Jag bor i ett hus byggt -85 med en Contura braskamin med tilluft utifrån. Problemet är att den suger in en massa uppvärmd rumsluft vilket gör att det snarare blir kallare efter en rejäl brasa än den önskade uppvärmande effekten. Detta gör att jag har börjat snegla på att köpa en modern kamin med högre verkningsgrad. Den säljaren jag talade med ansåg att man måste byta skorstenen/rökkanalen (f.n. i ngn form av plåtrör) då den är 20 år gammal. Detta skulle kosta ytterligare 10 glada laxar. Är detta verkligen nödvändigt?? Har Ni desutom tips på bra braskaminer i "modernt snitt" för en rimlig kostnad blir jag än mer tacksam.

//Doctool
 
Hur kan den suga rumsluft när den har "tilluft utifrån"?

Skorstensbytet beror på vilket skick o konstruktion befintlig pipa är i.
 
Vi har enkla glasskivor/skjutluckor vilka glipar en hel del och släpper in en massa luft. Jag antar att det luftsuget överstiger luftintaget från utifrån. Ett tecken att så är fallet är att veden brinner otroligt fort (ungefär som om man skullle blåsa på den kontinuerligt). Funderade först på att montera en insats men det skulle kosta lika mycket som en ny modern variant. Är det sotaren som bedömer skick och konstruktion i pipan?
 
Sotaren bör kunna vara till god hjälp!

Att det brinner fort tycker jag tyder på "för bra" drag. Tilluften ska ju - idealt - inte strypa förbränningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.