Jag har ett löpband vars löpbana först smörjdes in med silikonoljan som följde med (typ 10 ml eller mindre) med rekommendation att smörja in det efter varje 30:e mil (maskinen säger till själv).

Sedan köpte jag silikonfett för det var mer lättillgängligt och till ett billigare pris. Av det applicerade jag mycket mer än vad jag hade applicerat med silikonolja. Det var lika trögt och segt som vaselin eller annan form av salva vid applicering.

Det verkar dock som om det inte håller lika länge? Löpbandet tillverkat av gummi blev 40-50 grader varmt efter bara 30 minuters 6 km/h gånghastighet.

Detta tyder på att silikonfettet förbrukats redan och därmed inte riktigt håller måttet att fungera som "glidmedel" för bandet mot banan? Vad är då smörjmedel för något? Är det också ett slags fett i sitt aggregattillstånd?

Och var sjutton tusan hittar man mycket silikonolja på flaska?! Jag hittar bara flaskor med max 150 ml. Finns det något pålitligt företag av silikonolja i Tyskland man kan köpa ifrån? ^_^

Tack för svar på förhand! /NN.
 
Söker samma sak. Hittade du något bra eller provat silikonspray?
 
Finns kylaggregat där man kyler silikonoljebad till låga temperaturer.
Kommer inte ihåg vart vi köpte dunkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.