Någon som har? Funkar det bra?
Pågående bygge, fristående bastu/relax, har varken el eller vatten indraget, o inga planer på att dra in heller
Martin
 
A
M Martin_C73 skrev:
Någon som har? Funkar det bra?
Pågående bygge, fristående bastu/relax, har varken el eller vatten indraget, o inga planer på att dra in heller
Martin
låter farligt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Inga petroliumprodukter i en bastu, gasrisk och brandfarligt, kanske några värmeljus ( flyter ) i en vattenbunke på golvet. där det är kallast.
 
Inte fel men den typen av ljuskälla tål inte att sitta i en bastu, blir för varmt, det är LED i den och behöver avkylning för att inte överhettas.
 
  • Gilla
Martin_C73
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Inte fel men den typen av ljuskälla tål inte att sitta i en bastu, blir för varmt, det är LED i den och behöver avkylning för att inte överhettas.
sätta lampan på golvet vid luftintaget?
 
A
J jonaserik skrev:
Inte fel men den typen av ljuskälla tål inte att sitta i en bastu, blir för varmt, det är LED i den och behöver avkylning för att inte överhettas.
men man har ju alltid lampor i bastuar, och ofta vägghängda högt upp?
 
Fullt medveten om att det är farligt. Finns mycket som är just farligt. Tänkte mer om det är något speciellt som gör det farligt, förutom det uppenbara. Och om det överhuvudtaget fungerar.
Har hittat denna, så uppenbarligen används det.
https://hakskog.se/produkt/oljelampa/
Men vill gärna höra med dom som har erfarenhet av det.
 
Jepp och dom armaturerna är helt i porslin, samt sintrade så det inte finns någon luft i massan (kan explodera då ) Ljuskällan är då en som tål värme. Vet inte hur det blir nu när vanliga lampor och halogen försvunnit och tålde hett. Kan gå med ugnslampor som tål 300 C
 
  • Gilla
Martin_C73
  • Laddar…
Du hänger oljelampan i en järntråd utanför bastufönstret. Ljuset räcker bra för bastandet. Om du har vedeldad ugn med glaslucka så behövs ingen lampa.
 
  • Gilla
Hasseeee och 2 till
  • Laddar…
Glasdörr och en fotogenlampa eller stearinljus ute i relaxen är mitt tips. Och glaslucka på ugnen.

Mer ljus än så behöver man inte.
 
  • Gilla
Martin_C73 och 1 till
  • Laddar…
Kör man med lampolja i stället för fotogen tror jag inte att det är något problem. Så länge vätskan har marginal till kokpunkten. Gärna även till flampunkten. Den tycks variera mellan olika märken. I alla fall i deklarationen.
 
  • Gilla
Martin_C73
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Kör man med lampolja i stället för fotogen tror jag inte att det är något problem. Så länge vätskan har marginal till kokpunkten. Gärna även till flampunkten. Den tycks variera mellan olika märken. I alla fall i deklarationen.
har flera oljelampor. De kan fortfarande vara riktigt farliga. Blir en extrem värme ovanför glasröret. De ska också klara att vändas upp och ned på en stund utan att släpa ur nån olja. I tv-serien Farmen sprang de runt med massa oljelampor för några år sedan, och sen brann ett torp ner.
 
  • Gilla
Martin_C73
  • Laddar…
tommib
Fönster på bastun och en fotogenlampa på krok utanför. Så har vi på stugan och det fungerar utmärkt.

Jag skulle aldrig i livet ha en olje-/fotogenlampa inne i bastun. För stor risk att den blir upphettad och beter sig på ett sätt som inte är avsett samt att den inte går att hantera pga värmen. Dessutom finns risken att man spiller ut brandfarlig vätska, att det avges brännbara ångor mm.

Jag har vid något tillfälle övervägt att ordna med LED-belysning i bastu/omklädningsrum (relax? det är byggt 1952...) som drivs med ett 12 V blybatteri som man får bära med sig från stugan men jag har helt enkelt inte pallat. Dessutom är det rätt mysigt med fotogenlampa.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A
Lite off topic, men mina glödlampor som sitter på väggen i inomhusbastun, kan jag inte byta ut de mot led?
 
  • Gilla
Skånerost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.