P
Grattis till att du lyckades byta ut pumpen!

Jag är nyfiken på vad du behöver den steglösa temperaturinställningen till? Vad är användningsområdet som behöver den typen av precision i temperaturregleringen?
 
Passar i t.ex. garaget. Värmepumpar med fast 8 °C läge för underhållsvärme kanske ger 6-7 °C i garaget vilket är ganska kallt. Vill man då ha t.ex. 12 °C passar de modeller som har steglös inställning från 10 °C mycket bra.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
P
Behöver man större noggrannhet än en grad?
Jag förstår varför ett fast 8°C-läge kan vara suboptimalt, men duger det inte med en pump som kan ställas in med intervall på en grad från 10°C och uppåt? (Det kanske inte finns sådana?)

Tillägg: jag kanske inte förstår vad som menas med steglöst i det här sammanhanget?
 
Anledningen till att många värmepumpar bara har en temperatur under 16 grader är att regleringen och avfrostningsprincipen är annorlunda vid låga temperaturer. Det är enklare att ha en fast temperatur då på t ex 8 grader istället för mer avancerad programvara.



P pmd skrev:
Tillägg: jag kanske inte förstår vad som menas med steglöst i det här sammanhanget?
Med det menas nog att kunna välja en temperatur på en grad när i intervallet 10-30 grader istället för 10 eller 16-30 grader.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Anledningen till att många värmepumpar bara har en temperatur under 16 grader är att regleringen och avfrostningsprincipen är annorlunda vid låga temperaturer. Det är enklare att ha en fast temperatur då på t ex 8 grader istället för mer avancerad programvara.
Det förklarar varför vår värmepump har intervallet 16-31 i både värmeläget och kylläget.
Jag var tvungen att ta reda på det nyss. :)
Med det menas nog att kunna välja en temperatur på en grad när i intervallet 10-30 grader istället för 10 eller 16-30 grader.
Låter rimligt. Jag har inte reflekterat över att man kan ha behov att kunna ställa in så låga temperaturer som 10 grader, men i garage eller förrådsutrymmen kan det förstås vara vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.