Är det värt att köpa hus nu, sommar 2021?

  • Antal röster
    210
Ta in en egen besiktningsman (d v s inte bara en genomgång av besiktningsprotokollet med den som utförde besiktningen) innan köp. Vi gjorde det tyvärr inte och det har bland annat kostat oss ett takbyte. Anlita också en behörig elektriker för en besiktning av elen. Gå förbi potentiella hus när det inte är visningsdag och bilda er en uppfattning om området, grannar, trafik etc. Bestäm er för ett maxpris och ett maxmaxpris (ibland kan känslorna/förnuftet springa iväg lika snabbt som budgivningen) och ta med i beräkningen huruvida ni skulle klara en rejäl höjning av räntorna.

Köp ett hus där ni kan bo även om familjen eventuellt växer så slipper ni flytta inom ett par år. Fundera på om planlösningen fungerar även på längre sikt. Vi har exempelvis en minimal hall som fungerar sådär med två förskolebarn och lika många uppsättningar skor, stövlar, regnkläder, jackor m.m. och det lär inte bli färre skor ju äldre de blir ;)

Sist men inte minst: Fundera på hur huset "känns". Kan låta löjligt, men magkänslan ska icke förglömmas. Takbyte och trång hall till trots älskar jag vårt hus, och det kändes rätt redan vid första visningen.

Stort lycka till med ert husletande!
 
Redigerat:
  • Gilla
Avatar86 och 4 till
  • Laddar…
E misselaka skrev:
Läget är det viktigaste! Vi köpte vårt hus för tomten. Inga grannar på baksidan och vi äger träden och buskarna som vätter mot grannarna på sidorna, alltså insynsskyddat.

Huset kan man alltid förändra övertid... men läget är svårt!
Vill också svara läget
Vi hade höga krav på:
Nära kommunikationer typ buss tunnelbana spårvagn. Jag saknar körkort och det är ganska lång tid mellan det att barnen kan börja åka själva buss och tills det att de själva kan köra.
Närheten till skola och samhälle.
Tomt som är torr och ljus.
Nära bad och natur. Man ska kunna vara hemma hela sommaren och känna semesterkänsla ändå.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Läget, vi bor centralt i vår håla, och barnen kan ta sig till skola och kompisar själva. En del har bosatt sig en bit utanför och måste skjutsa barnen 10 minuter med bil var de än ska. Huset var säkert någon miljon billigare, men det går mycket tid i bilen. Mindre möjlighet för spontanitet för barnen.
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Vi hade en hel lista med saker huset skulle uppfylla så det var svårt att hitta.

När vi kom in i huset vi till slut köpte så fick vi en bra "känsla" och listan uppfylldes inte alls.. Inte på långa vägar :crysmile: så kan det också gå.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Vart tar ev vatten vägen vid skyfall? När vi letade hus valde jag direkt bort alla som låg i svackor, i slutet av en sluttande gata mm.

Med små barn är parkering nära huset viktigt. Vi var nära att köpa ett radhus där man fick parkera en bit bort och gå till huset. I eferhand är jag tacksam att nån annan bjöd mer än vi.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns ju en miljon saker som är viktiga. :)
Men om ni tänker bo där i 10+ år så är närhet till jobb/(bra)skola/förskola är fint för att få mer fritid.

Slå ett öga på granntomterna i närheten också, vissa bli ju lite upprörda när de märker att grannens garage/träd skymmer morgonsolen eller vad det nu kan vara.

Försök se bortom ytskikt.
Att måla om tillexempel köksluckor i roligare kulör tar bara några timmar plus en-två tusenlappar material och kan göra enorm skillnad för känslan.

Att flytta/helrenovera badrum/kök eller bygga till ett rum är en desto dyrare operation.

Med ett projekt åt gången som får bli heltklart behöver man inte ringa arga snickarn ;)
 
  • Gilla
crillux och 2 till
  • Laddar…
Renovera inte sönder! Köp inte ett sjuttiotalshus om ni önskar att det vore ett 2000-talshus. Köp in er på något ni gillar och som passar er stil, och satsa på att respektera husets uttryck och bevara det för framtiden.

Varför tidigast 1970? För att ni gillar postmodernism? (Jag hoppas att folk börjar steppa up och rädda 70-80-90-talen!) Om ni tänker att det ska vara tryggt och mindre risk att det rasar ihop så kan ett väl underhållet äldre hus vara bättre. Man byggde med gedignare material då.
 
  • Gilla
crappyusrname och 5 till
  • Laddar…
Innan köp
* Har huset kamin/öppenspis kolla att det inte är eldningsförbud
* Anlita egen besktningsman även om det kostar. Väl investerade pengar.
* Ha ett maxpris till budgivningen. Gå aldrig över detta.
* Gör en prioriterings-lista om vad som är viktigast, typ garage, läge, kommunala kommunikationer (bus, pendeltåg etc etc), insyn från grannar etc
* Kolla servitut & detaljplan. Ni kanske inte får bygga det där inglasade pool rummet ni dömmer om

Efter köp
* Spara minst 1500 / mån till framtida reparationer av huset.
* Ha minst 50k(gärna 100k) kvar av renoverings pengarna till oförutsedda panik utgifter som om värmepannan går sönder
* Gör en avlopps-spolning med efterföljande filmning.
Köp utrustningen och gör det själv
1st högtryckstvätt med 15m spoolslang ( ca 4 tusen beroende på märke & modell)
1st 10m endoskop/boroskop (ca 1000kr)
1st 15m avlopp rensspiral (jula ca 300kr).
( du vill ha rensspiralen för att sätta fast endoskopet så ett det blir lätt att trycka ned i avloppet)
* Spola sen avloppet med spoolslangen 1 gång per år så brukar de flesta avlopp hållas rena och fina.
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
M
Finns rätt mycket mer vad gäller läget än hur solen står:

Hur är kommunen? Är den välskött med låg kommunalskatt och bra service? Ett par extra kronor i kommunalskatt gör en hel del på 10år. Behöver den politiska majoriteten fylla på med bidragstagare för att säkra sin makt eller består kommunen av folk med sunda värderingar?

Vad finns i närheten? Hyreshus vill man inte ha för nära med tanke på det klientel som brukar befolka dem, finns skräpindustriområden i närheten, även det big no no!

Finns motorvägar/järnvägar i närheten, hur sprider sig ljudet från dessa vid olika vindriktning?

Hur är området? År det färdigbyggt eller finns det plats att smälla upp nya saker som man inte vill ha som nya genomfartsleder hyreskaserner osv.

Vad säger detaljplanen? Vilken byggrätt finns på tomten? Några knasregler som höjdbegränsningar på grund av flygfält som lagts ner för 50år sedan?
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Det har redan sagts flera gånger men se till att ha en buffert kvar efter köpet. Om det är 50 eller 200 tusen är upp till er själva men jag brukar skämta om att vad man än ska göra eller köpa till huset börjar prislistan av någon anledning alltid på 10000kr. Riktigt så illa är det inte i verkligheten men det är så det känns. Däremot är det alltid roligt att investera i sitt eget hus :)
 
  • Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
R
Många bra inlägg, framförallt så vill jag trycka på att tänka på förhållandet, barnen och fritid.

ALLT tar längre tid att göra när man har familj. Dvs om du tror att någonting tar 1 eftermiddag/kväll att göra så tar det förmodligen 2-3 eftermiddag kvällar i verkligheten.

Du plockar fram alla verktyg och så kommer 2 åringen och vill hjälpa mamma eller pappa. Klart de ska få vara med men effektivitet är 30%.

Barn växer otroligt snabbt, helt plötsligt står man där med tonåringar och undrar var tiden tog vägen.

Det låter klyschigt när alla säger att man ska ta tillvara på tiden med barnen för helt plötsligt är de stora. Men det är helt sant, mina äldsta tjejer är 12 och 13. Vad hände där och var pappas små flickor vägen?! :surprised::heart:
De små barnen är 3år och bebis.
Min egna lärdom av detta är att spendera hellre tid med barnen än att tokrenovera ett hus eller ta på sig för stora projekt.

Ta in folk för att göra ”måste” grejorna så kan ni göra småprojekten då och då.

Samt kommunikation mellan er vuxna, finns ingen större frustration när någon säger att det går snabbt att fixa och sen 8 timmar senare så är det inte klart.
Man måste prioritera varandra och familjen. Det är lätt att hamna i könsroller att mannen bygger och mamman tar barn, mat, tvätt etc.

Egentid med varandra är inte heller att bygga/renovera tillsammans. Det kan vara kul ibland men det är inte egentid.

Samt se till att det finns tid för era hobbys/träning/vänner.

Man behöver sin egentid för sig själv med för att ha energi och kraft för att orka med allt.

Ett fint hem, trädgård etc är roligt att ha men som sagt så finns det viktigare saker i livet.

Wall of text men det är viktigare saker än pengar att tänka på. Pengar kommer och går.
Det löser sig alltid på något sätt.
Men att förlora sambo/fru eller relation till barnen för att ha ett så fint hus som möjligt, ja då har man prioriterat helt fel.

Med det sagt, lägg hellre mer pengar på ett hus i fint skick och ha lite mindre pengar över i månaden än att köpa ett totalt renoveringsprojekt och förlora den viktigaste tiden du har för din familj.
 
  • Gilla
yalazy och 12 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Många bra inlägg, framförallt så vill jag trycka på att tänka på förhållandet, barnen och fritid.

ALLT tar längre tid att göra när man har familj. Dvs om du tror att någonting tar 1 eftermiddag/kväll att göra så tar det förmodligen 2-3 eftermiddag kvällar i verkligheten.

Du plockar fram alla verktyg och så kommer 2 åringen och vill hjälpa mamma eller pappa. Klart de ska få vara med men effektivitet är 30%.

Barn växer otroligt snabbt, helt plötsligt står man där med tonåringar och undrar var tiden tog vägen.

Det låter klyschigt när alla säger att man ska ta tillvara på tiden med barnen för helt plötsligt är de stora. Men det är helt sant, mina äldsta tjejer är 12 och 13. Vad hände där och var pappas små flickor vägen?! :surprised::heart:
De små barnen är 3år och bebis.
Min egna lärdom av detta är att spendera hellre tid med barnen än att tokrenovera ett hus eller ta på sig för stora projekt.

Ta in folk för att göra ”måste” grejorna så kan ni göra småprojekten då och då.

Samt kommunikation mellan er vuxna, finns ingen större frustration när någon säger att det går snabbt att fixa och sen 8 timmar senare så är det inte klart.
Man måste prioritera varandra och familjen. Det är lätt att hamna i könsroller att mannen bygger och mamman tar barn, mat, tvätt etc.

Egentid med varandra är inte heller att bygga/renovera tillsammans. Det kan vara kul ibland men det är inte egentid.

Samt se till att det finns tid för era hobbys/träning/vänner.

Man behöver sin egentid för sig själv med för att ha energi och kraft för att orka med allt.

Ett fint hem, trädgård etc är roligt att ha men som sagt så finns det viktigare saker i livet.

Wall of text men det är viktigare saker än pengar att tänka på. Pengar kommer och går.
Det löser sig alltid på något sätt.
Men att förlora sambo/fru eller relation till barnen för att ha ett så fint hus som möjligt, ja då har man prioriterat helt fel.

Med det sagt, lägg hellre mer pengar på ett hus i fint skick och ha lite mindre pengar över i månaden än att köpa ett totalt renoveringsprojekt och förlora den viktigaste tiden du har för din familj.
Du har helt rätt i att man ska prioritera familjen.
Jag bor själv och har mina barn varannan vecka.
Så varannan vecka kan jag renovera och varannan vecka är man med barnen.
Och det var ungefär därför jag köpte ett renoverings objekt ... att ha nått att göra de veckor jag inte har barnen.
Skulle min situation vara familj med barn på heltid så skulle jag nog inte köpt ett renoveringsobjekt
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
H
A Avatar86 skrev:
Hej allesammans.

Denna tråd är såklart inte ute efter att hänga ut någon. I ärligheten så är det jag som är lite okunnig och hoppas på att få ta del av er vishet, för att slippa göra bort mig inför vårt första husköp. (Köpa sitt första hus).

Saker som Ex. Köp inte för litet. Köp inte ett renoveringsobjekt om ni har tummen mitt i handen. Räkna med 200.000 i renoveringspengar efter inflytt osv.

Vår situation & önskemål: Bor i hyres nu och ska ta första steget in i huslivet. Familj med en 2åring, kanske kan bli nån till. Budget 5M, Söker Villa, 4 rum, min 120 kvm boyta, hus från tidigast 1970.

Nu har vi läst på alla mäklar- & banksidor och mycket här på forumet om hur det går till när man köer hus och vad man ska tänka på, men nu vill vi höra det dem INTE säger.

Vi är supertacksamma för alla (domedags) tips ni kan ge :D
Mvh // Mikael
Kontrollera radonhalten med dosor, en indikation kan du få på Sgu.se, gå in på kartor och gammastrålning. Våtutrymme, finns våtrumscertifikat? Kolla golvbrunnarna om de är hela, har själv sett flera som har varit spruckna. Fukt i krypgrund? Har husägaren besiktigat så får man en hint, som någon skrev tidigare, anlita en egen besiktningsman.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Mycket bra tips i denna tråd!

Ett värdefullt tillägg är att besikta föregående ägare lika mycket som själva huset. Nu menar jag inte att man ska be säljarna genomgå en hälsokontroll utan att bilda sig en uppfattning om vad de är för personer och hur länge de bott i huset. Det säger väldigt mycket om vad som är gjort och inte gjort i ett hus. Verkar säljaren vara lat och obrydd kan man förvänta sig massa hemsnickrade lösningar som tar mycket tid( +pengar) och energi att reparera.
Det säger mycket om ett hus och hur mycket som har gjorts på ett hus i relationen till med hur länge senaste ägare bott i huset. Vissa kanske inte är händiga men det finns gott om folk som också har pengar och anlitar folk på löpande band.
Det finns folk som endast ser huset som tak över huvudet och de som lägger ner sin själ på det. Detta kan ha stor påverkan på kommande renoveringar samtidigt som man självklart kan ha otur.

Nu är det dessvärre inte rätt läge att ha tid för att syna säljare i denna marknad men även en liten sak som att säljarna är med i en förhandsvisning kan ge en bild om vad de är för personer. Alternativt intrycket de ger under den tiden man utnyttjar eventuell besiktningsklausul. Under denna tid bör man göra vad man kan för att bilda sig en uppfattning!
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Ett värdefullt tillägg är att besikta föregående ägare lika mycket som själva huset....
Ett tips från att köpa begagnade båtar som är relaterat (och kanske relevant): Om det ser bra ut på ytan så är det ofta väl underhållet på djupet också. Det tyder på att någon har brytt sig och lagt energi på underhållet. (men då får man spana på detaljer och se bortom väggar som hastigt målats om för visningens skull)
 
  • Gilla
Lantlolla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.