Hur går vi vidare med detta?

Har bytt till pellets och rev ut oljetanken och upptäckte då att putsen lossnar bakom oljetanken p.g.a. fukt (antagligen dålig dränering), putsen släpper även i tvättstugan. I samma veva har färgen även börjat släppa från golvet både i tvättstuga & pannrum och det syns att det är lagat och lappat lite här & var & sedan har man bara målat över :(

Hur går vi vidare med detta? Har vi någon chans till rättelse? Huset kontrollerades av Anticimex både vid förra ägarens utflytt & våran inflytt utan anmärkning!
 
Troligen är det inte värre än att ni borde ha listat ut det med hänsyn till husets ålder och det sätt som man byggde hus då.
 
Så det blir till att lätta på lädret & dränera om!?
Suck!
 
Alternativet är att du väljer en standard nere i källaren som är mer tålig. Oftast funkar det bra om man inte har målat på golv och väggar, för då kan fukten torka ut.
 
Det jag tänkt göra är att kakla golv & väggar upp till dörrpost höjd ungefär. Vill inte gå högre på grund av antalet rör & ledningar. Funkar det?
Dessutom vill jag inte hamna i någon "situation" där jag åker dit på något när/om vi flyttar!

Huset är ett sutteräng hus så det är åtminnstone i teorin bara halva halva huset, ev bara baksidan som behövs dräneras om. Dessutom kom jag på att stuprörs vattnet borde ledas bort, just nu försvinner dom rakt ner vid husgrunden & dessa rör sitter nog igen?

Någon som har tips om bra firma i Stockholmstrakten som kan dränera ifall det skulle bli nödvändigt?
 
Gearhead skrev:
Det jag tänkt göra är att kakla golv & väggar upp till dörrpost höjd ungefär. Vill inte gå högre på grund av antalet rör & ledningar. Funkar det?
Njae, det gör det sannolikt inte i längden på puts, även om kalkputs är mer känslig än KC. Keramiken är ju tät, så avdunstningen reduceras ju till bara fogarna. Om man ska ha en beläggning på väggen så ska man i princip alltid dränera.
 
Hejsan!

Jag har precis samma problem.
Jag har nu hackat bort putsen på de ställen där det är värst och tänkt lägga dit ny för att snygga till det. Vad är det som används? Lättbetong?
 
Vadå menar du? Undrar du vad du ska putsa med på lättbetong? Då ska du ha lågalkaliskt putsbruk, kolla med tillverkaren.
 
Nej inte vad jag ska putsa med på lättbetong. Kan inget om detta så jag trodde det var lättbetong på väggarna.
Jag har knackat bort bruket så jag kommit in till typ lecablock. Nu vill jag lägga ny bruk på lecablocken och undrar vad det är för bruk jag ska använda.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Mvh Johan
 
Aha, nej, själva stenarna kan vara av lättbetong.

Vad det gäller puts så tycker jag att du ska läsa här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.