S Skaerby skrev:
Jag har precis färdigställt ett hus från Lundquist, dock på bara 90m2. Tanken var att jag skulle göra allt själv (efter Lundquist-montaget), men efter noga övervägande så lejde jag bort 95% av allt arbete och var smart i förhandlandet istället.

förstår inte riktigt frågan, är det ifall 300.000kr + 120.000kr för kök är ett rimligt antagande för att färdigställa allt, totalt fram till slutsamråd?
Vad roligt! Hur gick själva montagebiten för huset till och vad landade den på kostnadsmässigt? Lejde du egna hantverkare och maskinerier eller lät du Lundqvist ordna med sina kontakter?

Just nu med ett antagande att ett kök landar på 120 000:- så är jag utöver det uppe i nära 250 000:- för golv, isolering till hus och garage, gips, kakel, reglar för mellanväggar och diverse mindre tillbehör för detta. Lister, skåp, badrumsmöbler belysning osv är ännu inte inräknat då vi inte är hundra på vilka som passar och som vi vill ha. Jag har en ungefärlig uppskattning av badrumsmöblemang men måste dubbelkolla det.

Är i full färd att färdigställa ett sheetsdokument som ska täcka in allt innanför väggarna, tomten och diverse ändringar gentemot leverans av hus. Därigenom tänker jag att det kommer bli lätt att korrigera kalkylen om valen ändras längs vägen och därmed kan ha ett aktivt dokument att jobba emot.
 
R Robert Sundholm skrev:
Nu börjar jag se massa framtida problem, har du vvs och elektriker som godkänner att du köper in? Har du gjort liknande installationer innan (golvvärme t ex) kräver vissa hjälpmedel, vvs are som förklarar och elektrikern godkänner i vissa fall inte att man drar tomrören själv. Vill inte vara negativ men tänk både 2 o 3 gånger innan. Lämna över all el o vvs och fixa resten själv. Då kan du få offert på deras installationer oxå. Ang materialkostnad. Klinkers t ex, är fästmassa, fog o liknande med? Skruv o lister drar oxå iväg snabbt. Ang osb, sätt det på alla innerväggar, bara enkelgips i väggarna är ingen höjdare, handlar inte om lyx utan att tänka långsiktigt, lycka till iallafall
Utgångspunkten är att el och vvs sköts uteslutande av de som kan det. Min uppfattning ,och som jag fått tips om, är att det man tjänar mest på är att ge elektriker och vvs:are de bästa förutsättningarna att utföra el och rördragning. Med det menas en välordnad arbetsplats för dem att utföra sitt jobb på och med tydliga överenskommelser om av vad som ska göras och vad som önskas.

Idén om att köpa in allt material själv föddes när elektriker på jobbet förkunnade vilken djungel det är med elmateriel men att de kunde bistå med att hjälpa till med vad som ska eller bör köpas in om så blev fallet att jag kunde köpa in själv. Förutsätter såklart att man har en elektriker som är med på det tåget och godkänner planen och materialförslagen. Det kanske inte blir billigare men det är ju sådant man får räkna på om förutsättningarna finns och är gångbara. Jag har inte hunnit dit än då jag inte räknat färdigt på allt det mindre komplexa materialet än. :)

Osb under gips känns bättre och i sammanhanget, även fast man kanske inte sätter det överallt, blir inte en summa som fäller hela projektet. Så investeringen är sannolikt värt det.
 
  • Gilla
Robert Sundholm
  • Laddar…
Jag har gjort exakt den där resan för några år sen. Byggt det mesta själv - vi tog hjälp med el, putsning, plåtarbeten och lite kakling, men gjort allt annat själv. Jobbade heltid, så det tog nästan fem år. Uppskattar att jag lagt ca 3500 timmar på själva bygget innan vi kunde flytta in, och då var det en hel del kvar att göra invändigt ändå.
Excelarket med utgifter hade närapå 1500 poster (det var aningen överambitiöst, men bygglovet blev ett år försenat pga överklagande, så jag fick gott om tid planera :)

Det Larsbj skrev i #2 tror jag stämmer bra - 5000:-/kvm. Vi hamnade ungefär där på vårt hus, och då har jag jagat låga priser, handlat mycket utomlands osv. Standarden är lite mer påkostad, men det gör ingen stor skillnad på totalen (skillnaden mellan billigast möjliga skit och lite mer påkostat är sällan mer än 20-30% om man handlar på rätt ställen).

Bara en sån sak som förbrukningsprylar, arbetskläder och verktyg som slitits ut blev över 160.000 för oss. Jag hade uppskattat det skulle räcka med 30000 för det, så blev rejält fel i budgeten, men det är så mycket småskit man inte tänker på, och saker går sönder och behöver ersättas.
Likaså hyra av byggställning, containrar, stängsel mm blev drygt 100.000 för oss. Jag köpte en hel del Haki ställning vilket sänkte kostnaderna, men när bygget drar ut på tiden kostar det. Får du huset stomrest är det troligen inte en lika stor kostnad som vi hade, men varje container kostar några tusen, och det är ändå mer prisvärt betala för det än förlora en dag på köra rundor till tippen med släp. Precis som många andra småutgifter kan man välja om det ska kosta tid eller pengar, men varje dag man lägger på minska kostnaderna istället för aktivt bygga på huset är en dag fördröjning innan man kan flytta in...

Arbetsmässigt är det minst dubbelt så mycket jobb med insidan som att stomresa huset, och många moment är betydligt tråkigare (ivarjefall mer arbete för mindre synligt resultat jmf med få upp stommen), så hade jag fått välja hade jag mycket hellre rest stommen och lämnat över till nån annan att spacka/slipa/måla tex, eller slippa stå och svettas med isolering.
 
  • Gilla
traditionalisten
  • Laddar…
Jag håller på att bygga och har jagat material på nätauktioner och köpsidor, betala 6tusen för 100 kvadrat vitt 20*20 kakel som exempel, så har man tiden och utrymmet att samla på sig saker och är flexibel utifrån färg så går det göra fynd

Sen när det gäller vvs och el så får man fatt i vettig hantverkare så kan man få göra en del själv, lägga golvärmeslang och avlopp bla eller sätta dosor och dra slang åt elektriker som sen kommer och drar in FK-kabel innan man sätter skivor
 
S Secondhandhomsted skrev:
Jag håller på att bygga och har jagat material på nätauktioner och köpsidor, betala 6tusen för 100 kvadrat vitt 20*20 kakel som exempel, så har man tiden och utrymmet att samla på sig saker och är flexibel utifrån färg så går det göra fynd

Sen när det gäller vvs och el så får man fatt i vettig hantverkare så kan man få göra en del själv, lägga golvärmeslang och avlopp bla eller sätta dosor och dra slang åt elektriker som sen kommer och drar in FK-kabel innan man sätter skivor
Jag gjorde precis som du. Men då hade jag 1år på mig och var inte så super noga med att ha det senaste (vi byggde fritidshus). Jag köpte 90% av allt nytt (sånt som andra fått över vid renoveringar eller ångrat sig om) på blocket/marketplace/tradera. Begagnat fast nytt i förpackning, Allt. Toalett, takdusch, klinkers, kakel, köksfläkt, elfa, duschväggar, takfläkt, imkanal, fasadmätarskåp, normcentral mm. Räknar att jag sparade ca 60-80 tkr på att göra så. Men som sagt, tålamod och ett ställe att förvara sakerna på underlättar.
 
  • Gilla
Secondhandhomsted
  • Laddar…
B Benpe skrev:
Vad roligt! Hur gick själva montagebiten för huset till och vad landade den på kostnadsmässigt? Lejde du egna hantverkare och maskinerier eller lät du Lundqvist ordna med sina kontakter?

Just nu med ett antagande att ett kök landar på 120 000:- så är jag utöver det uppe i nära 250 000:- för golv, isolering till hus och garage, gips, kakel, reglar för mellanväggar och diverse mindre tillbehör för detta. Lister, skåp, badrumsmöbler belysning osv är ännu inte inräknat då vi inte är hundra på vilka som passar och som vi vill ha. Jag har en ungefärlig uppskattning av badrumsmöblemang men måste dubbelkolla det.

Är i full färd att färdigställa ett sheetsdokument som ska täcka in allt innanför väggarna, tomten och diverse ändringar gentemot leverans av hus. Därigenom tänker jag att det kommer bli lätt att korrigera kalkylen om valen ändras längs vägen och därmed kan ha ett aktivt dokument att jobba emot.
Det gick super smidigt. Firman som reste det var grymma. Jag köpte till det sk Lundquistmontaget för att hålla garantin på huset intakt. Så de hade rest några Lundquist hus innan och jobbade på och löste hela montaget på ca 10 dagar (blev inte en droppe vatten på plattan). Har för mig att det landade på ca 180.000kr (fick ju såklart offert innan). Sen avtalade jag separat med snickarna om att resa innerväggarna (jag köpte till extra allt material för innerväggarna av Lundquist så det kom i samma leverans som huset). Lundquist har inget med plattan att göra, du får endast en ritning över plattan som de tar fram som måste stämma. Så dubbel och trippelmät plattan. Dvs maskinist och platta får du lösa via en egen vald firma.
 
Materialpriserna har ju löpt amok. Jag jämförde OSB med plyva häromdagen. I princip samma kvm-pris. Själv hade jag valt plyvan istället för OSB:n. Men man vet inte hur länge de här tok-priserna håller sig. Men kan vara värt att ha ögonen på, när det är dags att klämma upp insidan.
 
S Skaerby skrev:
Det gick super smidigt. Firman som reste det var grymma. Jag köpte till det sk Lundquistmontaget för att hålla garantin på huset intakt. Så de hade rest några Lundquist hus innan och jobbade på och löste hela montaget på ca 10 dagar (blev inte en droppe vatten på plattan). Har för mig att det landade på ca 180.000kr (fick ju såklart offert innan). Sen avtalade jag separat med snickarna om att resa innerväggarna (jag köpte till extra allt material för innerväggarna av Lundquist så det kom i samma leverans som huset). Lundquist har inget med plattan att göra, du får endast en ritning över plattan som de tar fram som måste stämma. Så dubbel och trippelmät plattan. Dvs maskinist och platta får du lösa via en egen vald firma.

Köket för vår del landade på ca runt 60k på IKEA inkl vitvaror (exkl köksfläkt), laminat på bänkskiva och budget/mellansegment på vitvaror. Men som sagt endast ett fritidshus så det är mer än ok för sitt ändamål.

Kostnader som gömmer sig är ju, lister, salningar (dyrt), spackel, skruv (dyrare än vad man tror), container, ventilationsdelar, byggvatten, uppvärmning på vintern. I vårt fall var en jäkla kostnad att bli av med jordmassor.

Har du kollat upp bygglovskostnader, indragning av el/fiber/avlopp/vatten etc?
 
O OlleKlockare skrev:
Materialpriserna har ju löpt amok. Jag jämförde OSB med plyva häromdagen. I princip samma kvm-pris. Själv hade jag valt plyvan istället för OSB:n. Men man vet inte hur länge de här tok-priserna håller sig. Men kan vara värt att ha ögonen på, när det är dags att klämma upp insidan.
För mig var det självklart att välja 12mm plywood för 349kr istället för 15mm OSB för 499kr vid senaste besöket på byggmax
 
F fribygg skrev:
För mig var det självklart att välja 12mm plywood för 349kr istället för 15mm OSB för 499kr vid senaste besöket på byggmax
3/4" Råspont billigare bättre och inte en massa lim inne. Typ 80:-/m2
 
larsbj larsbj skrev:
3/4" Råspont billigare bättre och inte en massa lim inne. Typ 80:-/m2
Jag skulle täcka trapp och då håller jag skivmtrl för bättre.
Råspont, (vnteravverkad) är trevligt under skivor eller lumppapp, om 20mm råspont kostar 110-120kr/m2 nu så ska det ju till spik och tid att få upp den på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.