Oklart när rören isolerades. Vad säger ni, ser det ut som asbest?
 
  • Rör omgivet av gammal isolering med frågan om det är asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit isolering på rörverk med fråga om det kan vara asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högst troligt. Ska du göra nåt med dom?
 
useless useless skrev:
Högst troligt. Ska du göra nåt med dom?
Tror inte det. Det är det enda stället med det utseendet som är exponerat, i övrigt ser det ut som mineralull. Har uppfattat att så länge man inte bråkar med det så är det ingen hälsofara iallafall. Kanske målar över det om nojan blir för stor. För det borde väl gå bra att bara måla över det exponerade + angränsande rör?
 
Om du är nojig så kan du måla lite, men inget farligt händer om man inte river i det.
 
Gamla isolerade rör med fransig och skadad isolering runt en metallfläns med rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt rör med gamla isoleringsmaterial och trasigt nät synligt, tecken på förfall och potentiell skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att detta innehåller samma elände?
 
Det går inte att säga utan provtagning men de har rätt ålder och utformning för att kunna innehålla asbest. Jag platsade in mina böjar och drog några varv eltejp runt, så slipper det damma om man stöter i dem. De gör ju ingen skada när de bara sitter där.
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
Det som man lätt kan göra på rörböjar är att känna på dom, då kan du känna om det är hårt eller mjukt. Är det hårt är det garanterat asbest. Även raka rör kan ha asbest i sig men det förekommer bara i pannrum. Sällsynt på stråk utanför.
Du kan jämföra ett rakt stråk och en böj så får du lite uppfattning då raka rören är bara mjuk isolering innanför.
Sista bilden kan jag garantera att det är asbest. Tvi!

PS. Såklart ska man ta prov och säkerställa det hela. men tänk på skyddsutrustning och ha en dammsugare med p3 hepafilter.
Även som man kan se på sista bilden förekommer det inte bara i själva böjar utan även i T-kors.
 
  • Gilla
JonasEA och 1 till
  • Laddar…
S Sidiz skrev:
Det som man lätt kan göra på rörböjar är att känna på dom, då kan du känna om det är hårt eller mjukt. Är det hårt är det garanterat asbest. Även raka rör kan ha asbest i sig men det förekommer bara i pannrum. Sällsynt på stråk utanför.
Du kan jämföra ett rakt stråk och en böj så får du lite uppfattning då raka rören är bara mjuk isolering innanför.
Sista bilden kan jag garantera att det är asbest. Tvi!

PS. Såklart ska man ta prov och säkerställa det hela. men tänk på skyddsutrustning och ha en dammsugare med p3 hepafilter.
Även som man kan se på sista bilden förekommer det inte bara i själva böjar utan även i T-kors.
Ursäkta en okunnig, men på sista bilden, är det det "gipsliknande" eller "fiberliknande" som är asbest?
Har liknande fiber och kommer bara åt att fota på ett ställe utan att riva:
Rörisolering med misstänkt asbestmaterial, synlig fiberstruktur ovanpå grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som tagel. Asbest är ljusa korta fibrer.
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut som tagel. Asbest är ljusa korta fibrer.
Tack, så bara riva o se glad ut? :)
 
Det kan fortfarande vara asbest... Klämm på böjarna. Om dom är hårdare är raksträckorna så är det troligt att det är asbest där. Kapa rören på betryggande avstånd från böjarna och packa ner i säckar så borde allt gå bra.
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut som tagel. Asbest är ljusa korta fibrer.
Och när användes tagel som rörisolering?
Även om man isolerat med nöthår, dvs från kokosnötter och inte kossor, så kan asbest (gurmassa) ha använts till att snygga till vid böjar och t-kopplingar. Skicka på analys om det måste rivas just där.
 
Ingen fara att egentligen ta en kniv och skära och se om det är asbest. Men ha alltid en dammsugare med hepafilter (Edit. Klass 3 på filter) och mask med hepafilter (Edit. Klass 3 på filtret). Det du frigör är såpass liten mängd och den är flyktig så det som frigörs för ett prov sugs rakt ner i dammsugaren.

Ser oftast ut som en porös gipskaka.

Sedan kan jag tillägga att det inte behöver vara fyllt med asbestmassa. Stötte på för någon månad sen under en sanering att det faktiskt finns asbestpapp som man beklädde gamla rör med. Ovanligt då jag ändå gjort en hel del rörsaneringar genom årens lopp.

Man lägger den först runt rör och sedan isolering och dylikt material ovanpå, den är ungefär 2-3mm tjock.
 
Redigerat:
A
S Sidiz skrev:
Ingen fara att egentligen ta en kniv och skära och se om det är asbest. Men ha alltid en dammsugare med hepafilter och mask med hepafilter. Det du frigör är såpass liten mängd och den är flyktig så det som frigörs för ett prov sugs rakt ner i dammsugaren.

Ser oftast ut som en porös gipskaka.

Sedan kan jag tillägga att det inte behöver vara fyllt med asbestmassa. Stötte på för någon månad sen under en sanering att det faktiskt finns asbestpapp som man beklädde gamla rör med. Ovanligt då jag ändå gjort en hel del rörsaneringar genom årens lopp.

Man lägger den först runt rör och sedan isolering och dylikt material ovanpå, den är ungefär 2-3mm tjock.

Det räcker inte med HEPA filter utan det ska vara HEPA av rätt klass. Det är oftast bättre att hyra en maskin och informera att det är för asbest. Du får då rätt filter och firman ska sanera maskinen efteråt.
 
mathiash77 skrev:
Det räcker inte med HEPA filter utan det ska vara HEPA av rätt klass. Det är oftast bättre att hyra en maskin och informera att det är för asbest. Du får då rätt filter och firman ska sanera maskinen efteråt.
Tack! Fel av mig. Ska vara hepa av klass 3 filter eller P3 filter som man kallar det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.