Nån som bott några år och kan svara på vilken värmepump ni har samt vad förbrukningen varit utslaget på ett år?
Ange även om ni eldat med ved i kamin under detta år.

Detta för att bilda mig en uppfattning om vad som krävs i ett nytt hus vid bygget.
 
Hejsan, vi har bott 2 år i vårt Eksjöhus "Lyckan" nu och första året gick det åt 14 000 kwh, och detta året bara drygt 12 000 kwh.
130 kvadrat, IVT 490, Wirsbo golvvärme, Contura 550 som eldats sporadiskt kanske 2 kubik björkved. 2 vuxna + 2 barn = massa bad och dusch.

Vi är mycket nöjda med förbrukningen, faktiskt bättre än förväntat.
Vi har cirka 22 grader i huset. Fullt på rumstermostaterna och värmekurva 2. Fininställning 1,3.
 
Det låter helt ok med dagens elpriser!
(Jag har genom en bättre vetande hört att det skissas på en lösning där eljättarna kommer att ta ut elpris efter förfrågan per timma, då blir det dyrt på de bistra vinternätterna).
Nån mer som bor i ett Eksjöhus?
 
furan skrev:
Hejsan, vi har bott 2 år i vårt Eksjöhus "Lyckan" nu och första året gick det åt 14 000 kwh, och detta året bara drygt 12 000 kwh.
130 kvadrat, IVT 490, Wirsbo golvvärme, Contura 550 som eldats sporadiskt kanske 2 kubik björkved. 2 vuxna + 2 barn = massa bad och dusch.

Vi är mycket nöjda med förbrukningen, faktiskt bättre än förväntat.
Vi har cirka 22 grader i huset. Fullt på rumstermostaterna och värmekurva 2. Fininställning 1,3.
Ska bara klargöra att detta är den Totala förbrukningen, alltså inklusive hushållsel mm...
 
Hej!
Vi har ett Sandhem som är på 146 kvm(1 extra rum) och har gjort av med 14000Kwh på ett år.Har IVT 490 och eldar i braskaminen ,Contura 680,ca 1 gång/vecka,så det kan man nästan räkna bort helt.Har ca 22-23 grader inne(barn på 2&5 år).Ovanstående inkluderar användning av de 2 elementen i garaget,de drar bra mycket ström!
Detta är med hushållsel.Har precis bundit mitt elavtal på 2 år och sparar 30 öre/Kwh..
 
Det låter som att du har en riktig drömförbrukning gossen.
Var ligger huset? Mitt på en gejser? :)

Ärligt talat då är det mycket lågt om du dessutom värmer garaget med el.
Har ni några elapparater inomhus? :)

Grattis!
 
Drömförbrukning eller inte.
Vi flyttade in den 8 Oktober 2005 och för exakt 3 minuter sedan (28 Mars) hade vi förbrukat 16517 Kwh.Är då 14000KWH/år inte rimligt menar du?

Vi har elementen på för att få frostfritt i garaget men naturligtvis har vi inte 20 grader där.

Vi tänkte ifrågasätta den HÖGA förbrukningen men har tydligen en ganska låg förbrukning.

För övrgt har vi både plasma och 21 st 50W spotlights i ryggåstaket,stor induktionshäll mm så jag tror vi är ganska "moderna" och har elförbrukare inomhus.

Tack!
 
Jag bara skojade med dig lite, din anläggning verkar gå hur bra som helst.
Vi hade sep06-sep07 17200 kWh och då har vi bergvärme och ingen plasma.

Jag har troligen bestämt idag att det blir en IVT 490 med en liten jordslinga.
 
Jag fick föresten veta idag av vår säljare att Lyckan med vinkel har ett uppvärmingsbehov på 10000 Kwh/år. Men hur är det räknat, med elpatron eller med nån form av värmepump. Nån som vet?
 
Har bott i ett Eksjö Lövhaga i 3 år drygt, har IVT495.
Jag värmer 130 m2 i enplan samt garage på 50 m2 till 21 grader, golvvärme hela ytan, bor i Småland.
Total förbrukning inkl hushållsel har under de 3 åren legat konstant på 12.000 kWh/år, har inte orkat att trimma anläggningen utan kör med temostaterna samt kurva 3,5 . (Då har jag även en kylanläggning installerad som i princip går på heltid från maj-sept, kyler då större delen av huset, skulle tro att den tar 2000-2500 av kW:en ovan).
Eldar några brasor när det är som kallast ute.
Nöjd?? Nja hade nog ändå valt en bergvärmepump om jag vet vad jag vet idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.