Har borrad brunn och vattenanalysen visar att det är något för surt (har för mig det låg på 6.8-6.9), hade något förhöjda värden av järn och mangan. Har ett enklare modell av järnfilter ( http://www.vattensystem.se/filterhus-10-ametek med korrekt filterpatron för järn) som funkar bra. Största problemet jag har är att det är i princip omöjligt att diska. Diskmedlet löser inte fettet, utan det fastnar i fettet och så står man där med en tallrik som har fettfläckar med diskmedel i. Samma sak med schampo när man duschar, nästan omöjligt att skölja ur. Vad är det som orsakar detta? Är det surheten? Manganet? Något annat som inte syns i vattenanalysen? Finns det något enkelt sätt att åtgärda detta? Har hört att "dyrare" filter inte är så lämpligt i fritidshus eftersom de bör användas kontinuerligt för att filtermassan inte ska stelna med mera. Finns de med automatisk backspolning eller vad det kallas, som även kan strula har jag hört. Hur skulle ni löst problemet på bästa (och billigaste) vis? :)
 

Bästa svaret

Ni har troligen ett vatten med låg alkalinitet, mjukt vatten. Välj schampoo, tvål med låg tvålfett.

Ni får samma effekt som man får när man badar i en svensk insjö. Man blir typ lite slemmig på kroppen.

Laktacyd är bra duschtvål både till kropp och knopp.
Diskmedel, tvättmedel ska ni välja det absolut billigaste ni kan hitta. Doser väldigt lite.

Vad det gäller järn så löser dessvärre inte detta filter det i längden. Men eftersom det är ett fritidshus så kanske det fungerar tillräckligt, byt filtret när ni ser en tydlig beläggning av järnslem.
PH påverkar ledningsnätet och kan byggas bort med att byta till plast, typ. PEX.
I övrigt så ska ni omsätta vattnet vattnet innan ni tar vatten till mat och dryck om det stått still länge. Det räcker med 5-10sek. Då minimerar nu utfällningar som koppar och tungmetaller från ledningsnätet.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.