Vi har tagit bort en gammal vedspis och behöver nu mura igen öppningen i murstocken. Några tips på hur man gör det på ett bra sätt? Något särskilt man bör tänka på?

Öppning i murstock där en gammal vedspis har tagits bort, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Tänka på"
Att den ska gå att öppna och använda igen.
Inte omöjligt att vi plötsligt sitter med en global elbrist, då är det väldigt bra att ha en murstock att ta fram.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hugg bort stos, murbruk och stenar tills ni går ett jämnt hål.

Städa rent och bär ut allt skit. Sopa och dammsug ytorna. Avlägsna sot på ytorna med en stålborste och dammsug.

Köp några massiva tegelstenar i rödtegel och en murhammare. Hugg teglet till rätt storlek för hålet.

Vät stenarna och de kring hålet. Mura fast med valfritt bruk och var noga med att fylla fogarna helt. Jag skulle välja kalkbruk, t ex 3 delar mursand och 1 del kalkpasta som du blandat några dagar innan från Murkalk E och förvarat under lock.C-bruk funkar också men är svårare att få snyggt och det blir en helsike för nästa ägare som vill installera en spis igen.

Putsa murstocken två varv med kalkbruk.
 
  • Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hugg bort stos, murbruk och stenar tills ni går ett jämnt hål.

Städa rent och bär ut allt skit. Sopa och dammsug ytorna. Avlägsna sot på ytorna med en stålborste och dammsug.

Köp några massiva tegelstenar i rödtegel och en murhammare. Hugg teglet till rätt storlek för hålet.

Vät stenarna och de kring hålet. Mura fast med valfritt bruk och var noga med att fylla fogarna helt. Jag skulle välja kalkbruk, t ex 3 delar mursand och 1 del kalkpasta som du blandat några dagar innan från Murkalk E och förvarat under lock.C-bruk funkar också men är svårare att få snyggt och det blir en helsike för nästa ägare som vill installera en spis igen.

Putsa murstocken två varv med kalkbruk.
tack! Exakt den typen av svar jag hade hoppats på. Jag var lite osäker på hur många lager som behövdes också.
 
Fast används kanalen till nå mer? Om inga rökgaser går där så behöver man ju inte överdriva.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.