Hyr ett torp där hydroforen är kopplad enl. bild, stämmer det, skall tryckströmbrytaren sitta som den sitter?

Tack på förhand
 
  • Handritad skiss som visar en pump (A), en hydrofor (B) och en tryckströmbrytare (C) i ett vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, min satt/sitter före tanken. Ska känna av trycket i behållaren och det kan den väl inte göra efter? Är dock ingen expert på detta.
 
R
john68 john68 skrev:
Hmm, min satt/sitter före tanken. Ska känna av trycket i behållaren och det kan den väl inte göra efter? Är dock ingen expert på detta.
Varför skulle det vara ett annat tryck efter hydroforen än före?
 
R RoAd skrev:
Varför skulle det vara ett annat tryck efter hydroforen än före?
Ingen aning om det är rätt eller fel. Min sitter iaf före. Det kanske funkar lika bra efter?
 
Lucky2015
S skaanlj skrev:
Hyr ett torp där hydroforen är kopplad enl. bild, stämmer det, skall tryckströmbrytaren sitta som den sitter?

Tack på förhand
Den är felinstallerad. Tryckströmbrytaren ska sitta före hydroforen.
 
R
john68 john68 skrev:
Ingen aning om det är rätt eller fel. Min sitter iaf före. Det kanske funkar lika bra efter?
Jag undrade bara varför du trodde att det skulle vara ett annat tryck på "andra sidan". Personligen tror jag inte det spelar någon roll på vilken sida trycksensorn sitter.
 
R
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Den är felinstallerad. Tryckströmbrytaren ska sitta före hydroforen.
Varför? I detta fallet vill jag gärna höra en motivering för enligt den fysik jag lärt mig borde trycket på andra sidan vara samma som på pumpens. Men det kanske finns någon anledning jag missar.
 
Inget svar på varför men en snabb googling på monteringsanvisningar ger vid handen att de ska vara innan.....
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Sitter den efter så kommer den att utsättas för tryckstöt om en kran stängs hastigt. Den bör nog sitta innan. Men visst funkar det även efter.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
R RoAd skrev:
Varför? I detta fallet vill jag gärna höra en motivering för enligt den fysik jag lärt mig borde trycket på andra sidan vara samma som på pumpens. Men det kanske finns någon anledning jag missar.
Då får du nog fråga tillverkarna varför men i alla instruktioner jag läst på hydroforer och tryckströmbrytare så ska den monteras innan hydroforen. Eftersom informationen är så tydlig på denna punkt finns säkert en anledning. Personligen vet jag inte varför....
 
R
john68 john68 skrev:
Inget svar på varför men en snabb googling på monteringsanvisningar ger vid handen att de ska vara innan.....
Sökte själv lite och jag ser att det sitter filter på de flesta anvisningar. Då hamnar ju saken i annan dager för om ett igensatt sådant inte ska få pumpen att gå för länge måste trycksensorn sitta innan det. Om det bara är en hydrofor mellan pump och sensor kan jag inte se några potentiella problem.

Men det hade varit intressant att höra från en fackman.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Sitter den efter så kommer den att utsättas för tryckstöt om en kran stängs hastigt. Den bör nog sitta innan. Men visst funkar det även efter.
Ok, kan köpa det. Men är det något du vet eller gissar du? För jag kan tänka mig att man skonar den från tryckstötar från pumpstarter om man har den efter. Men jag gissar bara ;)
 
En pumpstart blir inte en sådan tryckstöt.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Normalt (efter gamla regler) satte man alltid avstängningsventiler på in- och utlopp vid hydroforen. Tryckströmbrytaren ska sitta på inloppet mellan pumpen och ventilen, och alltid kunna styra pumpen. Det ska inte vara möjligt att koppla bort tryckströmbrytaren från pumpen genom att manövrera ventiler, det är nog främsta skälet.
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Sökte själv lite och jag ser att det sitter filter på de flesta anvisningar. Då hamnar ju saken i annan dager för om ett igensatt sådant inte ska få pumpen att gå för länge måste trycksensorn sitta innan det. Om det bara är en hydrofor mellan pump och sensor kan jag inte se några potentiella problem.

Men det hade varit intressant att höra från en fackman.
Nu har du fått ett bra svar av foreman i #14. Svårare än så är det inte och ett normalt vettigt sätt att installera.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.