Jag har tagit bort gamla fula plastlister från dörrkamen (70-tal) men nu är ju problemet; vad ska jag sätta för list istället?! Det går inte med ett "vanligt" foder, förutom ev klackfoder (eftersom betongväggen går utanför karmen) men då måste jag fräsa ner insidan på klacken med 2 mm för att den inte ska sticka ut. Har sett i tidigare inlägg att det finns plastlister att köpa men det blir ju inte snyggt alls då jag har köpt allmogelister till golvet. Sen funderar jag på att byta ut hela karmen, men problemet lär ju vara detsamma.. Hur hade ni gjort? Tacksam för råd och hjälp!
 
A
Flex karm kanske!
Hand som justerar en flexibel dörrkarm i vit färg för att passa ojämn väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Bilder är nästan ett måste för att få vettiga svar.

Jag bytte ut plastfoder i en lägenhet och då blev det en blandning av vanliga och klackfoder. Klackfoder är väldigt lätta att hyvla ner klacken på för perfekt passform.
 
Handyman 1 skrev:
Flex karm kanske!
[bild]
Karmdjupet är 147 mm så..
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bilder är nästan ett måste för att få vettiga svar.

Jag bytte ut plastfoder i en lägenhet och då blev det en blandning av vanliga och klackfoder. Klackfoder är väldigt lätta att hyvla ner klacken på för perfekt passform.
Ok, ja det blir ju klart snyggast med trälist. Jag behöver dock hyvla insidan på klacken. Bökigt värre! Så här ser eländet ut iaf. Vit trädörrlist intill en tapetserad vägg som behöver hyvlas för bättre passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Jag förstår inte riktigt vad du menar, det enda du behöver hyvla är väl just baksidan av klacken. Tror den brukar vara 12-15mm bred så det går rätt fort bara man har en hyffsat vass hyvel.

Vad behöver du för att komma upp i rätt nivå?
En annan lösning kan ju vara att läggs in en 6-8mm tjock list som distans och då få välja fritt vilket foder du vill ha.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar, det enda du behöver hyvla är väl just baksidan av klacken. Tror den brukar vara 12-15mm bred så det går rätt fort bara man har en hyffsat vass hyvel.

Vad behöver du för att komma upp i rätt nivå?
En annan lösning kan ju vara att läggs in en 6-8mm tjock list som distans och då få välja fritt vilket foder du vill ha.
Nä jag förstår det! Jag tänkte lägga listen ett snäpp längre ut, in mot öppningen, men ditt sätt blir ju såklart bäst (att hyvla baksidan) och lägga den längre in mot väggkanten. Inte lätt att vara korkad ibland!! Haha. Men hur fäster jag den smartast?
 
Rickard.
D Djenni skrev:
Nä jag förstår det! Jag tänkte lägga listen ett snäpp längre ut, in mot öppningen, men ditt sätt blir ju såklart bäst (att hyvla baksidan) och lägga den längre in mot väggkanten. Inte lätt att vara korkad ibland!! Haha. Men hur fäster jag den smartast?
Ditt sätt var så kreativt att jag fortfarande inte förstår ;)

Dyckert genom klacken in i karmen är väl det logiska för att fästa. I lägenheten hade jag ingen dyckertpistol och dyckerten hamnade farligt nära kanten på fodret så där fick jag förborra.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ditt sätt var så kreativt att jag fortfarande inte förstår ;)

Dyckert genom klacken in i karmen är väl det logiska för att fästa. I lägenheten hade jag ingen dyckertpistol och dyckerten hamnade farligt nära kanten på fodret så där fick jag förborra.
Haha, eller krångligast och mest bakvända! Men tusen tack för svar. Behöver hyvla ner ca 5 mm. Ihh.. Wish me luck!
 
A
Hmm,förstår nog inte heller hur du menar,klackfoder finns ju i olika djup,dom är väldigt tunna om du ska möta en allmogesockel också.
 
Handyman 1 skrev:
Hmm,förstår nog inte heller hur du menar,klackfoder finns ju i olika djup,dom är väldigt tunna om du ska möta en allmogesockel också.
Jo men jag har spanat in en renoveringslist/bröstlist (som ser ut som en klacklist).. och där är klacken 21 mm. Men som sagt.. tunn. Suck!
 
Rickard.
Ungefär hur långt är det från fodret till betongväggen? Foder är alltid gjorda i svag U form för att svälja ojämnheter snyggt så kan du bara hamna nära så är det inte fel att klämma dit en tunn list mellan fodret och karmen, antingen kan man göra det i ett till steg eller gömma den helt bakom efter smak. En smyglist i furu är det första jag tänker på för att även den kan hyvlas till exakt rätt men det finns många lösningar. (förresten är mdf är inte särskillt roligt att hyvla)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ungefär hur långt är det från fodret till betongväggen? Foder är alltid gjorda i svag U form för att svälja ojämnheter snyggt så kan du bara hamna nära så är det inte fel att klämma dit en tunn list mellan fodret och karmen, antingen kan man göra det i ett till steg eller gömma den helt bakom efter smak. En smyglist i furu är det första jag tänker på för att även den kan hyvlas till exakt rätt men det finns många lösningar. (förresten är mdf är inte särskillt roligt att hyvla)
Från fodret till betongväggen? Hur menar du nu? Jag fattar inte! Jag kan ju inte ha en list till mellan foder och karm, eller bakom, då blir det ju knäppt från andra hållet. Testade med en smyglist men betongväggen är fantastiskt ojämn så den lösningen gick bort också. Man vill ju ha en bredare list som helst går en bit in på väggen sas. Mama mia snart ger jag upp!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.