Hejsan.

Jag har planer på att bygga ca 15-17meter ifrån en Ledning på 10kv. 3st parallella ledningar placerad på en st trästople. Ledning heter följande: FEAL 234/0/12.

Fick följande info av nätägaren, citat: "Normal last ligger på 4,5 Ampere, under höglast (vintertid, kalla dagar) kan den uppgå till ca. 9 Ampere."

Jag vet att den ledningen försörjer ett samhälle på ca 400 personer. Spontant låter lasten väldigt låg? Vad kan man utläsa av detta? Vet att frågan troligen är mer komplicerad än så, men lättare att forska lite i det nu än den dagen man bor där.

Möjlighet kan finnas att få den nedgrävd, 100% självkostnadspris. Antar att det kan bli rätt dyrt då det är åtminstone 2st spann plus att ändstolparna måste förankras.
 
Vet inte om det är ok att besvara sig själv, men skulle vara extremt tacksam om någon kunde hjälpa mig med en bedömning av magnetfält, då det är en del i ett stort beslut att bygga där eller ej.
 
Vi köpte vårt hus 2005 nära elledningar, och tänkte inte så mycket på det först.

När vi lärde känna grannarna så visade det sig att den ena var elkraftingenjör och jobbade för Siemens. Han kuskade runt hela Sverige och reparerade högspänningsutrustning.

När jag frågade honom om våra ledningar i tomtgränsen ca 35m bort från huset så trodde han att de var på ca 130kV… Men magnetfältet avtar såklart med kvadraten på avståndet så han uppskattade vårt magnetfältet vid huset till motsvarande max 2-400V. Ledningarna ligger på ca 15-20 meters höjd och rakt under ledningarna trodde han att det kunde motsvara magnetfält på ca 1-2000V vilket kanske inte var så nyttigt i längden tyckte han.

Tror att du kan känna dig lugn. ;)

Mvh
 
D rob_t_j72 skrev:
Vi köpte vårt hus 2005 nära elledningar, och tänkte inte så mycket på det först.

När vi lärde känna grannarna så visade det sig att den ena var elkraftingenjör och jobbade för Siemens. Han kuskade runt hela Sverige och reparerade högspänningsutrustning.

När jag frågade honom om våra ledningar i tomtgränsen ca 35m bort från huset så trodde han att de var på ca 130kV… Men magnetfältet avtar såklart med kvadraten på avståndet så han uppskattade vårt magnetfältet vid huset till motsvarande max 2-400V. Ledningarna ligger på ca 15-20 meters höjd och rakt under ledningarna trodde han att det kunde motsvara magnetfält på ca 1-2000V vilket kanske inte var så nyttigt i längden tyckte han.

Tror att du kan känna dig lugn. ;)

Mvh


Tack för svar. Våra ledningar går tvärs över tomten, trädgården kommer delvis ligga under, så rakt under kommer man ju vistas en del åtminstone. Huset ligger också på en slänt med ledningarna placerad längre ned i slänten, vilket innebär att höjdmässigt hamnar huset närmare. Därav min försiktighet kring det och intresse av magnetfältet. Ledningen stör inte utsikten då den ligger ovanför egentligen så att säga, läget är underbart och det kan finnas möjlighet att få en sektion nedgrävd till självkostnadspris vilket jag förstår kan vara rätt högt och inte ske direkt heller. Utan det kan nog ta en stund av bearbetning av energibolaget att få den nedgrävd.
 
R rusta skrev:
Tack för svar. Våra ledningar går tvärs över tomten, trädgården kommer delvis ligga under, så rakt under kommer man ju vistas en del åtminstone. Huset ligger också på en slänt med ledningarna placerad längre ned i slänten, vilket innebär att höjdmässigt hamnar huset närmare. Därav min försiktighet kring det och intresse av magnetfältet. Ledningen stör inte utsikten då den ligger ovanför egentligen så att säga, läget är underbart och det kan finnas möjlighet att få en sektion nedgrävd till självkostnadspris vilket jag förstår kan vara rätt högt och inte ske direkt heller. Utan det kan nog ta en stund av bearbetning av energibolaget att få den nedgrävd.
För ditt fall med en 10 kV ledning kan du helt bortse från alla risker sett till fält. Är den placerad enligt de normer som styr elsäkerheten är även fälten långt under vad även mest försiktige kan oroa sig (iofs obefogat) över. Enda faran i de fallen är rent fysisk åtkomst och är reglerna följda vilket det verkar vara då du inte stör dig på ledningen kan du vara helt lugn. Du utsätts normalt för större B-fält inne i din bostad i vissa fall det är bara faktumet att det inte är påtagligt där om du inte mäter. Och oberoende är det med all för stunden tillgänglig kunskap och erfarenhet ofarligt i båda fallen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Googla på "magnetfält och hälsorisker" och ladda ner PDF filen och läs. Är 20 sidor med bra info.
Hittills har ingen lyckats bevisa att magnetfält är farliga utan man utgår ifrån försiktighetsprincipen, dvs man har tagit fram gränsvärden och riktlinjer ifall ifall för det man inte vet. Men under 30år finns det ingen som lyckats få fram någon konkret fakta utan det man kommit fram till är att varje år så drabbas 80 barn i sverige av leukemi och i teorin är det möjligt att 1 barn vartannat år får leukemi pga magnetfält. WHO har magnetfält på sin lista som "möjligen cancerframkallande". På samma lista hittar du även WIFI.
Bortsett från alla potentiella hälsoaspekter så ska du ta hänsyn till följande.
Det blir svårare att sälja huset den dagen det är dags och du får således mindre betalt för det och medans du bor där får du vara beredd på att folk kommer att fråga om ledningen och oavsett vad du svarar så kommer många vara rädda och aldrig kunna tänka sig bosätta sig där. Detta bottnar i andras okunskap om magnetfält men det går inte att utbilda alla man träffar.
Vill du verkligen bo där så ha allt det här i åtanke och finns möjlighet att gräva ned ledningen så gör det, både en bra bit innan och efter huset och tillräckligt djupt. Hitta en bonde som bor i närheten och förklara läget så kan du komma billigt undan med grävarbetet, dom gillar att använda deras maskiner och dom vill gärna göra annat än att gräva diken även om dom låtsas som annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.