Jag sitter och räknar och skulle vilja veta om jag är helt ute och cyklar eller om det finns någon substans i mina beräkningar.

Min plan är att beställa ett vädertätt H-hus från Lundqvist trävaru med viss modifikation av utförandet. När huset är uppfört så är det helt tomt invändigt, from sista 45mm isolering och "inåt" är det upp till mig att färdigställa det hela. Jag försöker räkna ut vad allt material kommer att landa på och vad som är rimligt.

Jag räknar med att köpa in så gott som allt på egen hand varthän det blir bäst, billigast eller mest praktiskt. Huset kommer hamna på 160-170kvm med en av flyglarna för möjlig utbyggnad för övervåning, alltså ca 40 extra kvm beroende på hur jag gör.

Kök från Ikea men köpa vitvaror på egen hand, inte ta deras paketlösning. är 100-120 000:- ett rimligt antagande där? Badrum 5 + 3 kvm, ca 15kvm entre/hall vilket blir klinker och kakel för ca 600kr/kvm. Golv till övriga huset har jag dragit till med 500kr/kvm. Gips, övrig isolering för mellanväggar, en och annan osb beroende på rum, alla grejer till badrum. Jag är uppe i trakterna kring 300 000:-

Saker som garderober, dörrar, lister, belysning, trapp för övervåning etc kvarstår. Material för golvvärme på övervåningen är också en post som tillkommer. Jag har räknat med övervåning än så länge.

Vi har inga skyhöga krav på standard, vi kommer hålla oss måttliga, förnuftiga och ekonomiska i våra val. jag har avrundat uppåt och tagit till lite extra på ex.vis. gips, isolering och material för mellanväggar.

Frågan hur långt ett snöre är har ju oändliga svar men vad skulle ni uppskatta en slutnota för enbart inävdigt material till ett hus av det här slaget?

Tack på förhand för svar och tips!
 
Hur har de räknat med installationer ?
Och ev entreprenörer? Eller ska du göra allt själv ?
El
Ventilation
Värme och övrig VS.
Våtrum

Du borde nog hamna på 3000-5000:- /m2 utan ovanstående installationer medräknade
 
  • Gilla
Lgströ och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Hur har de räknat med installationer ?
Och ev entreprenörer? Eller ska du göra allt själv ?
El
Ventilation
Värme och övrig VS.
Våtrum

Du borde nog hamna på 3000-5000:- /m2 utan ovanstående installationer medräknade
Hej,

Tack för svar.

Tanken är att allt som kan göras med en hammare och skruvdragare ska utföras av mig och den hjälp jag får av familj och vänner. El och VVS måste såklart göras av de som kan men förarbete och material ska i möjligaste mån köpas in och utföras av mig.

Tanken är att ha golvvärme i plattan och där räknar jag installation av bergvärme i kalkylen för vatten och bergväme. Golvvärme på övervåning kommer sannolikt monteras av mig men själva kopplandet tänker jag överlåta till behörig. Tanken är att fördra för möjligheten att ha golvvärme på övervåning vid installation av bergvärme.

Jag skulle ju gärna vilja fördra all el och låta en elektriker koppla allt men har förstått att det är något som inte är möjligt så där är sannolikt bara möjligt att överlämna en ritning och märka upp så mycket det går innan arbete utförs av elektriker.

Kakling av badrum är också något som jag känner att någon med vana hellre gör då det känns som ett kritiskt moment. Även fast vissa säger att man klarar det om man är lite händig. Jag är händig men vill gärna vara säker.

Förutom material, öl, kaffe och mat. Vilka poster glöms oftast bort när det handlar om material till insidan av huset?
 
Jag har precis färdigställt ett hus från Lundquist, dock på bara 90m2. Tanken var att jag skulle göra allt själv (efter Lundquist-montaget), men efter noga övervägande så lejde jag bort 95% av allt arbete och var smart i förhandlandet istället.

förstår inte riktigt frågan, är det ifall 300.000kr + 120.000kr för kök är ett rimligt antagande för att färdigställa allt, totalt fram till slutsamråd?
 
B Benpe skrev:
Hej,

Tack för svar.

Tanken är att allt som kan göras med en hammare och skruvdragare ska utföras av mig och den hjälp jag får av familj och vänner. El och VVS måste såklart göras av de som kan men förarbete och material ska i möjligaste mån köpas in och utföras av mig.

Tanken är att ha golvvärme i plattan och där räknar jag installation av bergvärme i kalkylen för vatten och bergväme. Golvvärme på övervåning kommer sannolikt monteras av mig men själva kopplandet tänker jag överlåta till behörig. Tanken är att fördra för möjligheten att ha golvvärme på övervåning vid installation av bergvärme.

Jag skulle ju gärna vilja fördra all el och låta en elektriker koppla allt men har förstått att det är något som inte är möjligt så där är sannolikt bara möjligt att överlämna en ritning och märka upp så mycket det går innan arbete utförs av elektriker.

Kakling av badrum är också något som jag känner att någon med vana hellre gör då det känns som ett kritiskt moment. Även fast vissa säger att man klarar det om man är lite händig. Jag är händig men vill gärna vara säker.

Förutom material, öl, kaffe och mat. Vilka poster glöms oftast bort när det handlar om material till insidan av huset?
Finns inget som heter behörig när det kommer till vvs och golvvärmen är skitenkel att koppla in själv med klämkoppling direkt mot centralen.
 
PeterHog PeterHog skrev:
Finns inget som heter behörig när det kommer till vvs och golvvärmen är skitenkel att koppla in själv med klämkoppling direkt mot centralen.
Förutsätter ju såklart att du har koll på alla provtryckningsprotokoll för gv, tappvatten etc etc och att KA/kommunen tycker att det är OK att du har gjort det själv. Men troligtvis så kommer de inte göra det utan vill ha intyg från auktoriserad VVSare.
 
S Skaerby skrev:
Förutsätter ju såklart att du har koll på alla provtryckningsprotokoll för gv, tappvatten etc etc och att KA/kommunen tycker att det är OK att du har gjort det själv. Men troligtvis så kommer de inte göra det utan vill ha intyg från auktoriserad VVSare.
Protokollen kan dom kräva.
Men dom kan inte hindra att man gör det själv.
 
Nu börjar jag se massa framtida problem, har du vvs och elektriker som godkänner att du köper in? Har du gjort liknande installationer innan (golvvärme t ex) kräver vissa hjälpmedel, vvs are som förklarar och elektrikern godkänner i vissa fall inte att man drar tomrören själv. Vill inte vara negativ men tänk både 2 o 3 gånger innan. Lämna över all el o vvs och fixa resten själv. Då kan du få offert på deras installationer oxå. Ang materialkostnad. Klinkers t ex, är fästmassa, fog o liknande med? Skruv o lister drar oxå iväg snabbt. Ang osb, sätt det på alla innerväggar, bara enkelgips i väggarna är ingen höjdare, handlar inte om lyx utan att tänka långsiktigt, lycka till iallafall
 
S Skaerby skrev:
Förutsätter ju såklart att du har koll på alla provtryckningsprotokoll för gv, tappvatten etc etc och att KA/kommunen tycker att det är OK att du har gjort det själv. Men troligtvis så kommer de inte göra det utan vill ha intyg från auktoriserad VVSare.
Tappvatten och golvvärme är inte samma sak och är i vilket fall inget som kommunen bryr sig om när det kommer till bygglovet. provtryckningsprotokoll är ju nått du gör enbart när du gjuter in golvvärmen. VVS är inte nått som kräver behörighet och därför har inte heller kommunen nått att göra med vem som faktiskt gör jobbet.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Protokollen kan dom kräva.
Men dom kan inte hindra att man gör det själv.
De kan hindra dig genom att inte ge dig ett slututlålande.
 
S Skaerby skrev:
De kan hindra dig genom att inte ge dig ett slututlålande.
Nej.
Vilken paragraf menar du skulle stödja det ?
Jag är själv KA och har aldrig hört det.
Är ju egentligen bara El och Ovk som kräver behörighet/certifiering.
Men såklart bättre att prata med den tänkte KA först.
 
  • Gilla
djupdyk
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Nej.
Vilken paragraf menar du skulle stödja det ?
Jag är själv KA och har aldrig hört det.
Är ju egentligen bara El och Ovk som kräver behörighet/certifiering.
Men såklart bättre att prata med den tänkte KA först.
Helt rätt. Nu när jag kollade över min kontrollplan så står det bara ”Utfört enligt Säkert Vatten” ”Intyg VVS entreprenad”. Då skulle man ju lika gärna kunna göra det själv förutsatt att du dokumenterar noggrant och kan påvisa att allt är enligt Säkert Vatten branschstandard. Vilket inte var ett problem i mitt fall då jag ändå lejde bort det. Vidare står det att jag behöver temp tappvatten, provrtckning (ingjuten golvvärme) intyg från VVS entreprenad etc etc.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
S Skaerby skrev:
Helt rätt. Nu när jag kollade över min kontrollplan så står det bara ”Utfört enligt Säkert Vatten” ”Intyg VVS entreprenad”. Då skulle man ju lika gärna kunna göra det själv förutsatt att du dokumenterar noggrant och kan påvisa att allt är enligt Säkert Vatten branschstandard. Vilket inte var ett problem i mitt fall då jag ändå lejde bort det. Vidare står det att jag behöver temp tappvatten, provrtckning (ingjuten golvvärme) intyg från VVS entreprenad etc etc.
Precis, man behöver ha ganska bra koll och det är ju rimligt.
 
larsbj larsbj skrev:
Precis, man behöver ha ganska bra koll och det är ju rimligt.
vissa saker skall man nog inte tumma på. Kanske är ”skit enkelt” att göra som någon ovan kommenterade. Men allt är ju ”enkelt” om man jobbar med det varje dag.
 
S Skaerby skrev:
vissa saker skall man nog inte tumma på. Kanske är ”skit enkelt” att göra som någon ovan kommenterade. Men allt är ju ”enkelt” om man jobbar med det varje dag.
Det var jag som skrev det och jag har dragit golvvärme i hela mitt hus själv och har aldrig jobbat med vvs, oftast finns det instruktioner för dom olika fabrikatet som är lätta att följa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.