Jag har ett timmerhus som jag vill öppna upp en vägg i för att få ett större kök. Antingen vägg 1 eller 2,markerade på ritningen. Vägg 1 har snickare sagt är en bärande vägg. Min fundering till er, är vägg nr 2 också det?

Om vägg 2 inte är bärande och jag öppnar den så är min plan att sätta fönster i den ena väggen. (X på bilden) Samt dela upp vardagsrummet till ett mindre vardagsrum och sovrum, där också lägga in ett fönster (x) Kan man bara sätta nya fönster eller behöver väggen förstärkas?

Är det fruktansvärt dyrt och ens lönt att bredda öppningen eller en till mindre dörröppning I vägg nr 1. Jag är ingen expert men ser den sett till ritningen ut att vara bärande?
På ritningen står det "öppning 1 meter över " vad betyder det?
 
  • Arkitektritning av ett timmerhus med markerade väggar för möjlig öppning och planerade fönsterplatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett timmerhus med markerade väggar och planerade fönsterpositioner enligt renoveringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av husplan med markerade väggar "1" och "2" och planerade fönsterpositioner med röda "X".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mettis skrev:
Jag har ett timmerhus som jag vill öppna upp en vägg i för att få ett större kök. Antingen vägg 1 eller 2,markerade på ritningen. Vägg 1 har snickare sagt är en bärande vägg. Min fundering till er, är vägg nr 2 också det?

Om vägg 2 inte är bärande och jag öppnar den så är min plan att sätta fönster i den ena väggen. (X på bilden) Samt dela upp vardagsrummet till ett mindre vardagsrum och sovrum, där också lägga in ett fönster (x) Kan man bara sätta nya fönster eller behöver väggen förstärkas?

Är det fruktansvärt dyrt och ens lönt att bredda öppningen eller en till mindre dörröppning I vägg nr 1. Jag är ingen expert men ser den sett till ritningen ut att vara bärande?
På ritningen står det "öppning 1 meter över " vad betyder det?
Av ritningen att döma så är vägg 1 bärande men inte vägg 2.

Ja kanske inte är helt med på ditt resonemang men det är ju ändå lättare att riva vägg 1 och växla av , än att riva vägg 2 och flytta sovrummet.
Om det nu är alternativen?
 
larsbj larsbj skrev:
Av ritningen att döma så är vägg 1 bärande men inte vägg 2.

Ja kanske inte är helt med på ditt resonemang men det är ju ändå lättare att riva vägg 1 och växla av , än att riva vägg 2 och flytta sovrummet.
Om det nu är alternativen?

Tack för snabbt svar. :) Jag resonerade nog så att en icke bärande vägg är lättare att riva och bygga vägg till sovrum klarar jag av själv. Dessutom är sovrummet i dagsläget i söderläge och vid flytt skulle det hamna med fönstret mot öster vilket jag tror skulle vara lite behagligare sommartid.
Köket är idag i norrläge vilket gör det väldigt mörkt så det är i desperat behov att öppnas upp.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.