Hej,

Jag ska dra in ett nytt avlopp till en nytänkt toalett! Toaletten kommer att ligga i angränsning till en entré i källarplan. Det avlopp som i dag finns på källarplan är en golvbrunn i garaget varav avloppsröret som är in gjutet i betong plattan passera drygt en meter från den ny tänkta toaletten (enligt ritningen i alla fall).

Kan jag bila upp betonggolvet vid den närmsta punkten från den nytänkta toaletten och koppla på en förgrening på det befintliga avloppsröret och sen bila vidare och dra ett nytt avlopps rör till den nya toaletten?
 
Det kan du med säkerhet göra, under förutsättning att det befintliga röret är grovt nog vill säga.
 
Röret är grovt nog!

Vilken typ av förgrenings rör ska man använda sig av? Det befintliga avlopps röret som jag kapar får ju inte samma anslutning (hona/hane), ska man använda sig av nog from av muff? Är lite orolig för att det blir en kant i röret!
 
Använd ett y-rör och en glidmuff, d.v.s. en skarvmuff utan en kant i mitten. Den kan skjutas upp helt på det ena röret och skjuts sen över y-röret
 
Hittade en bild på när vi grenade ett rör. Det grå röret är glidmuffen, den träddes på det vänstra röret i bilden, grenröret monterades och glidmuffen sköts tillbaka över grenröret. Rita ett streck med spritpenna på grenröret så att du får glidmuffen i mitten

/Fredrik
 
  • IMG_1786.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, lysande!

Dock så undrar jag fortfarande utan att exakt sett hur en skarv muff fungerar så
känns det ändå som om att det blir en kant vid det kapade röret och skarv muffen.
Alltså om man tar din bild som ex så känns det som att det blir en kant mellan skarv muffens vänstra del och det inkommna röret?
 
Y-röret och det vänstra röret läggs kant i kant, kantens storlek beror på hur bra du sågar;)

Se nedanstående skiss.

/fredrik
 
  • muff.PNG
Aha! Tack för bra svar, mer pedagogiskt kan det nog inte bli! :->

Då var det bara till o börja bila upp betonggolvet!
 
Du nämner inte vad det är för typ på det gamla röret. Är det PVC är det ju bara att tuta och köra enligt råden ovan. Är det gjutjärn får du ta till andra lösningar. En Frenco-koppling (maffig gummimuff med syrafasta slangklämmor) fungerar då bra.
 
Det är tack och lov PVC rör, kåken är byggd -79.
 
Kan jag då använda denna (Frencokoppling) till min fråga häröver ??
mvh Marikard
 
Ska du koppla PVC på PVC räcker det ju med muffarna på rörkopplingarna du använder. Använd skarv/skjutmuff om det behövs. Känns som Fernco-kopplingarna inte tillför något om du kan använda vanliga PVC-kopplingar. Om du vill läsa mer om Fernco-kopplingarna, kolla IBECO.
 
Skall bygga en ny gästtoa i min gamla hall, skall gå rakt ner i källaren och sedan längs väggen till det gamla avloppsröret (det befintliga) som är halvt inmurat i väggen. gjort av gjutjärn.

tänkte y:a röret och koppla pvc på det går med jetkoppling kanske och eller övergångskoppling järn, pvc. ?
skall kolla ibeco
tack, rikard
 
vad tror du om denna,(Fernco-koppling) Tycker den blir perfekt. så fräser jag in det nya PVC röret därifrån det gamla järnröret som går lodrätt i väggen.
 
  • Fe-t-ror200x150.gif
Den blir säkert bra! Jet-kopplingarna jag fått tag på var iaf inte kompatibla med gjutjärnsrören från 66 i mitt hus. De rören var ca 5mm för små i diameter och Fernco var det enda som funkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.