Har köpt ett hus från början av 1900talet. Ska göra en snabbrenovering av sovrummen nu för att göra en stor med utbyggnad osv senare. Vi började riva tapet, lossnade lätt. 5 lager ungefär.
Under fönstret lossnade allt på en gång, de äldre lagren är mögliga och tretexskivan är synbart fuktskadad. Dock är allt torrt nu.

Måste vi ta bort tretexen och sätta nya gipsskivor? Tanken är att bygga ut så den väggen åtgärdas 2023 annars.

Tacksam för svar
 
sätt dit en ny bit skiva just där då? Går att köpa som mjuk träfiberskiva i bygghandeln.
 
  • Gilla
liket och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
sätt dit en ny bit skiva just där då? Går att köpa som mjuk träfiberskiva i bygghandeln.
Tack för svar! Så enkelt när man tänker efter
 
Düsseldorff
Om skivan är fuktskadad är väl svaret rätt uppenbart, klart att den ska bytas ut! Men framförallt, hur blev den fuktskadad? Pågående läckage eller ett fönster som byttes för 50 år sen?

Äger också ett sekelskifteshus för övrigt. Varje dag är en överraskning! :)

Hade ett oväntat fönsterläckage i höstas. Plötsligt började det regna i soffan nedanför ett av fönstren i vardagsrummet. Visade sig att vid mycket hårt regn och vind från sydväst (ovanligt här pga kuperad terräng) kunde regnet leta sig in mellan fasadbräder och fönsterkarm. Blev oväntat blött för en så liten glipa.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om skivan är fuktskadad är väl svaret rätt uppenbart, klart att den ska bytas ut! Men framförallt, hur blev den fuktskadad? Pågående läckage eller ett fönster som byttes för 50 år sen?

Äger också ett sekelskifteshus för övrigt. Varje dag är en överraskning! :)

Hade ett oväntat fönsterläckage i höstas. Plötsligt började det regna i soffan nedanför ett av fönstren i vardagsrummet. Visade sig att vid mycket hårt regn och vind från sydväst (ovanligt här pga kuperad terräng) kunde regnet leta sig in mellan fasadbräder och fönsterkarm. Blev oväntat blött för en så liten glipa.
Mia, den är helt torr och enda som skvallrar är den mörkare färgen. Förmodligen en gammal läcka, men inte helt omöjligt nåt liknande det ni upplevde! Har beställt nya fönster som ska sättas in i sommar så när vi byter dem kommer vi antagligen upptäcka och åtgärda det i såfall.
Funderar ändå på att behålla skivan då väggen antingen kommer rivas helt eller göras om 2023, då kommer all tretex ryka. Har skrapat av tapeten på hela området så vet att det mesta är fräscht!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Återupplivar min gamla tråd då jag nu levt en månad till med hus och är lite mindre osmart.

Vi flyttade in här påsk 2021. Vid besiktningen november 2020 såg anticimex ingenting på sidovindar eller kallvind. Inte vi heller vid inflytt. Huset värms med luftvärmepump i köket och en vedpanna med vattenradiatorer gamla som gatan som sitter kring murstocken, ett i varje rum. Det finns alltså två på nedervåning och två på övervåning på varsin sida murstock. Det ena på övervåningen hävdar förra ägaren de aldrig hade på eftersom det blev för varmt. Det tyckte inte vi, så vi drog igång det med där i påskas. Dygnet efter började det lukta illa i detta rum, och vi har haft olika människor från fuktbolag, anticimex osv ute för detta. De sa att det var sågspånet i golvet som varit fuktigt men nu torkade o skulle försvinna efter hand, plus eventuell död råtta i väggen.

Efter hand försvann lukten. Men så tillkom en ny lukt, från andra sidan rummet. Där jag fann en tretexskiva under fönstret varit blöt tidigare.
Vid inspektion av kallvind o sidovindar upptäcktes nu också vitmögel.

Till saken hör att i sovrummet har ena sidovinden en inbyggd garderob med dragdörrar. På baksidan har man fäst mycket isolering med en ångspärr av plast! Där är fuktigheten hög.

Fråga 1: borde inte besiktningsman ha uppmärksammat oss på att den fuktspärren ska bort och är en risk? Alternativt att han aldrig ens kikade in bakom denna garderob (fullt möjligt även för en större man) o missade mögelangreppet som börjat redan då?

Fråga 2: nu ska tretexen ryka då vi tror den är en del av luktproblemet. Den är fäst rakt på träpanelens insida vad det verkar. Har fått höra jag ska ersätta den med gips men undrar, borde jag inte sätta nån slags vindpapp innan gips? Det gäller alltså bara ytterväggen till själva rummet. Sidovindarna är helt oisolerade. Kommer antagligen bli kalla första år innan vi får ordning på detta.

Tacksam om nån orkat läsa hela vägen o kan ge lite tankar.
 
Var kommer all fukt ifrån som de menar då? Jag har tretex överallt och mycket är otätt utifrån och det mesta är i renoveringsbehov på det viset. Jag har inget som är fuktigt eller luktar......
Tretex på råspont är ju väldigt vanligt förr tillbaks och det i sig luktar inget. Inte ens om det blir blött.
 
S Stefan1972 skrev:
Var kommer all fukt ifrån som de menar då? Jag har tretex överallt och mycket är otätt utifrån och det mesta är i renoveringsbehov på det viset. Jag har inget som är fuktigt eller luktar......
Tretex på råspont är ju väldigt vanligt förr tillbaks och det i sig luktar inget. Inte ens om det blir blött.
De menar väl eftersom rummet varit mindre uppvärmt att sågspån i golv o tretex blivit fuktigt o sen luktar? Jag vet inte alltså. Isolering som är blöt brukar ju lukta sp misstänker isoleringen bakpå garderoben?
 
L Lhogberg_ skrev:
De menar väl eftersom rummet varit mindre uppvärmt att sågspån i golv o tretex blivit fuktigt o sen luktar? Jag vet inte alltså. Isolering som är blöt brukar ju lukta sp misstänker isoleringen bakpå garderoben?
ja då borde det ju i princip ha regnat rakt in då? Saker som inte blir blöta av nåt utifrån blir ju inte blött av enbart inomhusklimatet. Ska vara då om du har nån duschavdelning där eller nåt? Har ouppvärmda rum här som inget luktar. Sågspån som blir blött torkar när källan till det blöta är borta och sen luktar det inget.
 
S Stefan1972 skrev:
ja då borde det ju i princip ha regnat rakt in då? Saker som inte blir blöta av nåt utifrån blir ju inte blött av enbart inomhusklimatet. Ska vara då om du har nån duschavdelning där eller nåt? Har ouppvärmda rum här som inget luktar. Sågspån som blir blött torkar när källan till det blöta är borta och sen luktar det inget.
Hmm. Jag hoppas ju inte det. Och om det vore så att de hade varit tydliga med att det är problemet. Kan väl inte säga att jag är imponerad över deras jobb hittills så inte förvånad ändå.
 
Jag tror att det är en del av isoleringen på garderoben som är fuktig, luktar kattpiss?
 
Mitt råd är undvik Tretex, gammal Tretex kan lukta väldigt illa, verkar som materialet tar åt sig och ackumulerar lukt. Har "sanerat" vårt gamla hus från detta elände. Här handlade det nog om tidigare ägares levnadsvanor, dålig ventilation, långkok i köket och rökning. Om det dessutom blivit fuktigt tilltar odören och försvinner definitivt inte av att det torkar .
Dina fuktbekymmer bakom garderoben kan mycket väl bero på utförandet av isolering, tätskikt och fukten människor avger, det behövs definitivt inte någon vattenbegjutning.
Jag har renoverat ett äldre timmerhus successivt under många år. Enda förekomsten av fukt och mögel i vårt hus var i ett relativt nyrenoverat rum där man reglat invändigt, isolerat med Gullfiber och använt tätskikt. Slarvig utfört med luftfickor som tillät luftrörelser i isoleringsskiktet. Fuktig rumsluft hade kondenserat mot plasten, vatten hade runnit in i isoleringsskiktet genom hål och otäta skarvar i plasten med mögel som följd. Det var ”plaskblött” på flera ställen.
Rekommenderar användning av ångbroms istället, mycket svårt att få till ett fungerande tätskikt i gamla hus.
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.