Man kan ju skriva lite som man vill i annonsen, det blir ju tydligt när man tittar på Hemnet. Det som också bör stå är att i föreningens register är det en lägenhet om 1 rum och kök.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Jättebra att du skaffar dig en bra ide om hur du vill ha det och mäter allt. Då kan du i din offertförfrågan mer detaljerat beskriva allt arbete som skall göras. Även vid din diskussion hos köksförsäljaten. Men sen tycker jag att du ska vara försiktig med att låta hantverkare få ta del av dina mått. Exakta mått skall mätas av dem så att de inte kan skylla på dig efteråt om ngt blir fel. Likaså skall de kunna avgöra vad som är möjligt när det gäller vvs och el, enligt din plan. Och som tidigare sagts, skicka planen till styrelsen för att få ok innan du börjar renoveringen. Lycka till.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
En lasermätare gör uppmätningen enklare och de är inte dyra, några hundra tror jag att jag betalade.

I köket bör/(ska?) det finnas en arbetsyta (minst 80 cm) mellan spis och diskbänk eftersom det är där man gör allt jobb.
Det blir svårt att få in det på platsen för det nya köket.
Jag tror att du behöver bygglov och då kollar de sådant.
 
A aries skrev:
En lasermätare gör uppmätningen enklare och de är inte dyra, några hundra tror jag att jag betalade.

I köket bör/(ska?) det finnas en arbetsyta (minst 80 cm) mellan spis och diskbänk eftersom det är där man gör allt jobb.
Det blir svårt att få in det på platsen för det nya köket.
Jag tror att du behöver bygglov och då kollar de sådant.
Bygglov för att renovera lägenhet. Absolut inte!
 
Düsseldorff
N Nybyggerska skrev:
Bygglov för att renovera lägenhet. Absolut inte!
Jodå, det krävs i vissa fall.

I andra fall kan det krävas bygganmälan, exempelvis om man drar om avlopp.
 
Hon skall ju bara bygga om. Inte bygga till eller dra om gemensamma avlopp och ventilation, om jag läst rätt.
 
N Nybyggerska skrev:
Hon skall ju bara bygga om. Inte bygga till eller dra om gemensamma avlopp och ventilation, om jag läst rätt.
Ok, det verkar inte behövas bygglov men däremot bygganmälan, framför allt för ventilationen men kanske även för ändringar av vatten och avlopp.
Kök måste ha ventilation och OVK-besiktningar görs regelbundet (vart fjärde år?) så det går inte att komma undan.
 
Z
A aries skrev:
Ok, det verkar inte behövas bygglov men däremot bygganmälan, framför allt för ventilationen men kanske även för ändringar av vatten och avlopp.
Kök måste ha ventilation och OVK-besiktningar görs regelbundet (vart fjärde år?) så det går inte att komma undan.
Vad pratar du om egentligen? Det rör sig om en vanlig renovering.
 
Hur har det gått ? Har du kommit fram till något ?
 
Zaps skrev:
Vad pratar du om egentligen? Det rör sig om en vanlig renovering.
https://bostadsjuristerna.se/tillstånd-och-bygglov-för-ombyggnation-i-bostadsrätt/

Har du aldrig råkat ut för en OVK-besiktning av en ombyggd bostadsrättslägenhet?
Ibland är de otroligt nitiska när det gäller ventilationen och ibland godkänner de allt.
Man vet aldrig så det är bäst att göra rätt från början.

En vanlig renovering är en helt annan sak än en ombyggnad när man flyttar rör för vatten, avlopp och ventilation och kanske en bärande vägg.
 
Hej,

Jag kan uppdatera hur det går. Med dem tips jag fått här så ser nog mitt flödesschema ut så här:

1. Skriva projektplan
Vecka 1 - 2 (juli)
Planen innehåller vad jag vill ha, ungefärliga mått samt (tips från forumet) ska framgå att jag avsäger mig rätten från att måtten är korrekta, hantverkarna får mäta själva alltså.

2. Offert från olika totalentreprenader
De får kolla på lägenheten och se vilka möjligheter som finns. Till mötet har jag med mig (a) planritningen på hela våningsplanen från stadsbyggnadsexpeditionen, (b) monteringsanvisningar till produkter jag anser är inte något hantverkare monterar regelbundet så dem kan ta ställning till det. Exempelvis japansk toalett, brittiska strömbrytare.

3. Skicka ansökan till föreningen

Finns blanketter jag fått från styrelsen. I efterhand görs en OVK-besiktning och jag använder föreningens besiktningsman för att vara på god fot med dem.

4. Beställa material
Vecka 4 - 12 (aug - sept)
Vet inte hur lång tid styrelsen tar att godkänna, men vill inte köpa material innan deras godkännande. Räknar med leverans på allt inom 2 månader.

5. Renovering
Vecka 13 - 16 (okt)
Lägenheten kommer vara tom, informationslappar sätts i hiss och grannar med mitt nummer vid störning. Kanske kör avstämningar 1 gång i veckan och kontrollerar att inget skräp lämnats på trappuppgång. Ber till gudarna att dem jag anställt är duktiga och har öga för detaljer.

Sen blir det party! :beer::geek: Vad tror ni... är jag ute och cyklar?
 
Z
A aries skrev:
[länk]

Har du aldrig råkat ut för en OVK-besiktning av en ombyggd bostadsrättslägenhet?
Ibland är de otroligt nitiska när det gäller ventilationen och ibland godkänner de allt.
Man vet aldrig så det är bäst att göra rätt från början.

En vanlig renovering är en helt annan sak än en ombyggnad när man flyttar rör för vatten, avlopp och ventilation och kanske en bärande vägg.
Jo det har jag, fler gånger. Men jag förstår inte vad det har med en vanlig renovering att göra. Aldrig behövt "lov" att renovera en lägenhet. Sen bör man ju veta att man inte slår ner bärande väggar eller flyttar rör och skit, men det hör inte en normal lägenhetsrenovering till.
 
Düsseldorff
Zaps skrev:
Jo det har jag, fler gånger. Men jag förstår inte vad det har med en vanlig renovering att göra. Aldrig behövt "lov" att renovera en lägenhet. Sen bör man ju veta att man inte slår ner bärande väggar eller flyttar rör och skit, men det hör inte en normal lägenhetsrenovering till.
Men TS vill ju flytta köket, framgår av inlägg #6.
 
  • Gilla
aries
  • Laddar…
Z
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Men TS vill ju flytta köket, framgår av inlägg #6.
Ah ok, my bad. Ja, då är det ju en annan femma. Tillstånd behövs definitivt från föreningen för sånt.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej,

Jag kan uppdatera hur det går. Med dem tips jag fått här så ser nog mitt flödesschema ut så här:

1. Skriva projektplan
Vecka 1 - 2 (juli)
Planen innehåller vad jag vill ha, ungefärliga mått samt (tips från forumet) ska framgå att jag avsäger mig rätten från att måtten är korrekta, hantverkarna får mäta själva alltså.

2. Offert från olika totalentreprenader
De får kolla på lägenheten och se vilka möjligheter som finns. Till mötet har jag med mig (a) planritningen på hela våningsplanen från stadsbyggnadsexpeditionen, (b) monteringsanvisningar till produkter jag anser är inte något hantverkare monterar regelbundet så dem kan ta ställning till det. Exempelvis japansk toalett, brittiska strömbrytare.

3. Skicka ansökan till föreningen

Finns blanketter jag fått från styrelsen. I efterhand görs en OVK-besiktning och jag använder föreningens besiktningsman för att vara på god fot med dem.

4. Beställa material
Vecka 4 - 12 (aug - sept)
Vet inte hur lång tid styrelsen tar att godkänna, men vill inte köpa material innan deras godkännande. Räknar med leverans på allt inom 2 månader.

5. Renovering
Vecka 13 - 16 (okt)
Lägenheten kommer vara tom, informationslappar sätts i hiss och grannar med mitt nummer vid störning. Kanske kör avstämningar 1 gång i veckan och kontrollerar att inget skräp lämnats på trappuppgång. Ber till gudarna att dem jag anställt är duktiga och har öga för detaljer.

Sen blir det party! :beer::geek: Vad tror ni... är jag ute och cyklar?
Börja med styrelsen. Sen vet du hur du ska gå vidare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.