plats för en extra varmvattenberedare i huset.

Vad som talar för ny Frånluftsvärmepump (enligt mig):
- Rakt byte, enkelt.
- Behöver inget nytt ventilationssystem. Vi har idag bara mekanisk frånluft och väggventiler. (Funderar på att installera ett tilluftsaggregat för att slippa väggventilerna. Om vi kör Fjärrvärme så kommer det "på köpet" då vi kommer köra på ett FTX system).
- Ej bunden till fjärrvärmeleverantör och dess stigande priser.

Övrigt:
- Vi har en uppskattad årsförbrukning på ~25.000 kWh/år.
- Huset är från 2011, Smålandsvilla, 1½ plan på 156kvm.
- Vi planerar att bo kvar i villan många år framöver.

Jag är inte helt säker på vad som är mest ekonomiskt försvarbart, men jag föredrar komfort över ekonomi som situationen ser ut just nu, till en viss acceptabel nivå såklart.

Hur skulle ni resonera om ni var i en liknande situation?

Tack på förhand! :)
 
Vi har fjärrvärme och man blir ju bunden till ett monopol och hög fast avgift varje månad (iaf vi). Skulle nog funderat noga med tanke på den höga anslutningsavgifteen innan jag valde det... Varför får ni FTX på köpet? Installerar fjärrvärmeföretaget det nästan gratis i samband med installationen?
 
Hej! Jag kanske var lite otydlig, men det är inte gratis. Leverantören tror det kommer kosta runt 10.000kr - 15.000kr. Vad jag menar är att vi kommer bli tvungna att skaffa ett nytt mekaniskt ventilationssystem (till och frånluft med värmeåtervinning), som jag bara ser positivt på.
 
R ramfad skrev:
Hej! Jag kanske var lite otydlig, men det är inte gratis. Leverantören tror det kommer kosta runt 10.000kr - 15.000kr. Vad jag menar är att vi kommer bli tvungna att skaffa ett nytt mekaniskt ventilationssystem (till och frånluft med värmeåtervinning), som jag bara ser positivt på.
Ok, men jag antar att ni behöver dra tilluft och sedan skaffa ett FTX-aggregat. Bara aggregatet kommer gå på mer än 15000 (antagligen). Jag tror det kommer kosta mer... Men om det bara kostar 10-15000 är det toppen
 
  • Gilla
ramfad
  • Laddar…
H henche skrev:
Ok, men jag antar att ni behöver dra tilluft och sedan skaffa ett FTX-aggregat. Bara aggregatet kommer gå på mer än 15000 (antagligen). Jag tror det kommer kosta mer... Men om det bara kostar 10-15000 är det toppen
H henche skrev:
Ok, men jag antar att ni behöver dra tilluft och sedan skaffa ett FTX-aggregat. Bara aggregatet kommer gå på mer än 15000 (antagligen). Jag tror det kommer kosta mer... Men om det bara kostar 10-15000 är det toppen
Tilluft är redan förberett i huset. Så jag behöver egentligen bara aggregatet. Föregående husägare valde att skippa det i slutändan och drog väggventiler istället.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
R ramfad skrev:
Tilluft är redan förberett i huset. Så jag behöver egentligen bara aggregatet. Föregående husägare valde att skippa det i slutändan och drog väggventiler istället.
Ok, det var ju bra att det redan var förberett

Har du kollat den fasta månadskostnaden för fjärrvärmen? Vi har 400 eller 500 i månaden, bara i fast avgift. Samt årliga höjningar per Mwh.

Edit: det kanske är värt att kolla vad bergvärme kostar (om det är möjligt att installera)? Men då har ni ju fortsatt problem med "obegränsat" varmvatten...
 
  • Gilla
ramfad
  • Laddar…
Precis, det är en del som byter från fjärrvärme till bergvärme p.g.a. de årliga prishöjningarna på fjärrvärme. Vissa kommuner har relativt bra taxa medans andra höjer lite för mycket. T.ex. Luleå har bra taxa vad jag vet.

Ni har ganska hög energiförbrukning på 25 MWh/år för ett 10 år gammalt även om det är i Norrbotten. Fungerar er F750 som den ska? Tänkte att ni borde haft ca 15 MWh/år(?)

Bara ett FTX-aggregat kostar ca 20-30 tkr och installationen tillkommer.
 
  • Gilla
ramfad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.