Vi går i husbyggartankar och undrar om det finns byggfirmor (i Stockholmstrakten) som bygger hus utefter kundens ritningar/planlösningar? Eller bör man välja ett kataloghus för att göra det enkelt för sig? Vi vill helst ha ett nyckelfärdigt hus, men det är ju dessvärre den dyraste lösningen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

/Brommabo
 
Den som surfar får svar ;)
Väldigt många "kataloghusfirmor" kan bygga i stort sett helt efter kundens önskemål. Har fått veta av Myresjöhus att jag bör tänka på att modulerna är 60 cm breda sedan är det fritt fram. Det är säkert likadant hos de flesta andra. Det ska inte vara dyrare att bygga så.

NF är dyrare och det finns olika typer av entrepenader att ta hänsyn till. Många grund att gå på är det men surfa runt här i några dagar och ta det som en navigationskurs.
Väl mött på sjön!
 
Tack för ditt svar, Cian! Ja, man kan ju kolla med kataloghusfirmorna först, men annars tänkte jag att det kanske är billigare att vända sig till en byggfirma (typ NCC eller liknande), men de kanske inte åtar sig att bygga för privatpersoner. Någon som vet?

Undrar även om någon känner till vad det kostar att riva och frakta bort ett mindre hus, för nybygge på denna tomt?
 
Bromma07 skrev:
men annars tänkte jag att det kanske är billigare att vända sig till en byggfirma (typ NCC eller liknande),QUOTE]

Ehh.... NCC, Skanska, peab mm. tar inte så små projekt i Stockholm (ute i landet gör de det)

Däremot säljer de bostäder! De bygger större egna omrden. Både lägenheter och villor. De har alla egna bobutiker, sök på deras hemsidor.

Har en kompis som ska flytta in i en NCC-nyfunkis villa i april och en annan som ska flytta in i en peab villa om ett år. Är man bekväm så är detta ett bra alternativ till att bygga eget och slippa en massa ansträngning som ett husbygge innebär.

Jag tycker dessutom de får väldigt billiga hus genom de stora firmorna.

// Snäckan
 
Hej Snäckan!

Tack för ditt svar! Vem byggde ditt egenritade hus? Är det en bra lösning rent ekonomiskt, eller blir det dyrare än kataloghus?
 
Bromma07 skrev:
Hej Snäckan!

Tack för ditt svar! Vem byggde ditt egenritade hus? Är det en bra lösning rent ekonomiskt, eller blir det dyrare än kataloghus?

Rent ekonomiskt så var det en bra affär. Vi jämförde med fler leverantörer och kom att få vårt hus till samma pris som kataloghus EXKLUSIVE deras tillval. Så jag förstår egentligen inte varför folk bygger kataloghus.

Vi specade huset pecis som vi ville ha det, vilken typ av kvalitet på dörrar, innerväggar, trappa mm. Sedan var det inte så svårt att jämföra offerter. Allt detta kan du läsa om på vår hemsida.
Snäckhuset

Oftast förmedlar husleverantörerna egna byggare om de nu inte bygger själva, så det kommer att lösa sig.

Vi tog in fler offerter på alla enreprenader. (kollade Eniro och ringde runt). De kom ut på tomten och kollade. Tog visserligen en massa tid, men det var intressant. Kunde dra slutsatsen att de höll samma priser på jobben här i Stockholm.

//Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.