Hallå! Jag planerar för att pumpa vatten från sjö till fritidshus. Lutar åt en SeaFlo-pump nere vid sjön, antingen denna https://sunwind.se/product/show/?id=1868 eller denna som verkar vara snäppet kraftigare: http://www.seaflo.com/en-us/product/detail/614.html

Det är ca 20 meters avstånd och 5-7 meter i höjdskillnad (ska mäta exakt när jag är där nästa gång) till huset så dessa pumpar lär ge rätt klent tryck där uppe.

Jag blev därför rekommenderad att pumpa upp vatten till en tank vid huset och montera ytterligare en pump där.

Har ni förslag på lämplig tank för detta? Tänker mig kanske 200 liter. Helst skulle jag se att pumpen nere vid sjön automatiskt stänger av när tanken är full och startar när tanken behöver fyllas. Det borde gå att lösa med var på tanken den kopplas in?

En förutsättning är 12 volt eftersom all el kommer från solpaneler. Jag kommer behöva hyfsat tryck uppe vid stugan för att få filter att fungera.
 
Ska du bara ha 200 liter så funkar väl en vanlig blå tunna? Är inte de på 200 liter? Om du vill ha lite större så kan du ju ha en IBC tank. En kollega till mig har en sådan nedgrävd för att ta hand om regnvatten.
 
  • Gilla
LnsLnsLns
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Ska du bara ha 200 liter så funkar väl en vanlig blå tunna? Är inte de på 200 liter? Om du vill ha lite större så kan du ju ha en IBC tank. En kollega till mig har en sådan nedgrävd för att ta hand om regnvatten.
Bra, men tanken är att vattnet ska filtreras och kunna användas för disk mm, förhoppningsvis till och med som dricksvatten om filtren funkar perfekt. Är en sådan tunna lämplig då?
 
L LnsLnsLns skrev:
Bra, men tanken är att vattnet ska filtreras och kunna användas för disk mm, förhoppningsvis till och med som dricksvatten om filtren funkar perfekt. Är en sådan tunna lämplig då?
Kolla bara så att den är livsmedelsgodkänd. Borde finnas.
 
M Maledictus skrev:
Kolla bara så att den är livsmedelsgodkänd. Borde finnas.
Yes, ska kolla.

Sedan detta med en pump som automatiskt fyller tanken men också stänger av sig. SeaFlo-pumparna är ju byggda för att stänga av när kranen är stängd. Min tanke var att ansluta pumpen som tar från sjön ren bit ner på tanken, så pumpen möter mer motstånd när den är fylld och därför slutar pumpa. Någon som vet om det funkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.