Hej på er, sambon och jag är intresserade av att köpa befintligt hus, som jag förstått så lånar inte banken ut mer än 85% av marknadsvärdet, hur har så många råd att vara med i budgivningar? Eller får de låna på det belopp det budas upp till?

Tack på förhand :)
 
Vad menar du med att köpa befintligt hus?

Hur som helst, det kräver att man sparat eller har haft tur på något vis. Vissa har nån form av blanco-lån för delar av kontantinsatsen, men då krävs det att man har högre inkomst. Ha även i åtanke att pantbrev och lagfart tillkommer utöver 15% kontantinsats.
 
  • Gilla
JoMaGu och 1 till
  • Laddar…
Marknadspriset är inte lika med utgångspriset. Marknadspriset är priset huset säljs för (efter budgivning). Marknaden (köparna) bestämmer vad huset är värt (alltså marknadspriset) genom budgivning.

Köp av villa eller bostadsrätt är ett fantastiskt exempel på hur utbud och efterfrågan bestämmer ett pris. En villa kan idag kosta 1 miljon men imorgon kosta 1,5 miljon om det finns någon som är villig att betala.

Banken lånar ut 85% av marknadspriset men för att h möjlighet att vara med i en budgivning måste man ha ett lånelöfte från banken. Banken utvärderar köparens (er) ekonomiska situation och ger er ett löfte om att ni får låna X antal miljoner kronor. Olika köpare har olika ekonomisk situation (lön, likvida medel, tidigare lån, barn i hemmet osv) vilket gör att man får möjlighet att låna olika mycket.

Så om ni tittar på ett hus med utgångspris på 3 miljoner så behöver ni fundera på vad ni tror att marknadspriset kommer att vara. Detta är den summa ni vill ha i lånelöfte.

Kolla på vad slutpris varit på andra liknande villor i samma område.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
I de flesta fall accepterar banken försäljningspriset som marknadsvärde. Men banken gör en egen bedömning. Så om du vinner en galen budgivning som gör priset ex. 50% högre än andra jämförbara försäljningar så finns en viss risk att banken jämkar med det belåningsbara värdet.
Samma sak gäller vid privatförsäljning utan mäklare, då kräver banken en värdering. Kan även bli så om man köper före visning.
 
  • Wow
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
På svar på frågan om hur människor har råd. Jadu, min sambo och jag är båda sparare så vi hade sparat genom typ hela livet tills vi blev 30 och kunde då ha råd med kontantinsats och lite till renoveringar.

Finns dom som tar blancolån. Skulle jag personligen aldrig göra men det är ett sätt.

En del har föräldrar som hjälper.

Men precis som du insett nu, det är ganska svårt för ungdomar nu för tiden att ha råd till sitt första hus. Ännu mer nu än för bara 2 år sedan eftersom priserna går upp med 50% på sina håll.

Jag hoppas ni lyckas få ihop till handpenningen. Och om ni tar blanco, var jäkligt säkra på att ni kan betala tillbaka och ha pengar över till andra kostnader. Att ha ett hus är också dyrt i början.
 
  • Gilla
Hasse C och 5 till
  • Laddar…
Tolkar frågan som hur man får ihop kontantinsatsen? Om man köpte sin första bostad för säg femton år sedan när bankerna fortfarande lånade ut till 100%, så har den nu stigit i värde till minns det minst det dubbla. Har man sen bytt upp sig ett par gånger genom åren så kan man sitta på ett par miljoner i vinst tillsammans med sin sambo.

Ja, det är ett problem att det är skitsvårt att slå sig in på bostadsmarknaden som helt ny i dagsläget :(
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
TS har nog tolkat reglerna som att man får låna 85% av utgångspriset. Därav frågan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi kommer om allt går som tänkt, köpa huset privat, där med har vi fått ett guldläge där vi slipper undan budgivning. Ägarna till huset har inte gjort en värdering men vet ungefär vad de tänker sig för pris, räcker det att lägga fram summan hos banken och om vi har tur får lånelöfte på detta? Eller kommer banken att kräva en värdering? :)
 
Om det inte sålts via den öppna marknaden är det inte osannolikt att de vill ha en värdering. Kolla med banken.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Som Daniel säger, dom kommer nog vilja göra en egen värdering skulle jag tro. Men det är bara fråga, banken är inte så farlig att prata med utan hjälper gärna med frågor :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vid privatförsäljning vill banken oftast ha en värdering som utförs av någon värderingsman som banken accepterar. Jag vet att i många fall kräver banken också ett ”prospekt”. Alltså ett beskrivande dokument med bilder och planritning osv. liknande de som mäklare upprättar vid försäljning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
. Marknadspriset är priset huset säljs för (efter budgivning).
Nej, marknadspriset är det mest sannolika priset vid försäljning på öppna marknaden. Hus kan säljas både under och över marknadspris.
 
  • Gilla
JoMaGu
  • Laddar…
Jag har sålt lägenhet och en gång även en stuga privat. Banken gör antingen en schablon värdering eller om den inte räcker anlitar eller har en värderingsman som kommer ut och värderar.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
JoMaGu JoMaGu skrev:
Vi kommer om allt går som tänkt, köpa huset privat, där med har vi fått ett guldläge där vi slipper undan budgivning. Ägarna till huset har inte gjort en värdering men vet ungefär vad de tänker sig för pris, räcker det att lägga fram summan hos banken och om vi har tur får lånelöfte på detta? Eller kommer banken att kräva en värdering? :)
Banken kommer med största säkerhet kräva en värdering av en fastighetsmäklare för att låna ut pengar. Dessutom kommer de kräva att köpehandlingarna upprättas av en mäklare (eller jurist eller liknande kunnig inom fastighetsjuridik). Det smidigaste är därför om ni som köpare eller säljaren tar kontakt med en lokal mäklare för värdering + skrivuppdrag, som det heter. Många mäklare har fast pris på sånt.

Här på forumet finns några avskräckande trådar om folk som skrivit egna köpehandlingar enligt devisen 'hur svårt kan det vara', vilket har försatt både köpare och säljare i sjukt besvärliga situationer. De tusenlappar som läggs ut på att få pappersarbetet i ordning mha proffs är värda det många gånger om!
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Precis som SågspånPappspikEternit skrikver, försök inte skapa ett kontrakt själva, utan anlita ett proffs (exempelvis en mäklare för den delen). Det kostar en struntsumma i sammanhanget och så får man det rätt. Tyvärr snålar vissa in på den delen och tycker att de skrivit ihop ett bra kontrakt själva och fårstår inte alls hur det kan anses vara otydligt sen när det blir problem.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.