Hej,
Jag funderar på att köpa en övervakningskamera och skulle vilja kunna sätta upp den var som helst på tomten, dvs den ska ha WiFi och drivas av batteri. Det lättaste hade ju varit att köpa en kamera med inbyggt batteri, men jag hittar ingen (till rimligt pris) som kan lagra filmerna på min NAS utan bara sådana där man måste köpa till abonnemang för deras egna molnlagring.
Därav frågan till er - kan man koppla in ett batteri istället för nätadapter? Kameran drivs av 12V DC, 1A och <4,8w räcker den informationen för att kunna avgöra om man kan använda ett batteri istället? Vilken typ av batteri kan jag använda? Om jag skulle välja en annan kamer, hur räknar jag ut vilket batteri jag kan använda?
Tack för hjälpen!!!!
Mvh
M
 
Om du tar ett bilbatteri 12V 100 Ah så har du 1200 Wh. Om kameran drar 5 W så får du som mest 240 timmar = 10 dygn innan du måste ladda fullt.
Ska du ha batteri i en kamera borde den vara lagra på SD-kort då rörelse upptäckts eller kanske enbart ansluter till WiFi då.
PoE är ett ganska smidigt alternativ annars, med stabilt nätverk och ström i samma kabel.
 
Tack!!
Det var inte länge, de kameror med inbyggt batteri verkar hålla i månader. Men det kanske beror på, som du hintar om, att de bara kopplar upp sig och använder 4,8w när de upptäcker rörelse.
Det blir lite knivigt att dra ut en nätverkssladd till mitten av tomten annars är PoE riktigt bra.
 
Ja, de som använder sig av batteri är förmodligen gjorda för att klara sig på mindre ström. Har man en fast anslutning så spelar de delarna mindre roll...
 
tommib
Satsa på att lägga kanalisation och ethernet ut, det kommer bespara dig arbete i slutänden. Istället för att ha en fulhacklösning kan du köra standard PoE och vilken sådan kamera du vill.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Super! Tack för svaren!! Känns som att det får bli PoE ändå. Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.