Osäker på om detta hamnar i rätt tråd, men provar...


Vi flyttade in i ett LB-HUS i september 2006, allt har fungerat jättebra, både under byggtiden och efteråt.

Ett tag efter att vi flyttade in fick vi från Statens Provnings- och Forskningsinstitut mätutrustning för radonmätning. Två detektorer ska placeras och låtas vara i helst 3 månader, för att sedan skickas tillbaka för analys och rapportering. Allt väl så långt.
I brevet som följde med mätutrustning står bland annat följande:
"Anledningen till att ni får detta mätpaket från Gammadata för mätning av radonhalt är att ni äger ett P-märkt hus. Er hustillverkare arbetar i enlighet med SPs kvalitetssäkringssystem, P-märkning av småhus. Detta innebär att hustillverkaren måste uppfylla olika krav som SP ställt. Ett av kraven är att radonhalten ska kontrolleras."

I dagarna fick vi ett brev från LB-HUS, där vi fick besked om att vårt hus godkänts för P-märkning, och att certifikat utfärdats. I brevet står bland annat:
"Samtliga moment i den mellan LB-Hus AB och Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut avtalade kvalitetskontrollen är uppfyllda vad gäller Ert hus. Egenkontroll, intern- och övervakande kontroll har skett i alla led från försäljning, projektering, fabrikstillverkning, byggplats och till färdig byggnad. Samtliga erforderliga dokument har redovisats och godkänts, varför certifikatet har utfärdats."

Nu kommer min invändning: vi har inte skickat in mätutrustningen till SP ännnu, varför de omöjligtvis borde kunna ha godkänt den biten, än mindre utfärdat några dokument om det...

Och, om nu denna pusselbiten i P-märkningen inte är rätt, hur tillförlitligt och meningsfullt är då resten??
P-märkningen ska väl vara en garanti för husköpare för att huset håller hög kvalitet? Om det slarvas godtyckligt med processen att godkänna, tycker jag att det är helt förkastligt. Och det tråkiga är att allt kostar pengar och tid, och att framtida säljare och mäklare säkert tycker att det är en, om än liten, värdehöjande faktor, en P-märkning.


Jag ska självklart kontakta LB-HUS i ärendet. Jag ville bara kolla vad ni här tycker om saken, av nyfikenhet. Har ni liknande fall? Invändningar mot mitt resonemang? Och vad är P-märkning värt egentligen?
 
Om du söker här på forumet så står det en hel del om LBhus P-märkning och uteblivna P-märkningar.

Om du vill gräva i det så skulle jag föreslå att du kontaktar Provningsinstitutet och kontrollerar vilka underlag de haft för godkännande.
 
Om man läser det lite som fan läser bibeln så kan man ju tolka det som att man sett till att göra en mätning av radonhalten, eftersom mätdosan är utplacerad......och då har man ombesörjt mätningen.
 
volvo: Ja... Fast, att SP skickat ut mätutrustning är ju ingen garanti för att jag faktiskt placerar ut den och genomför en mätning. Och det vet de ingenting om. Men de kanske förutsätter...

hempularen: Ja, jag sökte lite på ämnet, men tyckte att inläggen handlade mer om inläggpostarens dåliga erfarenheter av LB-Hus i stort, och den linjen håller jag inte riktigt med om. Jag har mycket bra erfarenheter av LB-Hus i Göteborg.

Men, precis som du säger ska jag kontakta även SP och undersöka detta vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.