Nu börjar den nya farstukvisten ta form, men nu kommer det svåra och det är att bestämma hur trappan ska vara. Hittills har jag använt vanligt regelvirke som är vitmålat och golvet är i ek. De fyra trappstegen ner kommer vara i ek - en 40 mm planka per steg. Så långt är det klart, men nu kommer det luriga.

Hur gör jag med vangstyckena för att de inte ska ruttna längst ned? Att bara olja och måla C24 gran och ställa på markstenen är att be om nytt jobb om några år. Visst kan jag lägga lite tjärpapp under, men jag gissar att snö och slask ändå kommer förstöra för snabbt. Jag har lite halvkvistig tvåtum ek som jag skulle kunna använda till att bygga vangstycken, men jag har dålig koll på om det kommer bli så mycket bättre. Funkar det likadant att olja och måla som med gran? Håller det mycket bättre är det värt besväret.

Så gärna lite kloka och kreativa idéer. Ska jag bygga i gran och hoppas på torrt väder, ska jag ställa trappan på någon sten eller liknande för att komma upp från värsta vätan, ska jag måla ek så att det ser ut som resten, ska jag ge upp och använda tryckt eller ska jag sätta ihop tryckt med vitmålad gran så att det ser ok ut från sidan, men är tryckt innanför?

Farstukvist under konstruktion med provisoriska trätrappor och delvis lagda ektrappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan på bilden är ett provisorium som ska bort.
 
  • Gilla
topsiekret
  • Laddar…
Inte så lätt att komma på bra lösningar. Du kan göra vangstyckena i kärnfur (eller med så mycket kärna som möjligt) och ställa nederdelen på något. Du skulle ev kunna göra "skor" av ek. Virket får du gå till en såg eller liknande för att hitta. Valet av färgtyp är viktigt när du ska måla på alla sidor. Det får inte vara diffusionstät färg, för då ruttnar det i alla fall.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Frågan är om kränfuru eller ek är mest motståndskraftigt. Kärnfuru är ju lite tricky att hitta, medan ekplank ligger i garaget. De jag har i stora tvåtum är utetorkade och lite lagom "rustika" i sitt utseende, så det blir ändå inga möbler. Kanske testar att hyvla dem och se hur snygga de är och testa med dem. Vi har mer sten på gården av den sort jag använt till stolpar så det går kanske att kapa till och ha som fötter. Helt torrt blir det ju inte, men en dm upp borde göra en del skillnad.
 
Kanske ett nedre trappsteg i sten så att träkonstruktionen kommer upp en bit?
 
Ek (dvs kärnek) är alla gånger mer motståndskraftigt än kärnfur. Så breda stycken i kärnfur är nog dessutom svåra att hitta. Här i Blekinge har man i alla tider använt ek i känsliga lägen, t.ex. till syll. Tillgången på tryckimpregnerat virke har gjort att folk har tappat känslan för när man behöver rötskydda eller inte. Ett vangstycke i fur av hög kvalitet, som mättats med rå kallpressad linolja före målning och som står på något distanserande material, håller mycket länge. Men eftersom du har ekplankorna så är det nog inte så mycket att fundera över. Jag vet inte hur de reagerar på målning, men det är ju bara att testa.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.