Hej!
Behöver verkligen hjälp..

Jag bor i en boststadsrätt och bott här i väldigt många år och aldrig haft problem med någon granne.

Men för ca 2år sedan fick jag en ny granne som verkar väldigt speciell. En äldre herre ca 75år. Jag har sängen i mitt vardagsrum och hans toalett är bredvid mitt vardagsrum. Det är väldigt lyhört. Han spolar toaletten och kranen dygnet runt!! Och då menar jag verkligen dygnet runt!! När han spolar så låter det väldigt mkt,(brakar) det hörs så i ca 1minut varenda gång han spolar.det hörs ute i trapphuset oxå. Tänk då när han spolar nattetid, jag vaknar utav oljudet.

Har varit så här i 1,5år och han har inte gjort någo åt saken.

Vilka rättigheter har jag att anmäla detta till hyresvärden? Tycker det är väldigt känsligt ämne. Är rädd att hans toalett snart går sönder och då är det min lägenhet som drabbas av vattenskador.

Vad ska jag göra?
Och nej jag tänker inte prata med honom, som sagt så är han väldigt speciell och är rädd att han tar illa vid sig om jag säger något.
 
Hyr du en bostadsrätt?

Grannen får definitivt gå på toaletten så ofta han behöver, vilka tider på dygnet som helst. Att det är lyhört är sannolikt ett generellt problem i fastigheten.
 
D Daniel 109 skrev:
Hyr du en bostadsrätt?

Grannen får definitivt gå på toaletten så ofta han behöver, vilka tider på dygnet som helst. Att det är lyhört är sannolikt ett generellt problem i fastigheten.

Hyr ej utan jag äger den.
Absolut får han gå på toaletten, du kanske missförstod frågan.

Hans toalett låter väldigt mkt när han spolar. Den brakar i ca 1minut varenda gång han har spolat. Den måste ju vara trasig, är rädd att den snart går sönder och då är det min lägenhet som får vattenskador.
 
Då har du ju ingen hyresvärd….

Det är alltså påfyllningsventilen som låter? Det behöver definitivt inte betyda att den är på väg att gå sönder. Men även om den skulle göra det resulterar det enbart i att det rinner ur den vanliga vägen genom överfyllnads skyddet.
 
M Mht83 skrev:
Hyr ej utan jag äger den.
Absolut får han gå på toaletten, du kanske missförstod frågan.

Hans toalett låter väldigt mkt när han spolar. Den brakar i ca 1minut varenda gång han har spolat. Den måste ju vara trasig, är rädd att den snart går sönder och då är det min lägenhet som får vattenskador.
Du får väl prova att erbjuda dig att bekosta en ny toa inkl installation, stammarna och lyhördheten kan du ju inte göra så mycket åt.

Normalt är det ju bara att vänja sig eller att flytta som gäller om man störs av normala ljud i en flerbostadsfastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.