Hej,

Jag bad en plåtslagare bygga en blomlåda till mig som jag har inomhus. I den sätter jag flera murgrönor i sin originalkruka men att jag lägger till ett sånt där "semester-vattnar-snöre" i botten. Blomlådan fylls med flera liter vatten så att det alltid finns tillgängligt för växterna som suger upp via snöret. Vattnet nuddar aldrig själva krukorna. Nivån på vattnet ser jag på en bambupinne som sitter i ett flöte - när pinnen inte syns längre så är det dags att fylla på vatten.

Jag har dock haft problem med att plantorna verkar få för mycket vatten och dör såldes av den anledningen. Det kanske är naivt att tänka att snörena skulle ge optimal med vattenförsörjning?

Är det någon som har liknande upplägg med murgröna? I krukorna antar jag att det är normal blomjord, växterna köptes på Plantagen.
 
  • Murgröna i kruka med etikett från Plantagen och "semester-vattnar-snöre" som hänger ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus blomlåda med murgrönor som hänger ner, bredvid ett kök och vardagsrum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängande blomlådor med murgrönor ovanför ett köksfönster, knivmagnet och bok på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan tänkas att jorden suger upp för mycket vatten och det i kombination med de täta krukorna gör att rötterna kvävs och ruttnar. Plantera om i större krukor (eller samma och byt jord) och blanda i vermiculit eller annat som ökar genomsläppligheten. Alternativt, testa att bara ta bort krukorna. Jorden håller nog ihop tillräckligt bra ändå och över tid kommer rötterna att växa ner i vattnet ändå.

Du skulle till och med kunna klippa av rankorna och sticka ner i hålen i plåten, efter några veckor har de rötter och sen gödselvattna på det.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anubitxx skrev:
Hej,

Jag bad en plåtslagare bygga en blomlåda till mig som jag har inomhus. I den sätter jag flera murgrönor i sin originalkruka men att jag lägger till ett sånt där "semester-vattnar-snöre" i botten. Blomlådan fylls med flera liter vatten så att det alltid finns tillgängligt för växterna som suger upp via snöret. Vattnet nuddar aldrig själva krukorna. Nivån på vattnet ser jag på en bambupinne som sitter i ett flöte - när pinnen inte syns längre så är det dags att fylla på vatten.

Jag har dock haft problem med att plantorna verkar få för mycket vatten och dör såldes av den anledningen. Det kanske är naivt att tänka att snörena skulle ge optimal med vattenförsörjning?

Är det någon som har liknande upplägg med murgröna? I krukorna antar jag att det är normal blomjord, växterna köptes på Plantagen.
Halvera tjockleken på snörena..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Düsseldorff
Du är helt hundra på att det är övervattning som är problemet? Murgröna inomhus drabbas väldigt ofta av spinn, det kan inte vara det? Syns ju iofs ganska tydligt men...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag tror också att det är fel växt att ha inomhus, det är väldigt svårt att få hedera helix att trivas inomhus. Prova med sommarmurgröna, Delairea odorata, den liknar murgrönan och är också en klätterväxt. Den trivs mycket bra inomhus. Sen skulle jag låta rötterna själva söka sig till vattnet, så bort med snöret. Snygg krukampel!
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Snygg lösning!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Plastkrukor ???? Dom andas inte, byt till lerkrukor som andas.
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Jag hade nog testat att ta steget fullt ut och kört hydroponisk (stavning?) odling, dvs utan jord och rötterna rakt ner i vattnet. Då får du ha näring i vattnet. Det kanske hade funkat? Eller kanske risk för att vattnet blir äckligt?

snygg behållare!
 
smh
Jag skulle också satsa på en annan, mindre kräsen, växt. Jag har gullranka i sjävbevattnande kruka t ex, det går utmärkt! Murgröna är rätt kinkig.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det kan tänkas att jorden suger upp för mycket vatten och det i kombination med de täta krukorna gör att rötterna kvävs och ruttnar. Plantera om i större krukor (eller samma och byt jord) och blanda i vermiculit eller annat som ökar genomsläppligheten. Alternativt, testa att bara ta bort krukorna. Jorden håller nog ihop tillräckligt bra ändå och över tid kommer rötterna att växa ner i vattnet ändå.

Du skulle till och med kunna klippa av rankorna och sticka ner i hålen i plåten, efter några veckor har de rötter och sen gödselvattna på det.
Klippa av och sticka ner i hålen låter ju väldigt smidigt! Kan jag köra ner dem i botten då eller hur djupt kan jag sticka ner? Det är 7cm djupt i vattenreserven.
Vad är egentligen skillnaden på att rötterna ruttnar i blöt jord med ovan lösning?
Hur mycket och ofta ska man gödselvattna? Går det att ta flytande näring och addera till vattenmängden?
 
Inte så noga, nära botten bara. De ruttnar inte i vatten på samma sätt eftersom vattnet kan cirkulerande föra runt syre, i jorden blir vattnet låst + att jorden kan ruttna vilket i sig förbrukar syre.

Vanlig blomgödning funkar fint, du kan använda vanlig dosering.
 
H hapazard skrev:
Inte så noga, nära botten bara. De ruttnar inte i vatten på samma sätt eftersom vattnet kan cirkulerande föra runt syre, i jorden blir vattnet låst + att jorden kan ruttna vilket i sig förbrukar syre.

Vanlig blomgödning funkar fint, du kan använda vanlig dosering.
Tack för svar! Jag har nu gjort på detta vis så får vi se hur det går. Det ser lite mer vildvuxet ut eftersom varje gren börjar längre ner.

Kommer de växa något i och med växtnäringen? Eller är det bara för att bibehålla?

Btw, på en av bilderna ser man en cylinder med ed bambupinne på. Den sitter i ett flöte så att man enkelt kan se när det är dags att vattna utan att behöva ställa sig på en pall ;)
 
  • Vildvuxen växt med grenar som sticker ut från en lång planteringslåda på gräs, med en vattenindikator i form av en cylinder och bambupinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plantor i självbevattningskruka med vildvuxet utseende och en synlig bambupinne som vattenindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusväxt hängande från taket framför ett runt fönster, med synlig bevattningcylinder och bambupinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A Anubitxx skrev:
Tack för svar! Jag har nu gjort på detta vis så får vi se hur det går. Det ser lite mer vildvuxet ut eftersom varje gren börjar längre ner.

Kommer de växa något i och med växtnäringen? Eller är det bara för att bibehålla?

Btw, på en av bilderna ser man en cylinder med ed bambupinne på. Den sitter i ett flöte så att man enkelt kan se när det är dags att vattna utan att behöva ställa sig på en pall ;)
Jag skulle vänta lite med näring tills det finns rötter, men sen borde det växa fint.
 
  • Gilla
Anubitxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.