Hej!

Jag ska bygga en liten lekstuga - 2kvm, oisolerat:
https://www.bauhaus.se/lekstuga-palmako-felix-2-0m#go-to-description

Jag tänkte sätta stugan på en befintlig taklös altan.

Stugan kommer att användas i max 6 år, så kompromisslösningar blir jättebra, men samtidigt är jag rädd för både mögel och giftiga ämnen i färgen. Eftersom stugan är liten och barnen små, kommer de att krypa runt i stugan mycket och raka vid väggarna och golvet, så det går inte att undvika kontakt med färgen.

Skulle man kunna måla hela huset inne och ute med utefärg (vilken typ?) och sedan täcka det för att barnen får inte så mycket kontakt med den? Funkar det med dränerat konstgräs på golvet eller kommer det att finnas äckliga saker och djur under den?
Är et möjligt att måla över utefärgen med en ogiftig färg (vilken) som ge någon slags film?

Låter det rätt att borra några hål i väggen för ventilering och täcka med insektsnät? Jag har sett hål under taket, men undrar om man behöver några till lägre på väggen.

Måste man ha någonting för att täta sprickor eller mellanrum mellan bräderna? Hur gör man?

Jag är bygg newbie och tacksam för alla tipsar!
 
Vad är det som du är orolig för i utefärgen?
 
Måla nu stugan och njut.
Ska man prata om gifter så är det sannolikt mer gift i form av mjukgörare (typ Ftalat och Bisphenol) i konstgräset än vad du kan hitta i någon vanlig husfärg på marknaden.
Självklart ska man vara rädd om sina barn, men din oro är obefogad och skapar bara stress hos dig.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vad är det som du är orolig för i utefärgen?
Den innehåller väl fungicid och liknande? Det måste man inte ha kontakt med i onödan...
 
Sätt nät eller täck igen alla håligheter, getingar bygger gärna bo i stugor, och kan vara betydligt farligare än färg på väggar.
Mina barn nära nog bodde sommartid i lekstugan byggd på 50 talet, målad ut och invändigt med dåtidens färg, de är idag fortfarande friska och har själva fött friska barn. Så jag är tveksam att färgen i lekstugan satt några spår.
Men jag kollade stugan regelbundet efter just getingbon och andra insekter som gärna boar i en koja.
 
Trevligt att höra nån bry sig. Och visst är plastfärg giftig. Jag hade kört med linoljefärg från någon av de svenska tillverkarna både ute och inne. Alternativt slamfärg ute och linolja inne. Giftfritt på insidan är också kalkfärg eller äggoljetempera men jag vet inte om de klarar fukten och temperaturen i en lekstuga.
 
Använd inte "vanlig" utefärg. Jag gjorde det i en liknande situation och det luktade färg i flera år där inne, särskilt när solen värmt upp utrymmet.
 
B Bigfoot skrev:
Använd inte "vanlig" utefärg. Jag gjorde det i en liknande situation och det luktade färg i flera år där inne, särskilt när solen värmt upp utrymmet.
Luktade det efter oljefärg? Om det är akrylatfärg skulle det väl vara vattenburen och skulle därför inte lukta?
 
Max sex år, du vill hålla den giftfri och är ovan med att bygga. Då finns det en otroligt enkel lösning på alla dina krav. Billig är den också. Låt bli att måla träet. Naturliga blir det inte och den kommer absolut hålla i sex år.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tack alla för era svar!

Jag undrar om ventilationshål - är flera bättre, blir det mer luft med hål på alla sidor eller får man en bättre effekt om de bara finns på motsatta sidor?
 
Unikt namn
Varför inte trasmatta på golvet som kan tvättas om behov uppstår?
 
Olja hela lekstugan ute och inne med någon snäll miljövänlig sort eller använd järnvitrio på åtminstone utsidan. Att olja går fortast och blir troligtvis billigast.
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Olja hela lekstugan ute och inne med någon snäll miljövänlig sort eller använd järnvitrio på åtminstone utsidan. Att olja går fortast och blir troligtvis billigast.
Och inte att förglömma , sprutisolera hela bygget med supertät isolering :rofl::rofl::rofl:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Och inte att förglömma , sprutisolera hela bygget med supertät isolering :rofl::rofl::rofl:
Berätta gärna hur du knyter ihop ett inlägg i en annan tråd gällande något som inte är på något sätt likt vad denna tråd handlar om.

Du gör nog bäst i att sitta i ditt unkna pissblöta garage och förbanna människor som använder ångspärr;)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.