Viktor.J Viktor.J skrev:
I all välmening. Om man är ni på att renovera/bygga och ska ta sig an ett badrum så skulle jag inte rekomendera att dela upp hantverkarna. Oavsett vad som händer så kommer de kunna skylla på varandra och slutligen dig. Har man då inte 100% på fötterna, vilket du inte har iom novis, så blir det bara jobbigt. Ta in en firma som gör allt i badrumet, skriv papper och eventuella problem ska hen stå för. Du sover gott.

Övergripande tror jag det är svårt att försöka haxxa branschen och hitta "bästa dealen" utan någon djupare kunskap. Det finns nedsidor och uppsidor med alla alternativ och det är bara med rätt kunskap som man kan avgöra vad som är bäst (mest lönsamt).
Har också funderat på det.

Men har också googlat runt, frågat folk och sökt här på forumet och det är många trådar där folk har fått "garantier" och där det funnits "ansvarsförsäkring" och firmorna som utfört totalen har varit superduktiga och erkända enl alla referenser men när något går snett, speciellt om firman stängts ner, så hamnar man oftast mellan stolarna av olika försäkringsbolag.

Vet inte hur mycket jag vill lägga på oika typer av garantier, Önskar nästan att jag kunde köpa en försäkring av en oberoende besiktningsman att "det kommer att hålla" som knyts direkt till mig istället för till företaget som utför arbetet.

Det är bra tips överlag.
Jag var bara irriterad eller nästan förbannad över att en totalentreprenad skulle kosta mer än att man själv leta efter snickare och rörmockare och plattsättare när jag tyckte att det borde vara tvärtom.

Vad jag egentligen borde ha letat efter är en generalentreprenad. Då blir det förhoppningsvis billigare och en entreprenör har fortfarande ansvaret för allt.

Tyvärr så vill alla företag pracka på en just totalen så det är lite svårt just nu att hitta en sådan ;)
Alla annonser är antinge del eller total.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vid generalenentreprenad måste Beställaren (=du) ta fram ritningar och beskrivningar för alla jobb som ska göras. Till exempel Rör, el och ventilation förutom planlösning då. Inte många privatpersoner som kan det eller är intresserade av att köpa konsulttimmar för att få fram underlaget.
Totalentreprenad är bekvämt då.
Men man måste ändå veta vad man vill ha och inte ändra under projektets gång.

Yes, ska rita i olika program. Mäta också. När det gäller rören så har jag ju turen att de inte ska ändras. Därmed hoppas jag kunna referera till just de befintliga och mäta upp dem eventuellt, går det bra tro?


Men jag tycker ändå att det är lite konstigt det här.
Analyserar jag situationen så är det ju vanligt att om jag skulle anlitat en rörmockare, elektriker, en plattsättare individuellt så hade jag kanske men troligen inte gjort alla ritningar och mätningar själv.

Jag skulle genom att kunna göra allt sådant grundjobb själv säkert kunna få ner det ytterliggare.

ÄNDÅ är alltså totalen dyrare än del-entreprenaden. I alla fall vad jag förstått av svaren här och av artiklar jag läst. Något stämmer inte riktigt sett ur ett värdeperspektiv. Elller alltså hur mycket ett arbete borde kosta jämfört med värdet man får ut. Men jag antar som du och flera sagt att folk är villiga att betala för en "peace of mind" som kanske egentligen inte borde kosta något men som man gott och väl kan ta betalt för som företagare.

Aja, nog med mina analyser, eller hur? :) Jag kan inte ändra på hela marknaden själv men kommer att göra mitt bästa med att mäta upp allt och rita det och sen får vi väl se om det räcker för en general eller ej.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Hur ska du göra med avloppet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur ska du göra med avloppet?

Ha kvar det där det är?
Har jag eventuellt missat något?

Med undantag för en ny golvbrunn.
 
Åsa Lund
Exempel på sånt som du måste ange och specificera detaljerat i en generalenentreprenad
 
Vad anger jag då? "ha kvar det som det är"? :p

Eller måste jag ta mått på rören?

Saken är ju att väldigt lite ska ändras och det som ska ändras (hål för nya badrumsmömbler/porsling) tar jag så klart med.
 
Jag vet inte hur du brukar kvantifiera värden. Men i min värld så finns det en faktor som heter risk. Att bli av med en risk kostar alltid pengar. Genom att själv ansvara för att ta in hantverkare åt höger och vänster och ansvara för att alla gör vad de ska i förhållande till varandra är att ta på sig själv en stor risk. Den risken går att minimera genom att ta in en firma som gör allt (detta är snarare ett standardförfarande imo), och då kostar det.

Det känns som att du hängt upp dig på priserna och vill få det så billigt som möjligt. Min ringa erfarenhet säger att med ett sådant tänk kommer du bli besviken oavsett.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fast om du är ansvarig för ett underlag som säger att ex. golvbrunnen skall vara på oförändrad plats. Då ansvar du för att den placeringen är godkänd efter dagens regler
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
ByggaB ByggaB skrev:
Yes, ska rita i olika program. Mäta också. När det gäller rören så har jag ju turen att de inte ska ändras. Därmed hoppas jag kunna referera till just de befintliga och mäta upp dem eventuellt, går det bra tro?


Men jag tycker ändå att det är lite konstigt det här.
Analyserar jag situationen så är det ju vanligt att om jag skulle anlitat en rörmockare, elektriker, en plattsättare individuellt så hade jag kanske men troligen inte gjort alla ritningar och mätningar själv.

Jag skulle genom att kunna göra allt sådant grundjobb själv säkert kunna få ner det ytterliggare.

ÄNDÅ är alltså totalen dyrare än del-entreprenaden. I alla fall vad jag förstått av svaren här och av artiklar jag läst. Något stämmer inte riktigt sett ur ett värdeperspektiv. Elller alltså hur mycket ett arbete borde kosta jämfört med värdet man får ut. Men jag antar som du och flera sagt att folk är villiga att betala för en "peace of mind" som kanske egentligen inte borde kosta något men som man gott och väl kan ta betalt för som företagare.

Aja, nog med mina analyser, eller hur? :) Jag kan inte ändra på hela marknaden själv men kommer att göra mitt bästa med att mäta upp allt och rita det och sen får vi väl se om det räcker för en general eller ej.
Förstår inte varför du fortfarande stör dig på att en totalare är dyrare. Du har ju fått tonvis med argument och har ju även själv börjat fundera kring alla moment och all planering som igår.
I en totalare sköter en part all planering, all samordning och står för allt ansvar för att det sker enligt gällande normer. I en generalare måste du själv sköta allt det alternativ betala dyrt för att en projektör gör det åt dig.
Sköter du själv all samordning så står du också helt med risken och kostnaderna när något går snett. T.ex en elektriker som inte kommer när han lovat (det gör de aldrig) så blir en snickare eller plattsättare stillastående och börjar fakturerar dig extra för väntetid.
Det är alltid klurigt när man lägger ner eget arbete och värderar det lågt eller till noll och sedan ska göra en rättvis jämförelse mot en totalare.
För en rättvis jämförelse så lär du (minst) kalylera med en generalentreprenad och en projektör för att det ska vara direkt jämförbart med en totalare.

Tror faktiskt inte att det finns mycket att spara här på att hitta andra/alternativa former att köpa jobbet. Tror nog mest att du riskerar att fånga in orutinerade eller oseriösa företag då.

Såklart är det viktigt att kolla att företagen har bra försäkringar. T.ex. ansvarsförsäkring och färdigställandeförsäkring för detta jobbet. Viktigt (tycker jag) är också att kolla upp företagets ekonomi och stabilitet över tid. Är det ett företag som funnits med ett tag och har gott rykte så känner jag mig lugn. Är det en byggare som regelbundet kör bolag i konkurs och bara startar upp nya. Ja då bör man dra öronen åt sig.

Målaren som var en av UE hos mig när badrummet renoverades brukar köra en slogan på sina sociala medier som är något i stil med: "Om du tycker att en bra hantverkare är dyr borde du testa en dålig"
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
@ByggaB tänk även på vilket arbetsmiljöansvar du får vid de olika former av entreprenader.
Förenklat: När du tar in två eller fler firmor så har du övergripande arbetsmiljöansvar, tar du in en firma å den firman i sin tur tar in underfirmor så bär huvudfirman det övergripande arbetsmiljöansvaret.

Här är några trådar i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/threa...pande-ansvarar-vi-foer-hens-saekerhet.344387/
https://www.byggahus.se/forum/threads/arbetsmiljoeansvar-taklaeggning.313176/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-ansvarar-foer-staellningen.411128/
 
  • Gilla
ByggaB
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Förstår inte varför du fortfarande stör dig på att en totalare är dyrare. Du har ju fått tonvis med argument och har ju även själv börjat fundera kring alla moment och all planering som igår.
I en totalare sköter en part all planering, all samordning och står för allt ansvar för att det sker enligt gällande normer. I en generalare måste du själv sköta allt det alternativ betala dyrt för att en projektör gör det åt dig.
Sköter du själv all samordning så står du också helt med risken och kostnaderna när något går snett. T.ex en elektriker som inte kommer när han lovat (det gör de aldrig) så blir en snickare eller plattsättare stillastående och börjar fakturerar dig extra för väntetid.
Det är alltid klurigt när man lägger ner eget arbete och värderar det lågt eller till noll och sedan ska göra en rättvis jämförelse mot en totalare.
För en rättvis jämförelse så lär du (minst) kalylera med en generalentreprenad och en projektör för att det ska vara direkt jämförbart med en totalare.

Tror faktiskt inte att det finns mycket att spara här på att hitta andra/alternativa former att köpa jobbet. Tror nog mest att du riskerar att fånga in orutinerade eller oseriösa företag då.

Såklart är det viktigt att kolla att företagen har bra försäkringar. T.ex. ansvarsförsäkring och färdigställandeförsäkring för detta jobbet. Viktigt (tycker jag) är också att kolla upp företagets ekonomi och stabilitet över tid. Är det ett företag som funnits med ett tag och har gott rykte så känner jag mig lugn. Är det en byggare som regelbundet kör bolag i konkurs och bara startar upp nya. Ja då bör man dra öronen åt sig.

Målaren som var en av UE hos mig när badrummet renoverades brukar köra en slogan på sina sociala medier som är något i stil med: "Om du tycker att en bra hantverkare är dyr borde du testa en dålig"

Du har bra argument. Det här är ett sidåspår men verkar ändå vara intressant för de flesta.
Det finns som du säger flera argument för att det borde kosta mer. Planeringsargumentet är det viktigaste.

Men återigen, om jag anställer en VVS:are för att göra ett rör jobb så är väl inte normen att jag "planerar, ritar och lägger upp" lösningen i detalj? Man träffas väl, går igenom lite olika idéer och sen så kör man på det. - och det är hantverkaren/installatören/rörmockaren som då faktiskt gör ett sådant jobb. För sin lilla del.

En samling "del-entreprenader" som normalt inkluderar en viss typ av planering i dem.

Totalaren blir ju istället som du säger, att du har någon typ av projektledare som kanske mer än att grotta sig i detaljerna är där som stöd för dig så att du kan få just det typ av badrum du vill ha, när du är i en situation där du inte vet vilka möjligheter som finns, vilket kakel som finns, vilka möbler som finns, vart de ska sitta, osv. Lite som typ en inredningsdesigner kanske?


Så jag tycker delvis att ni övervärderar det här med skillnaden i sakvärde. Men jag håller också med om att det finns ett värde som jag inte tänkte på innan.

Men det ni missar är ju att det finns ett värde för entreprenören att få hela jobbet själv också.
DEN FÅR ETT HELT JOBB SJÄLV. Vilket gör att den kan tjäna mer och effektivare lägga upp tiden.

Om det finns ett värde i att faktiskt "få jobbet" , vilket det finns i alla branscher förutom denna tydligen (då det enl många nu finns ett underskott på "duktiga proffs med bra referens") så vore det önskvärt att få kunder som vill ha ett helt paket hellre än bara en viss liten del.

Folk pratar ju också om ansvaret och det är väl enbart för att kunder hamnar mellan stolarna. Anställer man olika hantverkare för olika delar av jobbet så kan de skylla på varandra och det kan bli svårt att etablera vem som verkligen är ansvarig.

Men det här är ju en brist i systemet. Alla seriösa företag är dessutom försäkrade. Det är en trygghet, ett mervärde, för kunden att bara behöva ha koll på ett företags försäkringar. Men inte på grund av en värdehöjande åtgärd av företaget utan för att fusk, bortskyllning eller osäkerhet av olika anledning minskar.

___________


Om man vill göra allt by the book och har pengar att spendera så skulle jag hellre anställa en billigare firma och hyra in en självständig besiktningsman.

Ansvarsförsäkringar slutar gälla inom 2 år och det har varit problem med firmor som konkat då den parten (firman) mot vilken tredje part ska få ersättning (du) saknas. Men besiktningsfirmor som vart igång i många många år är något man istället kan luta sig mot sin kontra sin egen hemförsäkring då, eller så kan man på en gång kräva att jobbet görs om ifall det är något fel.


Besiktningsman + aldrig betala i förväg eller om du betalar i förväg se till att de har en färdigställandeförsäkring skulle vara mina "tips" efter att ha grottat ner mig i detta + lyssnat på allt som sagts här.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
@ByggaB tänk även på vilket arbetsmiljöansvar du får vid de olika former av entreprenader.
Förenklat: När du tar in två eller fler firmor så har du övergripande arbetsmiljöansvar, tar du in en firma å den firman i sin tur tar in underfirmor så bär huvudfirman det övergripande arbetsmiljöansvaret.

Här är några trådar i ämnet:
[länk]
[länk]
[länk]

Såg lite info om detta men hade inte hunnit gräva i det än.

Yup. Ännu en god anledning till att både en generalare och en totalare har ett lite högre värde i sig.
Dock har jag lite tur i och med att det är i en lägenhet. Inte så många konstigheter, om vi inte räknar med att man ska bära upp saker i trappor.

Kommer du ev på något som skulle vara av intresse för min situation vad gäller detta?

Tack på förhand.
 
H hempularen skrev:
Fast om du är ansvarig för ett underlag som säger att ex. golvbrunnen skall vara på oförändrad plats. Då ansvar du för att den placeringen är godkänd efter dagens regler
Men det här måste väl ändå en rörmockare ha koll på?

Det här var ju det jag lyfte lite innan.
Säg att jag bara vill göra golvbrunnen. Ingen renovering alls. Då blir det som en delad entreprenad i sak.
Eller jag nämner helt enkelt inget om någon annan renovering, för argumentationens skull. Typen är en "utförande" sådan.

Ingen rörmockare tar väl "extra betalat" för att jag inte har tagit in en konsult innan som sagt till mig att just röret måste vara på en viss plats enligt nya regler? "Projektering" av denna typ ingår alltså i vvs jobbet.


Och det här är vad jag försöker säga till er, det känns som att det är lite överhypat med totalentreprenad och att folk är kanske lite onödigt rädda för andra alternativ.

Om jag hyr in en generalare eller delar helt upp det och vi kommer till VVS biten och jag säger "jag tänker mig att jag behåller rören som de är" när de tittar på mit badrum vid första besöket samt ser min ritning så är det helt otänkbart att de inte föreslår en förändring som är i linje med gällande regler och riktlinjer.

Börjar bli lite som fan som läser bibeln här när det gäller en viss del denna diskurs..
 
Redigerat:
Att byta en golvbrunn i en lägenhet kan vara väldigt problematiskt, grannen under kan (brukar ganska ofta) bli involverad på ett eller annat sätt. Oftast i förväg genom att stämpa upp grannens tak under golvbrunnen.

Innan du börjar fundera mer på renovering av badrummet så kolla med föreningen när det är tänkt att det ska bli stambyte så att du inte gör en massa jobb i onödan.


Ca ett år efter att vi hade gjort om vårt badrum så gjorde brf-föreningen en översyn av alla badrum och märkte att många fortfarande hade originalmatta på golv/vägg (ca 30 år), då togs det ett snabbt beslut att tidigarelägga stambyterna, dessa påbörjades ca två år efter inventeringen, å det var ca tio år tidigare än planerat.


Edit: två år innan vi renoverade badrummet så bytte jag blandaren till badkaret, då råkade jag borra i avloppsröret, men det märkte jag inte då, utan det märkte jag bara någon dag innan mattläggaren skulle komma och sätta våtrumsmatta på väggarna. Klockan var då efter 16:00, men jag provade att ringa till visevärden å fick tag på den, den ringde föreningens VVSare dagen efter som kom å tittade på skadan.
Fick bila upp väggen lite, VVSaren limmade avloppsröret, sedan fick jag spackla igen hålet i några omgångar och torka det snabbt. Det var precis att det han torka innan mattläggaren kom.

Så ja, det kan hända oförändrad saker som gör att tidsplanen spricker.
 
Redigerat:
Tack!!

Ska prata med grannen i förväg om det blir aktuellt.

Föreningen är redan informerad och stambytet är officiellt minst 15 år i framtiden.
Översyn gjordes för någon tid sedan och nuvarande underhållsplan som sträcker sig några år fram nämner inget om det.

Var superpetig och kanske lite väl jobbig när det gäller just detta (Styrelsen är liten och vi är en liten förening). Tänkte nämligen att stambytet i teorin skulle kunna ske snart då det snart gått 40 år. Men tanken är att börja ta tag i det när det gått 50 år och kanske börja utföra det vid 55 år.


Det där med inventering är intressant, dock har vi inte riktigt råd för det (massa renoveringar på g/nyligen gjorda i föreningen) plus att någon gjorde en liknande koll privat för att se om flera kunde gå ihop för en badrumsrenovering för att få ner priset.

Dock finns det många lägenheter som fortfarande har vårt 38 år gamla badrum så det kanske kan vara värt att kolla med folk genom att posta på FB och lägga upp affischer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.