håller på och snickrar en trädgårds soffa och undrar om det är bättre att använda träplugg istället för skruv?
 
För vissa delar funkar det med att limma träplugg istället för skruv, men vissa delar kan det kanske behövas skruv, allt hänger på konstruktionen.
 
  • Gilla
Nallze
  • Laddar…
Ju mer man tittar på Youtube, desto oftare verkar det som erfarna möbelmakare litar mer på lim än på skruv.
Man säger rätt ofta att enda anledningen att använda skruv är att man inte kommer åt att använda tvingar när limmet torkar.
Mellan raderna läser jag att plugg och lim räcker utmärkt, och att skruv egentligen inte tillför särskilt mycket. Å andra sidan så går det ju fortare att skruva, men det gäller ju att tänka sig för så att skruvarna hamnar åt rätt håll- tvärs fiberriktning- annars gör dom ingen nytta!
Och se till att använda vattenfast lim för utomhusbruk!
 
I IBIT skrev:
håller på och snickrar en trädgårds soffa och undrar om det är bättre att använda träplugg istället för skruv?
Det är väl ganska ovanligt att du kan välja mellan träplugg och skruv och allt i övrigt är lika. Soffan måste från början vara konstruerad för att pluggas eller skruvas.
 
Om man konstruerar själv får man välja....
Har man sen inga ritningar kan det inte bli fel!
 
vattefast lim kommer att användas (PU) och träpluggen tänkte jag att använda för sitt ribborna men och andra sidan vill jag även försöka att använda plugg för benkryssen. när det gäller fiberriktniing är ju plugg i princip alltid tvärss fiberriktning.
 
  • Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
vill tillägga att jag tillverkar egen plugg av samma träslag som soffan.
 
  • Gilla
oxxen
  • Laddar…
S
Vad menar du med träplugg? För mig är träplugg något man limmar i ett borrat hål för att dölja tex en skruv.
Du kanske menar tapp?

Tänk på att PU-lim kräver väldigt bra passform och högt presstryck för att bli starkt.
 
Tapp kanske är rätt vokabulär, jag vill inte annvända skruv om det är möjligt.
 
Varför gör du egen plugg?
Köpis plugg i björk är räfflad för att dra med sig lim och pressad för att svälla när den blir blöt av limmet.
Sedan vet du väl att snickartorrt virke är för torrt för PU lim, stryk lim i hålet och blöt tappen.

Ett alternativ till skruv och plugg är att göra tapp på spjälorna.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.