Vi har satt upp en 180cm spaljé med mer än 50% luftgenomsläpp på en sträcka av 10 meter mot grannen. Vi skulle vi vilja montera ett extra insynsskydd av pil enligt denna länk:
https://www.bauhaus.se/vindskydd-pi...RE0R0DTvX0UcUC0AtCsPcuA6uOjMPVJRoC4r4QAvD_BwE

Blir spaljén att betrakta som ett bygglovspliktigt plank trots att inssynsskyddet är temporärt?

Avsikten är att söka bygglov för att omvandla spaljén till ett plank till nästa säsong
 
Vad säger grannen? Både vad gäller pilen och det framtida planket?
 
yonna yonna skrev:
Vad säger grannen? Både vad gäller pilen och det framtida planket?
Svårt att säga, grannrelationen är inte så bra därav behov av insynsskydd. De har byggt plank på delar av gränsen utan lov men vi vill att våra byggen skall vara okej. De kan ev säga nej till vår bygglovsansökan men de besitter inget veto. Finns goda argument mot kommunen om plank. Det kommer inte att synas från gatan
 
Jag är tveksam till bygglov för plank om grannen motsätter sig.
 
Vad menar du med temporär? Det verkar ändå som att ni avser att ha spaljen kvar, och då är den inte temporär. Att det går att ta bort har ingen betydelse. I så fall krävs nog bygglov.
 
Köp en 2 m thuja så slipper ni bygglov
 
Contrefort Contrefort skrev:
Vad menar du med temporär? Det verkar ändå som att ni avser att ha spaljen kvar, och då är den inte temporär. Att det går att ta bort har ingen betydelse. I så fall krävs nog bygglov.
Spaljé permanent, insynsskyddet i pil löstagbart o sitter bara uppe sommartid. Det är samma sorts "pilmatta" som sätts upp på balkonger tillfälligt
 
P Pappa1986 skrev:
Köp en 2 m thuja så slipper ni bygglov
Berg tyvärr
 
M MariaJose-69 skrev:
Spaljé permanent, insynsskyddet i pil löstagbart o sitter bara uppe sommartid. Det är samma sorts "pilmatta" som sätts upp på balkonger tillfälligt
Om det ska vara helt korrekt krävs nog bygglov, men i praktiken blir det svårt om det ska tas ned varje säsong och sökas nytt lov. Om det är lätt att ta bort är det egentligen riskfritt att sätta upp det utan bygglov.

Jag skulle nog sökt bygglov när jag hade en permanent lösning.
 
  • Gilla
Mariette-69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.