Hej!
Vi har köpt hus och ska måla om inne. I ett rum finns det väggutag mitt på väggen, ett telefonuttag bl a.
Båda dessa skulle vi vilja dölja helt, de kommer aldrig att användas där. MEN hur gör vi som är lekmän.
Kan man göra det enkel, dvs spackla igen dem? Någon som kan ge tips?
Det är bara de mitt på väggen vi vill dölja, det eluttaget längst ner ska vi spara.
 
  • Två öppna vägguttag utan täckplattor på en tapetserad vägg, en för telefon och en för el, som ska döljas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med oanvända uttag i mitten och aktivt eluttag nedtill som ska bevaras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göra det enkelt? Doslock som du sätter fast med dosskruven är ju absolut enklast
 
Är de sista uttaget i slingan eller kopplas det vidare därifrån?
Är det sista är det väl bara att plocka ut insatsen och dra ut kablarna.
Kopplas det vidare så får man väl inte bygga in det? Någon får rätta mig om jag har fel där.
 
Vad är väggen i för material? Gips? Spånskiva?
Klart det går att sätta igen men du lär ju inte kunna återskapa tapetens struktur så nån åtgärd kanske är planerad för väggen i övrigt?

Först och främst bör du se till hitta andra änden av el och tele urkopplade och gärna helt urdragna ur väggen innan du stänger den. Att ha kopplingar kvar som blir inbyggda är inte ok.

Är detta slutet på slingorna eller är uttagen vidarekopplade till ytterligare uttag? Om de är vidarekopplade bör du se till att dosorna plockas bort, rören skarvas ihop och nya trådar dras i så de kan gå från dosa till dosa utan skarv (av samma anledning som ovan, inga inbyggda skarvar). Detta är ett jobb för elektriker om man ska vara formell. Åtminstone åtgärderna på elen.
 
@
P PeMa76 skrev:
Hej!
Vi har köpt hus och ska måla om inne. I ett rum finns det väggutag mitt på väggen, ett telefonuttag bl a.
Båda dessa skulle vi vilja dölja helt, de kommer aldrig att användas där. MEN hur gör vi som är lekmän.
Kan man göra det enkel, dvs spackla igen dem? Någon som kan ge tips?
Det är bara de mitt på väggen vi vill dölja, det eluttaget längst ner ska vi spara.
Jag skulle, efter att kablarna är bortkopplade, ha skurit till en liten "gipsplugg" och sedan spacklat över den. Kan ju vara värt att ta bort dosan och koppla ihop slangarna/rören som elen går i så att du i framtiden kan dra in nya trådar om det skulle behövas...
 
G GoGetLost skrev:
Göra det enkelt? Doslock som du sätter fast med dosskruven är ju absolut enklast
Ja doslock och kanske en fin tavla eller vägghängd tv är väl det absolut enklaste :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.