Hej, jag har klurat ett tag på att bygga ett fritidshus, jag precis som många andra gillar ladhus-estitiken samt den enkla konstruktionen. Efter mycket efterforskande så lutar det åt att bygga i lösvirke, det förutsätter dock ett bra förarbete då jag inte byggt något helt hus tidigare. Senaste veckan har jag suttit och skissat i sketchup. Tanken är att jag ska få med så mycket som möjligt dvs, el, vvs kunna räkna på materialåtgång etc. Allt för att göra byggandet mindre svårt.

Nu har jag skissat på en stomme (dock utan fönster dörrar) som jag skulle vilja ha feedback på. Jag ska stämma av allt men en konstruktör innan men tänker att det finns många kloka här.

Yttermått: 4800x14000

Bärlinor: 45x220
Bottenbjälklag har cc600, 45x220
Väggstomme: 45x195
Mellanbjälklag: 45x220 cc600 + Lättbalk BI220 cc300. Innerväggar kommer stötta upp under delen med cc600

Har säkert gjort misstag och glömt saker, därför frågar jag här :)
 
  • Skiss i Sketchup av en stomme för ett fritidshus med specificerade mått och bärkonstruktion utan fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av en stomme för ett fritidshus i lösvirkeskonstruktion utan fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sketchup-ritning av en stomme för ett fritidshus utan fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i sketchup av stommen för ett fritidshus utan dörrar och fönster med fokus på konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av stommen till ett fritidshus i lösvirkeskonstruktion utan fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en stomme till ett fritidshus utan dörrar och fönster i en designprogramvara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har du tätare cc avstånd på en del av väggen och även bjälklaget??

//AA
 
S saiter skrev:
Varför har du tätare cc avstånd på en del av väggen och även bjälklaget??

//AA
Eftersom jag har ett tätare avstånd (CC300) mellan bjälkarna där det kommer vara en öppet så tänkte jag att väggreglarna behövde ha samma avstånd. MEN det jag har förstått inte behövs.

Vad tycker du annars? :)
 
Det ser väl bra ut.
Förstår inte varför någon vill bygga så smalt hus bara.

//AA
 
S saiter skrev:
Det ser väl bra ut.
Förstår inte varför någon vill bygga så smalt hus bara.

//AA
ok, smaksak antar jag
 
Maffiga väggreglar 45x195 på ett fritidshus. Ska du inte ha ett installationsskikt invändigt?

Är måtten/BYA bygglovsbestämda, eller har du valt dem själv så att de är lämpliga för huset/funktioner?

Fattar inte vad du menar i inlägg #3. Förstår heller inte vitsen med lättbalkar?

Ska ovanvån vara inredd/användbar?
 
”Ska ovanvån vara inredd/användbar?”

Troligen, med tanke på saxtakstolarna. ??

Håller med ”Oldboy”
195 reglar är jobbiga jämfört med 145 eller 170

Med så smalt hus så blir ju alla rum genomgångsrum. ??

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.