Hej

Har hamnat i en knepig situation där jag behöver hitta någon som är beredd att ta bort en liten del av en innervägg (gips) i ett fritidshus, där ett bisamhälle har etablerat sig bakom. Biodlarna, anticimex var där och bedömde att den ska bort, dead or alive. Vill gärna undvika att ta död på de, och förutsatt att jag hittar en odlare som vill ha svärmen så ska hantverkaren såga upp väggen, sen får kakorna tas ut, innerväggen rensas på nåt sätt och återställas.

Kort sagt, finns det någon som kan det? Biodlarföreningen har inte kunnat hjälpa mig med byggtekniska biten och försäkringen täcker inte det heller.
(Bor i Göteborgsregionen)

Tack på förhand!

Brigitte
 
Kan du inte såga hål i väggen själv och sen anlita valfri hantverkare för att återställa när bina är borta?
 
A
G Gluehwein skrev:
Hej

Har hamnat i en knepig situation där jag behöver hitta någon som är beredd att ta bort en liten del av en innervägg (gips) i ett fritidshus, där ett bisamhälle har etablerat sig bakom. Biodlarna, anticimex var där och bedömde att den ska bort, dead or alive. Vill gärna undvika att ta död på de, och förutsatt att jag hittar en odlare som vill ha svärmen så ska hantverkaren såga upp väggen, sen får kakorna tas ut, innerväggen rensas på nåt sätt och återställas.

Kort sagt, finns det någon som kan det? Biodlarföreningen har inte kunnat hjälpa mig med byggtekniska biten och försäkringen täcker inte det heller.
(Bor i Göteborgsregionen)

Tack på förhand!

Brigitte
hör efter så att den hantverkare som nu ställer upp inte är eller har allergi som reagerar på bistick..

Men i övrigt så är det väl bara en vit dräkt och huva sedan att kapa på.. lössittande kläder så inte sticken når in lika lätt..

om man nu är så ute efter att bevara bina så kan väl biodlarna stå med rökkanna medans man kapar för att lugna ner bina...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Var bor du? Jag känner en bra hantverkare som håller på med biodling. Om han är intresserad har jag ingen aning om. Men jag skulle kunna fråga om det är nära.
 
Låter som det behövs lite teamwork, biodlare bistår med rök och lånar ut en dräkt till snickarn som har sågen.

Protte
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Ska ha besök av en till biodlare idag, som är förhoppningsvis intresserad att ta svärmen. han hade tappat bort ett av sina samhällen. @Daniel 109 , det är i Sisjöområdet i Mölndal, jag återkommer till dig ifall odlaren inte kan/vill själv såga upp det.
Jag är tyvärr inte så händig (än) så lite osäker att jag sågar upp något fel.
 
G Gluehwein skrev:
Jag är tyvärr inte så händig (än) så lite osäker att jag sågar upp något fel.
Om det ändå ska sågas upp och sen återställas av ett 'proffs' så kan väl inget gå fel?
 
G Gluehwein skrev:
Ska ha besök av en till biodlare idag, som är förhoppningsvis intresserad att ta svärmen. han hade tappat bort ett av sina samhällen. @Daniel 109 , det är i Sisjöområdet i Mölndal, jag återkommer till dig ifall odlaren inte kan/vill själv såga upp det.
Jag är tyvärr inte så händig (än) så lite osäker att jag sågar upp något fel.
Det är tyvärr inte i samma del av landet.
 
Tror nog att en händig biodlare kan manövrera en tigersåg, eller hjälpa dig att göra det så blandar du in snickaren när väggen ska tillbaks. Gissningsvis behöver inte hela väggen tas bort för att komma åt bina
 
Tack för alla tips och svar, odlaren lyckades till slut lokalisera och suga ut bina som satt i golvet faktiskt. Det var slitig for det knappt fanns plats att komma åt underifrån, men det gick.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.