Är lite osäker på hur jag ska lägga begränsnings och guidekabel, har sökt lite i forumet men tycker mig inte hitta nån tvärsäker lösning om hur kablarna skall förläggas i förhållande till bifogad bild.
klipparen är en HQ 415X och tanken är att jag ska lägga VP-rör under plattorna för både begränsningskabel och guide. antar att jag ska lägga röret för guiden centrerat under laddstationen och sen vidare ut i gräsmattan, men hur ska jag lägga rören för guiden utan att det blir problem och störningar kablarna i mellan?
Läser man HQ katastrofalt dåliga bruksanvisning så ska laddstationen placeras med bakkanten av gräsmattan, men har sett liknande installationer som min tänkta som tydligen ska fungerar. plattor och kantstenar ligger i nivå med gräsmattan då tanken är att slippa trimma. Så är det nån där ute som kan förklara, eller skissa på bifogad bild om hur rören bör förläggas för att det skall funka. Hus och laddstation är bara placerad för att visa tanken, så dom går att flytta inom plattorna om det behövs.

Mvh Lasse Robotic lawn mower charging station with guide wires on a freshly laid patio, bordered by grass and stones.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Guidekabeln ska läggas i ett spår i laddstationens platta så det måste du beakta när du använder vp-rör.

Sedan får du gå snett ut med beg.kabeln längs sidorna,
 
Jag har en liknande placering av min Gardena Sileno Life, inte samma maskin men i grunden en HQ.
Jag har dragit avgränsningskabeln under stenplattor, runt ”garaget” och sett till att följa minsta avstånd mellan avgränsningskabel och centrum på laddstationen. Om jag minns rätt var det 30 cm åt vardera håll.
Guidekabeln är dragen rakt ut från laddstationen.

Det har funkat felfritt, nån gång ibland kan den krocka lite med garaget (vid klippning), men den har aldrig kört utanför gräset.
Parkering funkar felfritt.

Skissade på din bild hur jag lagt mina kablar, samt en bild på hur min placering ser ut.
 
  • Ett litet vitmålat trägarage för robotgräsklippare placerat på grus intill husvägg, med en robotgräsklippare inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare under trädtäckning med markerade avgränsningskablar och guidekabel på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bert H och 1 till
  • Laddar…
Hade något liknande tidigare, lägg tråden lite provisoriskt ovanpå och provkör.
 
M mikaeloden skrev:
Jag har en liknande placering av min Gardena Sileno Life, inte samma maskin men i grunden en HQ.
Jag har dragit avgränsningskabeln under stenplattor, runt ”garaget” och sett till att följa minsta avstånd mellan avgränsningskabel och centrum på laddstationen. Om jag minns rätt var det 30 cm åt vardera håll.
Guidekabeln är dragen rakt ut från laddstationen.

Det har funkat felfritt, nån gång ibland kan den krocka lite med garaget (vid klippning), men den har aldrig kört utanför gräset.
Parkering funkar felfritt.

Skissade på din bild hur jag lagt mina kablar, samt en bild på hur min placering ser ut.
Tack för skissen och som du säger så måste det vara minst 30 cm mellan kablarna.Hur gjorde du med guidekabeln då den inte syns på bilden, i rör under plattorna eller lag du den bar?
 
M Mellanbarn skrev:
Hade något liknande tidigare, lägg tråden lite provisoriskt ovanpå och provkör.
Tack, vart väldigt uppenbart och självklart när du föreslår en provisorisk dragning med efterföljande provkörning innan fast installation, tänk vad enkelt det vart.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
L Lars-69 skrev:
Tack för skissen och som du säger så måste det vara minst 30 cm mellan kablarna.Hur gjorde du med guidekabeln då den inte syns på bilden, i rör under plattorna eller lag du den bar?
Jag drog guidekabeln i spåren under basplattan (ovanför stenplattorna) och sen fortsätter guidekabeln ovanpå plattorna tills dess att den når ut till gräset, där är den nedgrävd. Så den är synlig ca 20 cm.

Med ditt upplägg skulle jag låta guidekabeln gå i spåren på basplattan och sen peta ner den mellan stenplattorna, då du har två rader med plattor och får en ”skarv” i centrum.
 
  • Gilla
Robob1
  • Laddar…
Kan inte tänka mig att det är något problem att lägga guiden i rör rakt under laddaren snarare än att lägga den i skåran under plasten.

Instruktionerna från Husqvarna har rätt stor fuck up-marginal, så jag tror inte att det gör något om man missar med någon dm heller. Sista biten går väl klipparen ändå på radiosignal, inte tråd.
 
Bumpar tråden lite. Hur fungerar det att dra begränsningskabeln som på bilden? Enligt Gardenas instruktioner ska ju kabeln läggas rakt ut åt sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.