T
Hej,
Har nu kokat ner till två olika lösningar på mitt tak och eftersom taket är ganska platt och uppdelat så blir det paneler i syd/ost/väst-riktiningar. Taklutningen är flack (12 grader).
Någon sa att eftersom takvinkeln är så flack så kan man köra utan optimerare och en solar edge med optimerare ger endast en marginell förbättring då taket är så flakt.
Skulle vilja höra er åsikt om denna kommentaren.
 
Det har inte med om det är flackt att göra alls.
Dessa ”optimerare” är motiverade om du har vandrande skuggor på taket så att panelerna bli olika belysta. Tex träd eller takkupor som ger skuggor i vissa lägen. Har man ett tak med samma vinkel mot solen och inget i vägen riskerar de att förstöra mer än de hjälper.
 
T
Hej,
Har inga vandrande skuggor men panelerna kommer ju få olika mycket ljus pga att de ligger i olika väderstreck. Jag kommer behöva paneler i 3 väderstreck alltså och då olika vinkel mot solen. Jag trodde optimerare också hjälpte till med den problematiken men jag kanske har fel..
Alternativet skulle vara en GoodWe och då får jag ju slingor med paneler i olika väderstreck.. Jag trodde det var ett stort problem men det verkar inte vara så och det förvånar mig..
 
Ja, som jag sa. De är onödiga om panelerna ligger i samma riktning och utan skuggor.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Ja, som jag sa. De är onödiga om panelerna ligger i samma riktning och utan skuggor.
Okey, fast dom gör ju inte det - det blir i 3 olika riktningar så därför är jag konfunderad kring varför man inte föreslår optimerare..
 
På större anläggningar med två takfall löser man det med olika ingångar på växelriktaren med separata MPPT. Men det gäller sannolikt inte här. Bedömdes vinkeln skilja då lite att det inte behövs? Jag håller med om att det låter lite udda.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Okey, fast dom gör ju inte det - det blir i 3 olika riktningar så därför är jag konfunderad kring varför man inte föreslår optimerare..
Om jag förstått det rätt , iom att taket är så flackt så spelar det ingen roll att taken är i olika riktningar, optimerarna hjälper till med vandrande skuggor om ens då.

Hade du haft 40-45graders taklutning á inredd vind och då i olika riktningar , eller en skortsten så KANSKE optimerare hjälpt till.

Jag har en storfet skorsten som skymmer massor ... och jag läste på om optimerare och enl de oberoende studier som finns (lita inte på studier av de som säljer optimerare) så ger optimerare oftast bara 1-2% extra på anläggningens kWh.
Visst trevligt, men med tanke på dels vad de kostar och dels att det är extra elektronik som sitter upp på taket som kan gå sönder så vill man ha så få optimerare som möjligt. Då går solaredge bort, kvar finns Tigo's optimerare som man då bara sätter på de få mest drabbade panelerna av vandrande skugga.
 
Växelriktaren Kostal Plenticore Plus har 3 oberoende DC-ingångar MPPT-ingång, då kan du göra separata strängar för paneler i de tre olika väderstrecken.
De finns i olika storlekar från AC-uteffekt 3 kW till 10 kW. De är till och med förberedda för batterilagring. Om du framtida skaffar lagringsbatteri så fungererar växelriktaren att lagra ström.
Då funkar det. Några effektoptimerare behövs ej. Men du måste beakta minimum antal seriekopplade paneler i varje sträng och annat som växelriktartillverkaren anger i sitt datablad. Det kan röra sig om maximal inkopplad DC-effekt(kWp) för varje sträng och annat.

Det finns ännu större men de heter Kostal Pico 15, 17 och 20 och de har 3 MPPT-ingångar.

Även om dina takfall är flacka, bara 12 graders lutning, har du mellan ost- och västtakfallet en vinkelskillnad på 12 + 12 = 24 grader, och det är mycket. Kommer nog inte att fungerar bra om du har de panelerna ost och väst in på en och samma MPPT-ingång på en vanlig växelriktare. Med ett solarEdgesystem kommer det givetvis att fungerra bra, men då har du extrakostnad för effektoptimerar som också kan fallera och behöva bytas ut.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Växelriktaren Kostal Plenticore Plus har 3 oberoende DC-ingångar MPPT-ingång, då kan du göra separata strängar för paneler i de olika väderstrecken.
De finns i olika storlekar från AC-uteffekt 3 kW till 10 kW. De är till och med förberedda för batterilagring. Om du framtida skaffar lagringsbatteri så fungererar växelriktaren att lagra ström.
Då funkar det. Några effektoptimerare behövs ej.

Det finns ännu större men de heter Kostal Pico 15, 17 och 20 och de har 3 MPPT-ingångar.

Även om dina takfall är flacka, bara 12 graders lutning, har du mellan ost- och västtakfallet en vinkelskillnad på 12 + 12 = 24 grader, och det är mycket. Kommer nog inte att fungerar bra om du har de panelerna ost och väst in på en och samma MPPT-ingång på en vanlig växelriktare. Med ett solarEdgesystem kommer det givetvis att fungerra bra, men då har du extrakostnad för effektoptimerar som också kan fallera och behöva bytas ut.
Med en 2 MPPTs riktare sätter man ena på ost & 1/2 syd taket och andra på väst & 1/2 syd.
Då är det bara 12 graders skillnad mellan panelerna och borde fungera enl mitt tycke. Har jag fel??
Visst en växelriktare med 3MPPT är ju bättre det säger jag inget om.
 
T
Hej,
Med en GoodWe skulle alla paneler ligga på samma slinga (gäller Solar edge oxå) och anläggningen är tyvärr liten (totalt 20 paneler) och det är fysiska begänsningar. På vissa paneler (8st) kommer jag att få vandrande skuggor under den delen av året när solen inte står så högt.
Varför man inte vill installera med 2 slingor vet jag inte men kanske blir det förlite startspänning alt. dyrare installation.
Att gå på Solaredge ökade priset med ca 10k och det är 25 års garanti på optimerarna.
Enligt offerterna så skulle SolarEdge bara ge ca 135Kwh mer per år än goodWe och detta med paneler i 3 väderstreck med en taklutning på 12 grader.. jag tycker det verkar vara lite skillnad..

Är den enda nackdelen med SolarEdge att optimerarna kan gå sönder eller är det mer som talar mot Solaredge?
 
Med den utveckling som skett på paneler och en panel som ligger helt i skugga inte släcker ner hela slinga idag. Optimerare är ett sätt att tjäna mera pengar för leverantören. Läs på "Bengts nya villablogg" om detta. Det är rent lurendrejeri. Finns även en skrift "skuggningshandboken" som beskriver och tar död på en massa osanna påståenden av oseriösa säljare. Jag är inblandad i två större installationer där vi inte valt Optimerare.
Bägge anläggningarna levererar utlovad antal kilowattimmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
T
eanders eanders skrev:
Med den utveckling som skett på paneler och en panel som ligger helt i skugga inte släcker ner hela slinga idag. Optimerare är ett sätt att tjäna mera pengar för leverantören. Läs på "Bengts nya villablogg" om detta. Det är rent lurendrejeri. Finns även en skrift "skuggningshandboken" som beskriver och tar död på en massa osanna påståenden av oseriösa säljare. Jag är inblandad i två större installationer där vi inte valt Optimerare.
Bägge anläggningarna levererar utlovad antal kilowattimmar.
Hej och tack för din input!
Vill i detta fall vill jag säga att försäljaren inte offererade Solaredge med optimerare utan en GoodWe utan optimerare med Trina 385W paneler som första alternativ. Det var snarast jag som i ovetskap undrade om dom kunde leverera en solaredge istället (okunskap).
Anledningen är just som sagt ifall mina 20 paneler vinklade mot 3 olika väderstreck skulle fungera bättre med Optimerare och leverantören hävdar att det är minimal skillnad mellan optimerare eller inte pga min flacka takvinkel - bestrålningen skulle bli i princip den samma och effekten som anges i offerterna är bara 135kWh skillnad så leverantören känns seriös.
Det som kunde vara bra med Solaredge var individuell övervakning och felsökning. Optimerara har 25års garanti. Solaredge ökar priset med ca 10000:-

Såå - tror ni att min tak med mina 3 väderstreck och 12 grader funkar med en GoodWe ansluten på en slinga som dom avser koppla det?
Jag är mycket villrådig och hoppas på er syn på detta inlägg - tack!
 
T turbo100 skrev:
Hej och tack för din input!
Vill i detta fall vill jag säga att försäljaren inte offererade Solaredge med optimerare utan en GoodWe utan optimerare med Trina 385W paneler som första alternativ. Det var snarast jag som i ovetskap undrade om dom kunde leverera en solaredge istället (okunskap).
Anledningen är just som sagt ifall mina 20 paneler vinklade mot 3 olika väderstreck skulle fungera bättre med Optimerare och leverantören hävdar att det är minimal skillnad mellan optimerare eller inte pga min flacka takvinkel - bestrålningen skulle bli i princip den samma och effekten som anges i offerterna är bara 135kWh skillnad så leverantören känns seriös.
Det som kunde vara bra med Solaredge var individuell övervakning och felsökning. Optimerara har 25års garanti. Solaredge ökar priset med ca 10000:-

Såå - tror ni att min tak med mina 3 väderstreck och 12 grader funkar med en GoodWe ansluten på en slinga som dom avser koppla det?
Jag är mycket villrådig och hoppas på er syn på detta inlägg - tack!
Jag har paneler i öst och syd.
Uppdelat på tre ungefärligt lika stora slingor för bästa utbyte.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
bestrålningen skulle bli i princip den samma och effekten som anges i offerterna är bara 135kWh skillnad så leverantören känns seriös.
Energi inte effekt. Det är två helt olika saker som man inte ska blanda ihop.
 
eanders eanders skrev:
Med den utveckling som skett på paneler och en panel som ligger helt i skugga inte släcker ner hela slinga idag. Optimerare är ett sätt att tjäna mera pengar för leverantören. Läs på "Bengts nya villablogg" om detta. Det är rent lurendrejeri. Finns även en skrift "skuggningshandboken" som beskriver och tar död på en massa osanna påståenden av oseriösa säljare. Jag är inblandad i två större installationer där vi inte valt Optimerare.
Bägge anläggningarna levererar utlovad antal kilowattimmar.
Skuggade paneler släcker inte ner slingor, däremot släcks alltid skuggade paneler ner (om man inte sänker hela strängströmmen) när man saknar optimerare.
Om du tänker på att half-cut paneler hanterar skugga bättre stämmer det bara tillsammans med optimerare.De har nämligen fortfarande bara tre bypassdioder och stängs av precis lika mycket som vanliga paneler!
Undantaget är om mer än hälften av alla paneler i en half-cut sträng skuggas av ett långt sträck. Då kan man få ut mer.
Kombinationen half-cut och optimerare däremot är optimal om man har behov av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.