Hej,

Inför att vi ska bygga uterum (WillabGarden) för vinterändamål har vi haft en byggfirma som förberett en gjuten platta med golvvärme. Innan gjutning skedde har de dragit golvvärmeslinga men inte kopplat in den. I offerten står att VVS-arbeten ej är inkluderade.

I offerten som jag accepterat står inget om provtryckning vilket jag först heller inte tänkte på att man behöver göra innan driftsättning.

Efter sommaren fortsätter arbetet och en auktoriserad WillabGarden montör gör monteringen av uterummet, och innan dess bör ju provtryckning ske. Annars finns ju risken att man monterar uterummet i onödan ifall slingan skulle läcka.

Min fråga gäller om det är jag eller byggaren som bekostar provtryckning? För information har fakturan ej ännu förfallit till betalning.
Vad kan det tänkas kosta? Uterummet blir 15 m2 stort (det är vad vi max får bygga).

Jag har själv tänkt kontakta rörmokare som ska installera en shunt och i samband med det tänkte be dom provtrycka om det inte är så att byggaren har ansvaret att utföra provtryckningen?
 
Står det inget om provtryckning eller att byggaren har ett funktionsansvar så blir det knivigare. Jag hade ställt frågan till byggaren typ såhär:

”de där golvvärmerören, ska ni inte provtrycka dem? Det blir ju dyrt för er om det visar sig vara fel på dem när uterummet är på plats”

sen skickat ett mail med vad man kom överens om till byggaren. Har du tur så provtryckter dom men de kan också skita i det. Tror inte deras skadeståndsansvar skulle täcka att riva bort uterummet och göra om. Rent juridiskt kan man nog hävda att du, om byggaren inte provtrycktes borde provtrycka. Men… jag är ingen jurist, bara mina tankar.
 
  • Gilla
SH68
  • Laddar…
Tack för svar.

När jag kikar på Säker Vatten står det så här:

3.9 Tryck- och täthetskontroll
Rörinstallationer ska tryck- och täthetskontrolleras innan de tas i drift. Kontrollerna ska dokumenteras.

men företaget är inget VVS företag utan en byggfirma…
 
Säker vatten är en frivillig branchstandard och ingen lag. Det är beställaren som isf ska kräva att det ska vara utfört enligt säker vatten.
 
  • Gilla
SH68
  • Laddar…
S SH68 skrev:
Tack för svar.

När jag kikar på Säker Vatten står det så här:

3.9 Tryck- och täthetskontroll
Rörinstallationer ska tryck- och täthetskontrolleras innan de tas i drift. Kontrollerna ska dokumenteras.

men företaget är inget VVS företag utan en byggfirma…
Vem har dragit slingan? Är det byggaren? Vem anlitar rörmokaren? Är det du? Vem anlitar bygggaren? Är det du? Vem anlitar willab Garden? Är det du?
 
L Lasrberglund skrev:
Säker vatten är en frivillig branchstandard och ingen lag. Det är beställaren som isf ska kräva att det ska vara utfört enligt säker vatten.
Rätt och fel. Man ska utföra arbetet fackmannamässigt. Idag finns en dom där man anser att fackmannamässigt= Följa branschregler. Domen är mellan en rörfirma och ett försäkringsbolag. Rörfirman är inte ansluten till säker vatten. Rörfirman försöker försvara dig genom att hävda att dom följer BBR. Men rätten anser att det är gällande branschregler som ska följas vare sig man är ansluten till säker vatten eller inte.
 
S SH68 skrev:
Tack för svar.

När jag kikar på Säker Vatten står det så här:

3.9 Tryck- och täthetskontroll
Rörinstallationer ska tryck- och täthetskontrolleras innan de tas i drift. Kontrollerna ska dokumenteras.

men företaget är inget VVS företag utan en byggfirma…
Rörmockaren måste ju se till att det görs, så han provtrycker väl då? Lite surt om det inte fungerar och du behöver ge dig på byggfirman dock.
 
J Johan456 skrev:
Står det inget om provtryckning eller att byggaren har ett funktionsansvar så blir det knivigare. Jag hade ställt frågan till byggaren typ såhär:

”de där golvvärmerören, ska ni inte provtrycka dem? Det blir ju dyrt för er om det visar sig vara fel på dem när uterummet är på plats”

sen skickat ett mail med vad man kom överens om till byggaren. Har du tur så provtryckter dom men de kan också skita i det. Tror inte deras skadeståndsansvar skulle täcka att riva bort uterummet och göra om. Rent juridiskt kan man nog hävda att du, om byggaren inte provtrycktes borde provtrycka. Men… jag är ingen jurist, bara mina tankar.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vem har dragit slingan? Är det byggaren? Vem anlitar rörmokaren? Är det du? Vem anlitar bygggaren? Är det du? Vem anlitar willab Garden? Är det du?
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vem har dragit slingan? Är det byggaren? Vem anlitar rörmokaren? Är det du? Vem anlitar bygggaren? Är det du?
Orkar du inte läsa?
 
S sjoelund skrev:
Rörmockaren måste ju se till att det görs, så han provtrycker väl då? Lite surt om det inte fungerar och du behöver ge dig på byggfirman dock.
precis vad jag tänker
 
S SH68 skrev:
Tack för svar.

När jag kikar på Säker Vatten står det så här:

3.9 Tryck- och täthetskontroll
Rörinstallationer ska tryck- och täthetskontrolleras innan de tas i drift. Kontrollerna ska dokumenteras.

men företaget är inget VVS företag utan en byggfirma…
Högst oseriöst att byggarna gör golvvärmen vill du inte ha en ett vvsföretag som tar totalansvar för anläggningen?

Säkervatten är inte tvingande, men en provtryckning är ändå att rekommendera innan utrymmet färdigställs.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Rätt och fel. Man ska utföra arbetet fackmannamässigt. Idag finns en dom där man anser att fackmannamässigt= Följa branschregler. Domen är mellan en rörfirma och ett försäkringsbolag. Rörfirman är inte ansluten till säker vatten. Rörfirman försöker försvara dig genom att hävda att dom följer BBR. Men rätten anser att det är gällande branschregler som ska följas vare sig man är ansluten till säker vatten eller inte.
Säkervatten är ju en skrift som förtydligar BBR, indirekt följer man BBR så följer man säkervatten
 
Om det uttryckligen står att VVS inte ör inkluderat är det väl inte konstigt att det inte är det. Vill du provtrycka får du väl anlita någon för att göra det.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
S SH68 skrev:
Orkar du inte läsa?
Jodå. Jag har läst. Jag har förstått att byggfirman dragit slingan ifall jag förstått dig rätt. Men jag frågade ändå för jag tänkte att det kanske var byggfirman som anlitat rörmokaren.

Är det du som anlitat alla parter separat blir det ett svar. Är byggaren Te blir svaret ett annat. Därav frågorna.
 
D Dr.L skrev:
Säkervatten är ju en skrift som förtydligar BBR, indirekt följer man BBR så följer man säkervatten
Branschreglerna kräver i de flesta fall mer än BBR.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Högst oseriöst att byggarna gör golvvärmen vill du inte ha en ett vvsföretag som tar totalansvar för anläggningen?

Säkervatten är inte tvingande, men en provtryckning är ändå att rekommendera innan utrymmet färdigställs.
Byggfirman skulle gjort allt från grund till montering av uterum. Grundarbetet var fast pris och montering av uterummet löpande pris. De gjorde grunden (till fast pris) men valde att inte gå vidare med löpande arbetet med monteringen då jag påpekade att det ska vara kunniga och utbildade snickare som ska göra monteringen. Anledningen till min skepsis var att de missade att kryssmäta formen så att det diffade 3,5 cm på diagonalerna…felet rättades till men hade inte upptäckts om jag inte påtalade felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.