Fotografen Fotografen skrev:
Tappar den trycket utan att vatten tas? Isf problem med bottenventil och backventil, bottenventilen är en backventil i sig men det brukar sitta en backventil mellan pump och hydrofor också.
Ja den tappar tryck fast man inte tappar vatten
 
Från hydropressen går det en slang till det man ser på bilden. Finns det någon backventil där?
VVS-installation med slangar, mätinstrument och gamla ventiler på en rörledning i ett källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det svårt att byta bottenventilen på hydropressen?
 
Bottenventilen=bottenventilen i vattenkällan.
Mässingsmojängen med lite rund botten och ett lock med sexkantskalle rakt ovanför kopplingen motor-pump är en backventil.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Bottenventilen=bottenventilen i vattenkällan.
Mässingsmojängen med lite rund botten och ett lock med sexkantskalle rakt ovanför kopplingen motor-pump är en backventil.
Är det den du menar?
Rostiga rörledningar och ventiler i källare med en komponent markerad med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Daniel Berglin Daniel Berglin skrev:
Är det den du menar?
[bild]
Precis bakom den på de andra röret, till höger om tryckmätaren i bild
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Gamla rörledningar och en vattenmätare mot en murad väggbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den?
 
Daniel Berglin Daniel Berglin skrev:
[bild]
Den?
Jajjemän!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Precis, en kägla i som sköter backventileriet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har inte gjort något åt backventilen än, måste köpa rätt verktyg och ventilen.
Tänkte på en sak. När jag inte har använt vattnet på ett antal timmar så kommer det en massa luft när jag drar på vattnet. Är det ett symptom på att backventilen läcker?
Jag trodde det satt en backventil på hydropressen också och då borde det väl inte komma luft när jag drar på vattnet. Tänkte att det var slangen mellan hydropressen och backventilen som vattnet rann tillbaka ifrån och därför går pumpen igång
Som sagt jag kan inget om det här
 
N
Daniel Berglin Daniel Berglin skrev:
Har inte gjort något åt backventilen än, måste köpa rätt verktyg och ventilen.
Tänkte på en sak. När jag inte har använt vattnet på ett antal timmar så kommer det en massa luft när jag drar på vattnet. Är det ett symptom på att backventilen läcker?
Jag trodde det satt en backventil på hydropressen också och då borde det väl inte komma luft när jag drar på vattnet. Tänkte att det var slangen mellan hydropressen och backventilen som vattnet rann tillbaka ifrån och därför går pumpen igång
Som sagt jag kan inget om det här

Det låter fullt rimligt att det är backventilen i källan som är otät. Vattnet rinner ur ledningen bakvägen (via backventilen) och det blir luft i ledningen. Om anläggningen inte använts på åtta år så är det ju inte alls otroligt att backventilen kärvar/är otät.
 
Krilleman
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut att vara en klaffbackventil du har.

Sprängskiss ser du här:
[länk]

[bild]
så här ser den ut
Hand håller en gammal och rostig vattenkranventil över ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en rostig, demonterad vattenkran eller ventil mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga delar av en armatur på pappershandduk, en ventil och en handtagsspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt rör med smuts och avlagringar inuti, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir nog ett större arbete att byta den, allt är skruvat ihop och nästan allt måste skruvas isär, prova med att med fin stålull putsa av kägglans yta och det runda sätet på sista bilden, har du tur så fungerar det. Litet men, den är äldre och det kan ha blivit småporer i sätet och då är det nog kört med den. Finns det en sil i brunnen så är det säkert en backventil i den, kan gå att få ordning på det, genom att byta den, kan vara lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.